Trauma respektující přístup

Trauma respektující přístup-image

Pomáháme odborníkům pracujícími s dětmi porozumět potřebám traumatizovaných dětí a vytvářet pro ně prostředí, které je povede k zotavení.

O tématu

Traumatické zkušenosti v dětském věku mají negativní vliv na vývoj mozku, a tedy i na rozvoj motorických, emočních, sociálních a kognitivních schopností. Děti, které vyrůstaly nebo vyrůstají v ohrožujícím prostředí, prožívají toxický stres a současně jim schází ze strany pečujících osob nezbytná podpora, kterou potřebují pro rozvoj schopnosti seberegulace.

Důsledkem pak může být, že dítě intenzivně reaguje na mírné stresory a nedokáže se samo zklidnit. Rozeznat traumatizované děti není snadné. Jejich chování je často vnímáno jako náročné a v rámci diagnostiky zaměňováno například s ADHD. O to důležitější je zabývat se příčinami chování a porozumět vlivu traumatu na projevy dětí.

Abychom jim mohli nabídnout bezpečné a podporující prostředí, musíme při práci s nimi zavádět principy tzv. trauma respektujícího přístupu. Ten snižuje riziko retraumatizace a poskytuje důležité ochranné faktory, napomáhající zotavení traumatizovaných dětí.

Základem je snaha naplňovat potřebu bezpečí a současně nabízet příležitosti pro zvětšování kontroly nad vlastním životem, přičemž je klíčové podporovat rozvoj jejich schopnosti zdravé seberegulace.

Projekty

SUPPORTING TRANSITION RESILIENCE OF NEWCOMER GROUPS

STRONG

Představujeme účinný psychosociální program podporující adaptaci v novém prostředí.

E-learning: Jak podporovat děti a mladé lidi s traumatickými zkušenostmi

e-Lektra

Zdarma nabízíme ucelený online kurz o trauma respektujícím přístupu.

Porozumění traumatu

PorT

Vytváříme podmínky pro naplnění potřeb dětí s traumatickými zkušenostmi a zavádíme trauma respektující přístup do škol a dalších institucí.

připravujeme vzdělávací program pro pedagogy

Rozvoj norsko-české spolupráce v oblasti podpory znevýhodněných dětí

JSME JEDNÍM Z ODBORNÝCH PARTNERŮ

Erasmus + Trauma respektující přístup

Spolupracujeme na šíření trauma-respektujícího přístupu do škol nejen u nás, ale i na Slovensku.