Akademie SOFA
Předáváme dál naše zkušenosti získané během více než 10 let odborné práce a praxe v terénu.
O Akademii
Nabídku kurzů, webinářů, konzultací a dalších vzdělávacích formátů tvoříme pro školy, školky, sociální služby, dětské domovy, zástupce samospráv a jednotlivce z řad odborné pedagogické veřejnosti.
Máme tým profesionálních lektorů. Všichni disponují mnohaletou praxí z oblasti školství, zdravotnictví, sociální práce a dalších oborů. A hlavně jsou zvyklí posouvat a měnit podmínky pro lepší spolužití nás všech.
Přinášíme prověřená řešení pro krizové situace. Pilotujeme a následně uvádíme do praxe nové metody a postupy, využíváme zkušenosti ze zahraničí, které adaptujeme na naše prostředí.
Pro koho tu jsme
Pedagogičtí pracovníci
Učitelé MŠ, ZŠ, SŠ, asistenti pedagoga, školní psychologové, metodici prevence, sociální pedagogové, výchovní poradci.
Vedoucí pracovníci ve školství a sociální sféře
Ředitelé MŠ, ZŠ, SŠ, případně jejich zástupci, ředitelé dětských domovů, středisek aktivizačních služeb (SAS), nízkoprahových zařízení.
Pracovníci v sociální sféře
Sociální pracovníci (OSPOD), pracovníci pedagogicko-psychologických poraden, vychovatelé v dětských domovech, zaměstnanci nízkoprahových zařízení, SAS, doprovázející osoby.
Zřizovatelé škol a ústavních zařízení
Pracovníci městských a krajských úřadů se zaměřením na vzdělávání, např. vedoucí školského odboru, referenti metodiky, koordinátoři inkluze.
Objednatelé KAP a MAP
Na základě schválených strategických dokumentů krajů a měst realizujeme vzdělávací programy dle zadání objednatele.
Pracovníci justičních orgánů
Sociální pracovníci u soudu, soudci opatrovnického soudu.
Co nabízíme
Individuální podpora
Jste ředitelem školy a řešíte konflikt v pedagogickém sboru, náročnou komunikaci s rodiči nebo nežádoucí chování žáků? Ocitli jste se v patové situaci a nevíte, jak dál? Vyberte si jednu z variant individuální podpory:
Supervize
Nabízíme individuální i skupinové supervize pro rozvoj odborných pedagogických dovedností.
Konzultace
Domluvte si konzultaci s některým z našich expertů a získejte nadhled nad zdánlivě neřešitelnou situací.
Mentoring
Využijte služeb našich zkušených mentorů pro rozvoj klíčových kompetencí vašich talentovaných kolegů.
Facilitace
Zajistíme pro vás efektivní vedení složité debaty více stran. Náš expert bude nestranným moderátorem diskuse tak, aby bylo dosaženo konstruktivního řešení.
Školení na míru pro vaši školu
Řešíte ve vaší škole opakovaně níže popsaná témata a hledáte odpovědi? Potřebujete systémové řešení, které bude fungovat pro celou školu? Umíme vám s tím pomoci. Nejprve s vámi detailně probereme situaci a potřeby a na základě toho vám připravíme nabídku školení na míru.
Třídní management
- Jak na dobré klima ve třídách a jak správně nastavit tzv. třídní management?
- Jak zajistit, že třída začne fungovat jako tým a ne jako rivalové?
- Potřebujete eliminovat ve třídě patologické vztahy a předcházet šikaně?
Wellbeing a duševní zdraví
- Chcete vědět víc o wellbeingu a jak ho správně komunikovat v návaznosti na revizi RVP a Strategii 2030+?
- Jak podpořit rozvoj socio-emočních dovedností u dětí?
- Jak pečovat o duševní zdraví pedagogů a jak zabránit syndromu vyhoření?
Náročná komunikace a projevy agrese
- Máte ve škole děti s náročným chováním, které narušují dobré klima ve třídách? Nedaří se vám změnit jejich chování?
- Setkáváte se u dětí s agresí? Víte, jak reagovat na takové chování, jak ošetřit agresora, zbytek třídy a učitele?
- Řešíte komplikovanou komunikaci s rodiči?
Sebepoškozování nebo sebevraždy
- Máte podezření na sebepoškozování u konkrétních dětí?
- Jak poznat varovné znaky sebevražedných myšlenek u dětí?
- Nevíte, jak k tomuto citlivému tématu přistoupit?
- Jaká je vaše role a co je ve vašich silách zvládnout?
Ohrožené děti
- Potřebujete naučit, jak rychle rozpoznat ohrožené dítě?
- Jak zajistit efektivní spolupráci všech, kteří mohou přijít do kontaktu s ohroženými dětmi?
- Jak komunikovat s dětmi, o které není dostatečně pečováno nebo jsou vystaveny týrání?
Kurzy
Vyberte si z široké nabídky prezenčních i online kurzů. Věnujeme se především tématům, jako je duševní zdraví dětí a wellbeing, náročné chování, inkluze, složitá komunikace.
Webináře
Online kurzy již stabilně patří mezi prověřené a efektivní komunikační nástroje. Podívejte se na seznam aktuálně vypsaných webinářů, nebo nám napište, o jaké téma máte zájem. Délka je většinou 2–4 hodiny.
Semináře
Osobní kontakt je nenahraditelný, proto pravidelně vypisujeme termíny prezenčních školení. Délka je většinou 8–16 hodin. Určené jsou pro školy a ústavní zařízení, sociální sféru a další profesionály státní správy.
E-learning
Interaktivní kurzy, které se do hloubky věnují některému z našich témat. Výhodou je možnost studium kdykoli přerušit a dokončit individuálně.
Systém pozitivní podpory chování (PBIS)
PBIS je prověřený, funkční systém, který vám pomůže nastavit podmínky a procesy ve škole tak, abyste mohli účinně předcházet problémovému chování žáků. Výzkumy potvrzují, že metodika PBIS zlepšuje vzdělávací výsledky žáků i spokojenost učitelů.
Nejbližší termíny kurzů
Momentálně není vypsaný termín
Úvod do krizové intervence
Dozvíte se, jak reaguje mozek v emočně vypjatých situacích a naučíte se takové situace zvládnout.
800 Kč
Momentálně není vypsaný termín
Основи травмоорієнтованого підходу / Základy trauma respektujícího přístupu
zdarma
Momentálně není vypsaný termín
Konference SOFA24
Sociální role školy - výzvy a příležitosti (10. října)
1 490 Kč
Momentálně není vypsaný termín
Jak na náročnou komunikaci mezi učitelem a rodičem
Webinář, na kterém vás zasvětíme do metod efektivní komunikace zaměřených na výsledek.
800 Kč
Momentálně není vypsaný termín
Jak na náročnou komunikaci mezi učitelem a rodičem?
Webinář, na kterém vás zasvětíme do metod efektivní komunikace zaměřených na výsledek.
800 Kč
Uplynulé kurzy
Naši lektoři
Představujeme celorepublikový tým našich odborníků, kteří stojí za každým z našich kurzů, seminářů, webinářů a individualizovanou podporou.
Bc. Markéta Zbožínková
Speciální pedagog
„Už od střední školy jsem vždy říkala: nesuď, dokud neznáš příběh. A při práci s dětmi s takzvaným náročným chováním je to vždy potřeba.“
Vystudovala jsem speciální pedagogiku na Ostravské univerzitě. Mou specialitou jsou alternativní způsoby komunikace. Důležitým momentem v mém profesním životě byla práce v Mateřské škole v Ostravě nedaleko sociálně vyloučené lokality. Vedla jsem zde rodičovský klub pro rodiče, kteří měli zájem o nástup jejich dětí do MŠ. V rámci školení SOFA je mým oblíbeným tématem práce s dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami, a to převážně s autismem a s mentálním postižením. Dále se věnuji osvětě v otázkách romského etnika. Věkovou hranicí jsou pro mě předškolní a mladší školní děti.
Působím ve Zlínském a případně i Moravskoslezském kraji.
Lucie Radová, MSc.
Lektorka trauma respektujícího přístupu
Vysokoškolské vzdělání jsem získala ve Velké Británii: BSc Criminal Psychology, MSc Developmental Psychology. Dále jsem se účastnila mnoha školení na témata: kriminální chování u dětí a mladistvých, gangová problematika u dětí a mladistvých, sexuální násilí, obchod s lidmi a moderní otroctví, trauma, traumatické události a jejich vliv na vývoj jedince. Jsem školený mentor pro děti a mladistvé.
Jaké jsou důležité momenty mé kariéry? Práce pro organizaci Safe and Sound v Derby, kde jsem podporovala děti a mladistvé, kteří byli sexuálně anebo kriminálně exploitovány. Dále jsem vedla dětský klub pro minimalizaci kriminálního chování u mladistvých. Práce pro Safe and Sound byla v mé kariéře zlomová. Čelila jsem situacím, u kterých bych nevěřila, že je zvládnu.
Působím ve Zlínském kraji.
Lydia Šlajchová
Pedagog
„Aktivity SOFA jsem od počátku sledovala a pozvání k výcviku pro mne bylo výzvou a vyústěním letité snahy o změnu přístupu k dětem s náročným chováním.“
I když jsem nedokončila vysokou školu, prošla jsem řadou kurzů a výcviků. Absolvovala jsem lektorský výcvik SOFA Práce s dětmi s náročným chováním, Jak dětství ovlivňuje dospělý život, Základy vzdělávání a péče o občany s autismem, Jak začleňovat děti s autismem do běžného prostředí, Feuersteinova teorie strukturálně kognitivní modifikovatelnosti a zprostředkovaného učení, Dynamické vyšetření učebního potenciálu žáků, Pracovník sociálně intervenční služby. Pro mou kariéru byla důležitá dlouholetá práce s dětmi předškolního věku se závažnými PAS, ale i iniciování vzniku nového SPC na Praze 6 a spoluautorství koncepce a projektu školy zakotvené na principech společného individualizovaného vzdělávání. V rámci školení pro SOFA se věnuji tématům podpory dětí s náročným chováním ve škole.
Působím v Praze a blízkém okolí.
Mgr. et Mgr. Marta Štrinclová
Psychoterapeut, etoped
„Je mi ctí být součástí nových výzev, které SOFA přináší do současné vzdělávací reality.“
Vystudovala jsem Psychologii a speciální pedagogiku na Pedf UK. Aktuálně studuji doktorský program Speciální pedagogika. Prošla jsem psychoterapeutickým výcvikem v systemické rodinné terapii, výcvikem v mediaci a metodě Sandtray. Profesně mě velmi ovlivnila práce etopeda ve VÚ a DDŠ, vedoucí Centra rodinné terapie Horizont. Nyní provozuji soukromou praxi a jako psychoterapeut spolupracuji s organizací Péče o duševní zdraví, Středisko Jičín. V rámci SOFA se věnuji podpoře dětí s náročným chováním ve škole, dětem a stresu, vývojovým traumatům, neurosekvenčnímu modelu ve výchově a vzdělávání, problematice resilience obecně a resilienční perspektivě ve vzdělávání.
Působím v Libereckém kraji, Jičíně a v Praze
Mgr. Helena Pravdová
Pedagog, lektor a konzultant pro ZŠ a MŠ
„Díky výcviku mi dává smysl dál pokračovat ve spolupráci se školami a motivovat prostřednictvím školení další učitele pro práci s dětmi, které potřebují trochu jiný přístup, aby ve škole zažily úspěch.“
Vystudovala jsem vysokou pedagogickou školu a absolvovala řadu lektorských kurzů: Podpora dětí s problémovým chováním ve škole, How to reduce challenging behavior at schools in context of child trauma experience, Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování, Motivační rozhovory a práce s klientem na změně, Prevence a pomoc u poruch příjmu potravy ve školách. Nejvýznamnějším momentem mé kariéry byl výcvik v Norsku. V rámci školení SOFA se věnuji tématům: Duševní zdraví dětí, wellbeing na školách, vývojové trauma a jeho vliv na náročné chování dětí ve škole.
Působím v Jihomoravském a Olomouckém kraji.
Mgr. Igor Nosál, Ph.D.
Lektor
Vystudoval jsem sociologii a prošel řadou psychoterapeutických výcviků (SF, DDP, Logoterapie a existenciální analýza). Mezi nejvýznamnější momenty svého života počítám setkání s mou ženou Halinou, odchod z FSS MU, výcvik v MODI a SF. V rámci školení SOFA se věnuji vývojovým traumatům.
Působím v Brně a Jihomoravském kraji.
Mgr. Ing. Zlata Koštejnová, SEP
Lektorka trauma respektujícího přístupu
„Co mě na této práci nejvíce baví? Předávání informací, které mohou pomoci učitelům/soc. pracovníkům a jejich žákům/klientům k lepšímu životu; baví mě učit, baví mě "AHA" momenty u "publika", baví mě, když má práce smysl a vidím pozitivní zpětné vazby.“
Vystudovala jsem UK FHS Řízení a supervizi, UK PedF Sociální pedagogiku (Výchova ke zdraví) a VŠE Veřejná správa a regionální rozvoj. Věnuji se tématům: trauma, stres a práci s dětmi.
Působím v Ústeckém kraji a v Praze.
Mgr. Iveta Křepelová
Školní psycholog
Vystudovala jsem jednooborovou psychologii na FF UPOL a absolvovala PST výcviky: KBT, IRT. Pro mou kariéru bylo určující dvanáctileté působení na psychiatrickém oddělení VN Olomouc, deset let provozování psychologické ambulance a denního stacionáře pro pacienty se závažnou psychiatrickou diagnózou u prim. Juraje Rektora (Psychosociální centrum Přerov). V rámci školení SOFA se věnuji tématům: práce s náročným chováním žáků, podpora pro pedagogy a rodiče s dětmi s psychiatrickou diagnózou.
Působím v Olomouckém kraji, online po celé republice.
Mgr. Jaroslava Chaloupková
Lektorka
„Věřím, že změna je možná. Ve své práci chci své klienty inspirovat a podporovat na jejich cestě za změnou“.
Jsem psychoterapeutka, lektorka, supervizorka. Na své profesní cestě jsem se setkávala s lidmi, kteří prožili či prožívají traumata, a to jak ta fyzická (řadu let působila jako zdravotní sestra) tak v současnosti hlavně ta psychická.
Od roku 2012 pracuji v neziskové organizaci ACORUS, která nabízí komplexní víceúrovňovou pomoc osobám ohroženým domácím násilím. Aktuálně na pozici ředitelky organizace, a zároveň působím jako terapeutka a lektorka vzdělávacích programů. Jako supervizorka působím v celé řadě organizací poskytujících sociální či zdravotní služby.
Mgr. Kristýna Farkašová
Terapeut, krizový intervent
„Doprovodila jsem několik set příběhů lidí, párů i rodin. Doprovázím je v tématech krizí, ztrát, traumat i životních křižovatek a vývoje či zrání.“
Vystudovala jsem Sociální práce na FF UK a mám za sebou více než tisíc hodin dalšího vzdělávání. Nyní se zabývám krizovou intervencí, psychoterapií a osobnostním rozvojem. Lektoruji témata: Jak snížit míru stresu a úzkosti, První reakce v emočně vypjatých situacích, Jak předcházet agresi, jak na ní reagovat, jak s ní pracovat, Sebevraždy a sebepoškozování, Vývojové a situační trauma, Enneagram, témata týkající se smrti, umírání, truchlení atd. Lektorkou SOFA jsem se stala proto, že vnímám chybějící místa, která se ve školství příliš neřeší, a přitom by učitelům mohla ulehčit práci.
Působím v obci Srbsko, případně v online kurzech napříč republikou.
Mgr. Martina Koplová, DiS.
Sociální pracovník
„Těší mě předávání praktických zkušeností z oblasti sociální práce, nastartování mezioborové spolupráce školského a sociálního sektoru.“
Vystudovala jsem VOŠ zaměřenou na sociálně právní činnost, dále pak andragogiku a sociální pedagogiku. Absolvovala jsem školení zaměřená na ohrožené děti a jejich rodiny (domácí násilí, závislostní chování, vyhodnocení míry ohrožení dítěte, základy krizové intervence apod.). Dále jsem prošla kurzy: práce s Focusboxem, facilitace, základy znakové řeči, techniky práce s dětmi. Důležitým mezníkem pro mě byla práce v sociálně-aktivizační službě pro rodiny s dětmi, dále pro OSPOD a SOFA. V rámci školení SOFA se věnuji tématům: karta KID, mezioborová spolupráce, školení spojující školský a sociální segment - case management na školách, kompetence SAS, OSPOD x ZŠ.
Působím v Mostě, v Ústeckém kraji.
Mgr. Michal Prokeš
Lektor
„Hledání odpovědí na náročné otázky je dlouhodobá práce. I přesto, že témata, která řeším, jsou náročná, nikdy se mi nestává, že by mě moje práce nudila.“
Vystudoval jsem Kulturní antropologii a Kulturální studia na Ostravské univerzitě. Absolvoval jsem řadu kurzů, které se věnovaly práci s dětmi s problémovým chováním, montessori pedagogice a montessori léčebné pedagogice. Dále jsem prošel výcvikem Metoda rozvoje kognitivních funkcí Reuvena Feuersteina a mnoha dalšími. Mezníkem v profesním životě pro mě bylo rozhodnutí věnovat se stoprocentně lektorské činnosti. V rámci školení SOFA se zabývám tématy: vývoj mozku, komunikace, principy nenásilné komunikace, vnitřní motivace, pravidla.
Působím v Moravskoslezském, Olomouckém, Jihomoravském kraji, případně v Praze.
Sociální pedagog se zaměřením na etopedii, sociální pracovník
Mgr. Monika Suchardová Semerádová, DiS.
Sociální pedagog se zaměřením na etopedii, sociální pracovník
„Školní prostředí vnímám jako důležitý prvek v péči o psychické zdraví dětí. Vztahy mezi dětmi i mezi dětmi a učiteli zásadně ovlivňují prožívání dětí a jejich další vývoj. Znají-li učitelé vhodné přístupy a nástroje, mohou být pro děti zdrojem bezpečí a nových zkušeností, ze kterých budou děti těžit po zbytek svého života.“
Po absolvování vysoké školy jsem prošla řadou kurzů v oblasti náhradní rodinné péče, traumatu, vývoje mozku, problémového chování ve školách a attachmentu. Určující pro mou kariéru bylo dvanáctileté působení ve funkci vedoucí Centra náhradní rodinné péče Amalthea. V rámci školení SOFA se věnuji tématům traumatizovaných dětí a dětí, které vyrůstají v ohrožujícím prostředí a příčinám problémového chování. Dále pak: Jak efektivně řešit problémové chování dětí ve školním prostředí s ohledem na znalost fungování mozku. Péče o sebe a prevence syndromu vyhoření.
Působím v Královehradeckém kraji.
Mgr. Silvie Houšťavová
Lektorka trauma respektujícího přístupu
„Jako psycholožka cítím potřebu zvyšovat povědomí pedagogů i sociálních pracovníků o příčinách náročného chování dětí a přispívat tím k porozumění a pochopení jejich potřeb. Věřím, že empatický a podpůrný přístup k nim jim pomůže lépe zvládat stresové situace.“
Vystudovala jsem Psychologii na UP v Olomouci a dále se vzdělávala. V průběhu své praxe jsem se věnovala primární prevenci rizikového chování dětí a mládeže. Vedla školní metodiky prevence, podílela se na meziresortní spolupráci, iniciovala a realizovala projekty pro podporu a rozvoj zdravého sociálního klimatu ve školách. V současné době pracuji v oblasti pedagogicko-psychologického poradenství a působím jako školní psycholog na gymnáziu. Průběžně také lektoruji vzdělávací programy rozvoje soft skills pro pracovníky privátního a neziskového sektoru, veřejnou správu a samosprávu i akreditované programy MŠMT v rámci DVPP.
certifikovaný terapeut a rodinný poradce, odborný mentor pro MŠ a ZŠ
„Proč jsem se stala lektorkou SOFA? Přímá práce s dětmi a rodinami mi dává smysl. Jsem ráda u změn, sleduji pokrok dětí a jejich rodin. Seznamuji se s jejich osobními příběhy, jsem u toho, když děti zkouší nové cesty, daří se jim a získávají dovednosti.“
Vystudovala jsem FF UP Olomouc a absolvovala celou řadu dlouholetých vzdělávacích programů (např. Arteterapie u zdravotně postižených, Specifika péče o děti v náhradní rodinné péči, Meditační techniky v terapii zaměřené na řešení). Ve školství se pohybuji již více než patnáct let. V rámci školení SOFA se věnuji tématům: Jak pracovat ve školním prostředí s dítětem s poruchou attachmentu, Jak pracovat s dítětem s projevy náročného chování, Teorie třípatrového mozku a seberegulační dovednosti u dětí, Jak se naladit na vzdělávací potřeby digitální generace, Kids´skills: jak podpořit u dětí přirozenou tvorbu dovedností, Podpora a rozvoj kreativity u dětí předškolního a školního věku, Práce s pedagogickým týmem apod.
Působím v Olomouckém, Moravskoslezském a Jihomoravském kraj.
MUDr. Lucia Vašková
Lektorka, dětská psychiatrička
Jsem absolventkou oboru všeobecného lékařství na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy v Praze, v letech 2007-2014 jsem pracovala jako dětský psychiatr v Psychiatrické nemocnici Bohnice na dětském oddělení. Jsem spoluautorkou knihy Je mi padesát - no a? Kniha je zaměřena na mezigenerační a partnerské vztahové problémy. Do konce roku 2016 jsem pracovala jako vedoucí lékař pro ambulanci dětské psychiatrie v Institutu neuropsychiatrické péče. Momentálně se věnuji soukromé praxi, kde se zaměřuji na psychoterapeutickou práci nejen s jednotlivci, ale i s celou rodinou.
PhDr. Mgr. Lucie Myšková, Ph.D.
Terapeut
„Na práci pro SOFA mě baví srozumitelnost a možnost předávat důležité poznatky o efektivní a bezpečné práci pro dospělé i děti pedagogickým pracovníkům.“
Vystudovala jsem psychologii, prošla výcvikem KBT, Rodinné terapie, supervizním výcvikem a výcvikem v metodě aART. Svou praxi jsem začínala v oblasti ústavní a ochranné výchovy. I dále jsem se pohybovala v oblasti prevence a práce s dětmi náročnými na výchovu. Nyní pracuji jak v oblasti školské prevence, tak v ambulanci klinické psychologie. V rámci SOFA se věnuji trauma respektujícímu přístupu.
Působím v Praze a Středočeském kraji.