PBIS

PBIS-image

Pomáháme školám vytvářet bezpečné a předvídatelné prostředí pro učení a předcházet náročnému chování žáků prostřednictvím uceleného systému Pozitivní podpory chování (PBIS).

O tématu

Vytvořit ve škole klima podporující učení, wellbeing žáků i pedagogů 
a předcházet náročnému chování žáků je snahou ředitelů a učitelů na celém světě. A v mnoha zemích k tomuto účelu využívají výzkumně ověřený systém Pozitivní podpory chování PBIS.

Mezi hlavní principy, se kterými PBIS pracuje, patří předvídatelnost. Tedy vytváření takového prostředí ve škole, kde děti dobře rozumí tomu, jaké chování je od nich očekáváno, učí se mu zábavnými aktivitami, učitelé si všímají a oceňují, když se žákům takové chování daří, a přístup pedagogů je pomalu sjednocován napříč celou školou.

Předvídatelnost, kterou systém PBIS přináší, podporuje duševní zdraví žáků i pracovníků, a vytváří prostředí založené na budování pozitivních vztahů. Pro ředitele je tak účinným nástrojem, jak vytvořit dobré klima ve škole a posilovat přátelské vztahy a pohodovou atmosféru.

Využívání PBIS zlepšuje také vzdělávací výsledky žáků a učitelé díky němu získávají více času pro učení, protože nemusí tak často řešit náročné chování žáků.

Projekty

Pozitivní podpora chování (PBIS)

Pozitivní podpora chování (PBIS)

Implementujeme systém PBIS na pilotních ZŠ. Podstatou je vytvoření přátelské atmosféry a bezpečného prostředí díky pozitivní motivaci k vhodnému chování.

Positive Behavioral Interventions and Supports

Škola pomáhá ohroženým dětem (PBIS)

Zavádíme PBIS na pilotních ZŠ. Podstatou je vytvoření přátelské atmosféry a bezpečného prostředí díky pozitivní motivaci k vhodnému chování.​

Kurzy

Materiály

pdf icon
Kritéria kvality PBIS

Evaluační nástroj Kritéria kvality I. úrovně systému PBIS (BoQ) slouží školám, které zavádějí nebo se chystají zavádět PBIS k vyhodnocení aktuálního stavu podpory chování. Zhodnocení slouží jako podklad pro plánování následných kroků.

pdf icon
Respekt

Tento plakát se zaměřuje na respekt ve třech oblastech: respekt k sobě, k druhým a k okolí.

pdf icon
Žáci s problémovým chováním potřebují péči místo trestu

Článek Žáci s problémovým chováním potřebují péči místo trestu, který vyšel v červnovém čísle Průvodce společným vzděláváním, byl vytvořen za finanční podpory Islandu, Lichtenštejnska a Norska prostřednictvím Fondů EHP 2014-2021, program Vzdělávání.

pdf icon
Pozitivní mysl

Plakát motivuje děti k rozvíjení růstového myšlení (tzv. „growth mindset“), což je přístup, který podporuje vytrvalost a vůli učit se z chyb.

pdf icon
Na co mám právo?

Tento plakát je určen k tomu, aby děti lépe pochopily své osobní hranice a práva, jako je například právo na vlastní názor, právo udělat chybu či na vyjádření pocitů.

pdf icon
Soustředěná pětka

Tento plakát slouží jako vizuální návod pro děti, jak se správně soustředit během vyučování.

pdf icon
Vzkazy pro sebe

Plakát Vzkazy pro sebe obsahuje pozitivní afirmace, které děti mohou využít k posílení svého sebevědomí a k rozvoji zdravého vztahu k sobě samým.

pdf icon
Úrovně hlasitosti

Plakát ukazuje různé úrovně hlasitosti a jejich vhodné použití v různých situacích.

pdf icon
Naše slova mají moc

Tento plakát zdůrazňuje, jak velký vliv mají slova, která říkáme.

pdf icon
Jak se chová naše třída?

Tento plakát představuje základní pravidla chování ve třídě, zaměřená na zodpovědnost, bezpečí a respekt.

pdf icon
Co dělat, když mám vztek?

Tento plakát pomáhá dětem pochopit a zvládat své emoce, zejména hněv.

pdf icon
Třídní praxe

Podpůrný materiál obsahuje krátké představení principů PBIS a listy pro sebehodnocení, určené pro učitele základních škol k postupnému přenášení pozitivní podpory chování do výuky.

pdf icon
Funkční hodnocení chování a Plán podpory chování pro žáka

Metodická příručka s formuláři pro realizaci funkčního hodnocení chování (FBA) a zpracování Plánu podpory zaměřeného na změnu chování žáka je určena především pro odborníky a týmy základních škol implementujících systém PBIS a/nebo kteří pravidelně realizují podporu žáků s intenzivními potřebami v oblasti chování.

pdf icon
Pozitivní podpora a vhodné reakce na chování žáků

Tato metodika představuje výzkumem ověřené strategie a opatření pomáhající pedagogům nastavit prostředí podporující vhodné chování žáků.

video icon
PBIS: Prevention is the key

V přednášce Margreet van Oudheusden je představena metoda intervence PBIS (Positive Behavior Intervention and Support), především PROČ, JAK a CO tato intervence mění v chování žáků. Jedná se o komplexní systém zaměřený na management třídy, nastavení školního prostředí a cílenou intervenci u žáků s problémovým chováním.

PBIS - podpora pozitivního chování dětí a žáků

PBIS - Positive Behavior Intervention and Support je implementační rámec pro výběr a použití výzkumně ověřených preventivních a intervenčních postupů poskytující žákům podporu v oblasti akademické, sociální, emoční a také v oblasti chování. Jeho cílem je nastavit podmínky a procesy ve škole tak, aby se účinně předcházelo problémovému chování žáků.

pdf icon
PBIS - Podpora žáků při návratu do školy

Návrat do škol po přerušení výuky: Postupy podporující pocit bezpečí, předvídatelnost prostření a očekávané chování. V níže přiloženém PDF souboru přinášíme šest strategií zvyšujících pocit bezpečí, předvídatelnosti a očekávaného chování. Ty umožňují při návratu do škol poskytnout nejen plošnou podporu všem žákům, ale i cílenou podporu dětem s vyšší potřebou podpory .

pdf icon
Odborný článek: PBIS jako nástroj pro komplexní péči o duševní zdraví žáků

Ve sborníku Mezinárodní konference pro inkluzi osob se speciálními vzdělávacími potřebami – ICIPSEN byl publikován článek PhDr Lenky Felcmanové, Ph.D. a Mgr. Anny Kubíčkové s názvem Pozitivní podpora chování (PBIS) jako nástroj pro komplexní péči o duševní zdraví žáků.

video icon
Představení implementačního rámce PBIS

Představení implementačního rámce na podporu pozitivního chování dětí a žáků ve školách PBIS čili Positive Behavioral Interventions & Supports.

video icon
Přednáška Margreet van Oudheusden – PBIS

V přednášce Margreet van Oudheusden je představena metoda intervence PBIS (Positive Behavior Intervention and Support), především PROČ, JAK a CO tato intervence mění v chování žáků. Jedná se o komplexní systém zaměřený na management třídy, nastavení školního prostředí a cílenou intervenci u žáků s problémovým chováním.

Funkční analýza chování a individuální výchovný plán

Webinář na téma Funkční analýza chování (FACH) představuje principy, postupy a ukázky nástrojů diagnostického přístupu pro určování funkce chování žáka, využívaného při poskytování víceúrovňové podpory chování v rámci PBIS (Pozitivní podpora chování žáků).

PBIS na konferenci DYSKORUNKA 2020(21)

Záznam prezentace představuje základní pilíře přístupu PBIS k prevenci náročného chování žáků ve škole a diferencované intervenci poskytované v závislosti na míře podpory, kterou žáci v oblasti sociálního fungování ve škole potřebují.

Videospoty o PBIS pro děti i učitele

Jak na pozitivní podporu chování přibližují učitelům i dětem následující dva videospoty, které můžete vídat ve školách na interaktivních tabulích Ámos vision.

Pocit bezpečí a přátelské klima ve školách

Materiály z odborného semináře „Podpora vhodného chování PBIS na celé škole“

Konference PBIS ke II. a III. úrovni podpory

Konference PBIS „Podpora ohrožených dětí prostřednictvím specifických intervencí ve škole“

video icon
Přednáška Steva Goodmana – PBIS

Přednáška Steva Goodmana, ve které představuje výzkumně ověřený koncept prevence a intervence zaměřený na problémové chování žáků Positive Behavior Intervention and Support (PBIS). Jedná se o komplexní systém zaměřený na management třídy, nastavení školního prostředí, cílenou intervenci u žáků se závažnými problémy v chování i podporu zapojování rodičů žáků. Efektivita PBIS byla ověřena mnoha výzkumnými studiemi.

video icon
První česká konference pozitivní podpory chování PBIS

První česká konference Pozitivní podpory chování PBIS (Positive Behavioral Interventions & Supports) je určena expertům v oblasti školství, ředitelům a učitelům základních škol, speciálním pedagogům, asistentům pedagoga, výchovným poradcům a všem, které zajímají inovativní přístupy ve vzdělávání a podpora duševního zdraví žáků a pedagogů.

pdf icon
Vědecký článek o podpoře duševního zdraví žáků

Odborný článek o podpoře duševního zdraví žáků pomocí systému PBIS Vědecký časopis Pedagogická orientace zveřejnil text, ve kterém detailně popisujeme, proč je systém PBIS tak přínosný a jeho základní pilíře.

video icon
Stručný video-rozhovor s dr. Goodmanem

Na radost z učení a zážitek z úspěchu má ve škole právo každé dítě