Jak podporovat traumatizované děti a mladé lidi
Ucelený interaktivní online kurz o trauma respektujícím přístupu.
Lektor
Cena
ZDARMA
Forma
E-learning
Pro koho
Pedagogové ve formálním i neformálním vzdělávání, pečující osoby a další profesionálové, kteří pracují s dětmi a mladými lidmi.
Anotace
- Online kurz plný videí, interaktivních cvičení a případových scénářů, který zvyšuje informovanost o traumatu a jeho dopadech zdraví a vývoj dětí a představuje účinné postupy v jejich podpoře.
- Výsledek mezinárodní spolupráce odborníků na trauma respektující přístup, který je složený ze 4 modulů původně z USA přeložených do češtiny a doplněných o praktické informace pro český kontext. SOFA ve spolupráci se zahraničními partnery vytvořila poslední, 5. modul, který je zaměřený na trauma v souvislosti s válečným konfliktem a nuceným vysídlením. E-learning je koncipován k celosvětovému využití.
- Vystudování celého kurzu Vám zabere přibližně 3 až 5 hodin podle rozsahu využití doprovodných materiálů. Kurz je možné kdykoliv přerušit a vrátit se k němu později.
- Po úspěšném vystudování kurzu a vyplnění dotazníku zpětné vazby získáte i certifikát o jeho absolvování.
Kurz je k dispozici na webu https://www.strongresilientyouth.org/get-started#czech
OBSAH
1. modul: Buďme dětem oporou – uplatňujme trauma respektující přístup
První modul předkládá základní informace o traumatu a jeho obvyklých projevech u dětí a mladých lidí. Odborníci a lidé z praxe v něm objasňují význam trauma respektujícího přístupu a představují užitečné metody: přístup 4P a techniku 3Z. Modul obsahuje tipy k péči o osobní wellbeing pedagogů a pečujících osob, který je nutným předpokladem pro práci s traumatizovanými dětmi.
2. modul: Základy podpory rozvoje odolnosti vůči traumatu
Druhý modul se věnuje tomu, jakým způsobem mohou negativní zkušenosti v dětství ovlivnit děti a mladé lidi nejen ve škole. Důraz je kladen na to, jak je možné trauma respektující přístup promítat do práce s nimi, jak podporovat jejich silné stránky a posilovat jejich odolnost.
Modul obsahuje také informace o oznamovací povinnosti. Specifika oznamovací povinnosti v ČR jsou upravena v příloze k e-learningu doplňující český kontext.
3. modul: Jak s dětmi a mladými lidmi řešit kolektivní traumatické události
Třetí modul se věnuje tomu, jakým způsobem může trauma dopadat na různé skupiny lidí včetně dětí a mladých lidí. Dotýká se problematiky sociálních nerovností a vysvětluje, jak nás vnímání odlišností a podvědomé předsudky ovlivňují při interakcích v mezilidských vztazích. Dalším tématem, kterému se modul věnuje, jsou kolektivní traumatické události a jejich vliv na děti a mladé lidi.
4. modul: Řešení traumatu s dětmi, rodinami a pečujícími osobami
Čtvrtý modul se zabývá tím, jak trauma respektující přístup uplatnit i v komunikaci s pečujícími osobami a rodinami dětí. Vysvětluje rovněž, proč je důležité s pečujícími osobami a rodinami udržovat vztahy založené na důvěře. Modul zároveň přináší aktivity na zopakování a procvičení technik, které byly v průběhu e-learningového kurzu představeny.
5. modul: Trauma v kontextu konfliktu a vysídlení
Pátý modul se věnuje traumatu, které zapříčinil (válečný) konflikt a nucené vysídlení, a jeho vlivu na prožívání a chování dětí a jejich rodin. Předkládá tipy, jak s takto traumatizovanými lidmi komunikovat, a účinné strategie, které pomáhají tento druh traumatu překonat. Prostor je zde též věnován důležitosti sebepéče pedagogů a pečujících.
Veškeré doplňkové materiály ke kurzu (přílohu doplňující český kontext, pracovní sešit, průvodce diskuzní skupinou, průvodce registrací, hodnocení e-learningu) si můžete stáhnout na webové stránce projektu.
Případné dotazy směřujte na e-mail: akademie@so-fa.cz