Škola pomáhá ohroženým dětem (PBIS)
Podporujeme vhodné chování a psychickou odolnost ohrožených dětí. Díky systému PBIS rozvíjíme bezpečné prostředí ve školách, které pomáhá žákům i učitelům. Systém PBIS již třetím rokem zavádíme na třech pilotních ZŠ. Na systémové úrovni začleňujeme principy PBIS do vzdělávání budoucích i stávajících učitelů. A navíc v rámci projektu pořádáme odborné akce pro širokou veřejnost.
O projektu
Vzděláváme odborníky i rodiče
- Realizujeme školení pro zapojené pracovníky v sociálních službách, ve zdravotnictví, školství a policie, zaměřené na včasnou identifikaci ohrožených dětí.
- Pravidelně organizujeme kazuistické semináře pro odborníky, workshopy pro předávání know-how odborníkům pracujícím s dětmi.
- Plánujeme kurz pro rozvoj rodičovských kompetencí a mnoho dalšího.
Zavádíme PBIS do pilotních ZŠ
- Adaptovali jsme systém pro české prostředí
- Vybrali jsme školy z různých lokalit a různě zatížené náročným chováním
- Sestavili jsme implementační týmy
- Každou z pilotních škol navštívili přední američtí experti
Další propagace a šíření
- Propagujeme principy PBIS i dalších školách
- Zásadně jsme se podíleli na vzniku volně dostupné a prakticky zaměřené metodiky ČŠI
- Zprostředkovatel programu: Active citizens fund
- Číslo projektu: 0004/2019/ACF/1
- Období realizace: 3/2020 – 2/2023
- Tematická oblast: Znevýhodněné skupiny
- Příjemce: Society for All, z. s.
- Koordinátor projektu: Mgr. Anna Kubíčková, anna.kubickova@so-fa.cz
Projekt podpořil Výbor dobré vůle – Nadace Olgy Havlové v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a hájení zájmů znevýhodněných skupin. Cílem programu je dále inspirace k aktivnímu občanství a posílení kapacit neziskových organizací. Program Active Citizens Fund vstoupil do České republiky v září roku 2019 s cílem podpořit neziskové organizace nehledě na jejich velikost a zkušenosti. V České republice jej spravuje konsorcium, které tvoří Nadace OSF, Výbor dobré vůle – Nadace Olgy Havlové a Skautský institut. Program je realizován v rámci Fondů EHP a Norska 2014–2021. Prostřednictvím Fondů EHP a Norska přispívají státy Island, Lichtenštejnsko a Norsko ke snižování ekonomických a sociálních rozdílů v Evropském hospodářském prostoru (EHP) a k posilování spolupráce s 15 evropskými státy. Důležitým posláním programu je také spolupráce mezi Českou republikou a dárcovskými státy. Jde o spolupráci mezi českými neziskovými organizacemi a organizacemi z Islandu, Lichtenštejnska a Norska.
Co to je PBIS
- Systém PBIS (Positive Behavioral Interventions and Supports) je proaktivní přístup škol k vytvoření přátelské atmosféry a bezpečného prostředí ve školách
- Zásadním principem PBIS je upevňování celoškolně jednotných, pozitivně formulovaných norem chování
- V současnosti PBIS využívá více než 25 000 škol v USA a postupně je zaváděn v mnoha dalších zemích
Zástupci SOFA v projektu
Materiály
Podpůrný materiál obsahuje krátké představení principů PBIS a listy pro sebehodnocení, určené pro učitele základních škol k postupnému přenášení pozitivní podpory chování do výuky.
Metodická příručka s formuláři pro realizaci funkčního hodnocení chování (FBA) a zpracování Plánu podpory zaměřeného na změnu chování žáka je určena především pro odborníky a týmy základních škol implementujících systém PBIS a/nebo kteří pravidelně realizují podporu žáků s intenzivními potřebami v oblasti chování.
Tato metodika představuje výzkumem ověřené strategie a opatření pomáhající pedagogům nastavit prostředí podporující vhodné chování žáků.
Náročné chování je zastřešující pojem pro chování dětí, které se výrazně odlišuje od očekávaného chování pro daný věk a negativně ovlivňuje učení a vztahy ve škole.
V pátek 10. ledna 2020 ČOSIV ve spolupráci s Národní sítí Místních akčních skupin (NS MAS ČR) spoluorganizoval seminář na téma podpory dětského duševního zdraví ve školách. Jako první představil Milan Kotík z AISIS program Mimalizace šikany (MIŠ).
Ve sborníku Mezinárodní konference pro inkluzi osob se speciálními vzdělávacími potřebami – ICIPSEN byl publikován článek PhDr Lenky Felcmanové, Ph.D. a Mgr. Anny Kubíčkové s názvem Pozitivní podpora chování (PBIS) jako nástroj pro komplexní péči o duševní zdraví žáků.
Přinášíme šest strategií zvyšujících pocit bezpečí, předvídatelnosti a očekávaného chování. Ty umožňují při návratu do škol poskytnout nejen plošnou podporu všem žákům, ale i cílenou podporu dětem s vyšší potřebou podpory.
Představení implementačního rámce na podporu pozitivního chování dětí a žáků ve školách PBIS čili Positive Behavioral Interventions & Supports.
V přednášce Margreet van Oudheusden je představena metoda intervence PBIS (Positive Behavior Intervention and Support), především PROČ, JAK a CO tato intervence mění v chování žáků. Jedná se o komplexní systém zaměřený na management třídy, nastavení školního prostředí a cílenou intervenci u žáků s problémovým chováním.
Webinář na téma Funkční analýza chování (FACH) představuje principy, postupy a ukázky nástrojů diagnostického přístupu pro určování funkce chování žáka, využívaného při poskytování víceúrovňové podpory chování v rámci PBIS (Pozitivní podpora chování žáků).
V roce 2021 jsme vystoupili na 8 regionálních online konferencích pro Agenturu pro sociální začleňování. Záznamy z konferencí si můžete přehrát přes link níže:
Záznam prezentace představuje základní pilíře přístupu PBIS k prevenci náročného chování žáků ve škole a diferencované intervenci poskytované v závislosti na míře podpory, kterou žáci v oblasti sociálního fungování ve škole potřebují.
Jak na pozitivní podporu chování přibližují učitelům i dětem následující dva videospoty, které můžete vídat ve školách na interaktivních tabulích Ámos vision.
Infografika stručně popisuje tři způsoby zklidnění rozrušeného dítěte
Přednáška Steva Goodmana, ve které představuje výzkumně ověřený koncept prevence a intervence zaměřený na problémové chování žáků Positive Behavior Intervention and Support (PBIS). Jedná se o komplexní systém zaměřený na management třídy, nastavení školního prostředí, cílenou intervenci u žáků se závažnými problémy v chování i podporu zapojování rodičů žáků. Efektivita PBIS byla ověřena mnoha výzkumnými studiemi.
Odborný článek o podpoře duševního zdraví žáků pomocí systému PBIS Vědecký časopis Pedagogická orientace zveřejnil text, ve kterém detailně popisujeme, proč je systém PBIS tak přínosný a jeho základní pilíře.
Konference PBIS „Podpora ohrožených dětí prostřednictvím specifických intervencí ve škole“
První česká konference Pozitivní podpory chování PBIS (Positive Behavioral Interventions & Supports) je určena expertům v oblasti školství, ředitelům a učitelům základních škol, speciálním pedagogům, asistentům pedagoga, výchovným poradcům a všem, které zajímají inovativní přístupy ve vzdělávání a podpora duševního zdraví žáků a pedagogů.
Na radost z učení a zážitek z úspěchu má ve škole právo každé dítě
Materiály z odborného semináře „Podpora vhodného chování PBIS na celé škole“