Trauma respektující přístup

Podle studií WHO je asi 70 % běžné populace vystaveno v dětském věku potenciálně traumatickým událostem. Studie negativních zkušeností v dětství (ACE) v ČR uvádí, že až 62 % respondentů zažívalo psychické či fyzické týrání, sexuální zneužívání, zanedbávání či vyrůstalo s rodičem s duševním onemocněním či závislostním chováním apod. 9,9 % těchto respondentů zažilo dokonce čtyři a více těchto zkušeností. Právě v jejich důsledku se může rozvinout trauma. 

Mozek traumatizovaných dětí se vyvíjí jinak těch z harmonického prostředí. Je to totiž především bezpečí a láskyplná péče, co pomáhá postupně rozvíjet i propojovat jeho jednotlivé vrstvy a s nimi spojené funkce. A postupně dozrávat.  

Nejprve se vyvíjí části mozku zajišťující přežití, pak části spojené s emocemi a sociálními dovednostmi, a nakonec ty zodpovědné za kognitivní a exekutivní funkce.  Tyto části se propojují tzv. regulačními drahami, které ovlivňují míru aktivace stresové reakce, jsou klíčové pro zvládání stresu i pro to, jak moc se bude jedinec schopný zapojit do dění kolem sebe.   

U dětí vystavených špatnému zacházení se regulační mechanismy vyvíjejí nedokonale. Vinou zcitlivělého systému stresové reakce navíc reagují i na drobné stresory tak silně, jako by se jednalo o život ohrožující situaci. Mozek traumatizovaných dětí nakonec neustále vyhledává signály možného nebezpečí, a jakmile se v jejich okolí děje něco, co připomíná traumatickou zkušenost, reagují, jako by ji znovu zažívaly. Tyto reakce bývají intenzivní, nečekané a nelze je vůlí ovlivnit. 

Mozek těchto dětí také odráží negativní zkušenosti s druhými lidmi. Získat důvěru traumatizovaných dětí proto vyžaduje značné úsilí. Na druhou stranu je to právě vztah s důvěryhodným dospělým, který těmto dětem může pomoci se z traumatu zotavit – snížit citlivost systému stresové reakce a osvojit si účinné seberegulační techniky a strategie.  

Ideálním zdrojem korektivních zkušenost je prostředí školy. Ta nabízí mnoho příležitostí, které mohou traumatizované dítě a jeho mozek přesvědčit, že svět může být bezpečné místo.   

 

Jak pomáháme traumatizovaným dětem (nejen) ve školách? 

Jsme expertní centrum v oblasti rozvoje a šíření trauma respektujícího přístupu 
Naším posláním je vzdělávat odborníky pracující s dětmi v trauma respektujícím přístupu. Vytvořili jsme komplexní vzdělávací program, který vychází z vědecky ověřených konceptů, zejména z Neurosekvenčního modelu, jehož autorem je uznávaný neurovědec a dětský psychiatr Bruce D. Perry. Pro pedagogy a další odborníky vytváříme také metodickou podporu pro zavádění konkrétních strategií a principů tohoto přístupu do praxe. Organizujeme školení pro základní i střední školy, dětské domovy, sociální služby, OSPOD a jiné.

Lokalizovali jsme psychosociální program STRONG pro děti traumatizované válkou 
Pro podporu dětí traumatizovaných válkou a nuceným vysídlením jsme ve spolupráci s týmem zahraničních expertů v čele s uznávanou klinickou psycholožkou Sharon Hoover lokalizovali program STRONG. Ten dětem pomáhá překonat důsledky traumatických zkušeností a podporuje jejich adaptaci v novém prostředí. 

Vytvořili jsme online kurz o trauma respektujícím přístupu 
Ve spolupráci s McKinsey Institutem a Cincinnati Children’s Hospital Medical Centre jsme připravili a zdarma nabízíme ucelený online kurz o trauma respektujícím přístupu. Kurz je určen pedagogickým pracovníkům a obecně všem odborníkům pracujícím s dětmi a mládeží i pečujícím osobám. Prohlubuje povědomí o traumatu a jeho dopadu na prospívání dětí a mladistvých a seznamuje s účinnými způsoby podpory těch, kdo si procházejí náročnou životní situací.