Společné vzdělávání

Společné vzdělávání-image

Stojíme o kvalitní společné vzdělávání postavené na principu rovných příležitostí, přístupné každému dítěti a vytvořené s respektem k jeho individuálním vzdělávacím potřebám.

O tématu

Téma společného vzdělávání všech dětí, včetně těch se zdravotním postižením nebo znevýhodněním, sociální, kulturní či jazykovou odlišností, ale také dětí nadaných, se v ČR dostalo do povědomí veřejnosti jako tzv. inkluzivní vzdělávání. To počítá s variabilitou individuálních potřeb dětí.

V SOFA jsme se v roce 2016 zasadili o legislativní změnu zavádějící nároková podpůrná opatření do škol a jejich financování ze státního rozpočtu. To školám pomohlo získat nezbytnou personální a materiální podporu pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. 

Z lidskoprávního pohledu je přitom namístě zdůraznit, že na společné vzdělávání mají všechny děti bez rozdílu právo už z principu přijatých mezinárodních úmluv a deklarací 
i vnitrostátní legislativy.

A společné (inkluzivní) vzdělávání je potřeba podporovat mimo jiné i proto, že škola dnes dětem pomáhá nejsilněji ukotvovat jejich názory a hodnotové žebříčky. A to, jak jim ukážeme společné fungování s vrstevníky bez ohledu na jejich původ či zdravotní omezení, pro ně bude standardem i v dospělém životě.

Kurzy

Materiály

Inkluze - infografiky

Co je to inkluzivní vzdělávání? V čem spočívá podstata tzv. inkluzivní reformy účinné od září školního roku září 2016/2017? Co jsou to speciální vzdělávací potřeby a na jaká podpůrná opatření mají děti se speciálními vzdělávacími potřebami nárok?

pdf icon
Pět kroků k dobré implementaci inkluze v ČR

Inkluze je proces, na kterém již léta usilovně pracuje řada aktérů napříč státní správou, akademickou sférou, poradenskými pracovišti, školami a nevládním sektorem. A rolí ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) je cíleně identifikovat a systémově reagovat na překážky, které brání její dobré implementaci v praxi. A k tomu je třeba transparentní komunikace s jednotlivým aktéry ve vzdělávání, odborná spolupráce, kvalitní data, kvalitní metodické vedení a funkční individualizovaná podpora.

Index inkluze - průvodce rozvoje školy na základně inkluzivních hodnot

Index inkluze je průvodce a inspirační databáze cílená na celkový rozvoj škol a vytváření inkluzivního a přátelského prostředí pro všechny děti bez rozdílu.

Podpora dětí s SVP během pandemie

Představujeme záznam z 1. on-line setkání pro pracovníky školních poradenských pracovišť. V těchto dnech každý z nás potřebuje podporu. Obzvlášť ti, kteří ji sami poskytují jiným. Ve středu 18.11. 2020 jsme proto pořádali 1. online setkání pro pracovníky školních poradenských pracovišť.

pdf icon
Vizualizace denního rozvrhu a služeb žáků

V navštívené zahraniční škole byly třídy 1. až 3. ročníků vybaveny pomůckami pro vizualizaci režimu dne a služeb, které žáci ve třídě mají.

pdf icon
Pomůcky pro dechová cvičení

Dechová cvičení jsou důležitou průpravou pro nácvik čtení, snažíme se jimi docílit prohloubení nádechu a výdechu.

pdf icon
Samostatná práce žáka

Žáci s poruchou pozornosti potřebují častější střídání činností s různým nárokem na pozornost. Pro tyto účely jsou velmi vhodné různé manipulační pomůcky, které současně umožňují nerušivým způsobem uvolnit psychomotorický neklid.

pdf icon
Týdenní plány

Jednou ze zahraničních inspirací byly týdenní plány, se kterými pracují žáci v primárních i sekundárních školách. V každém předmětu jsou stanoveny úkoly, které mají žáci v průběhu jednoho týdne splnit. Úkoly jsou diferencované podle obtížnosti do tří úrovní.

Série infografik o náročném chování pro pedagogy, rodiče i odborníky

Připravili jsme pro vás tři infografiky shrnující základní principy neurobiologie mozku a poznatky mezinárodně ověřených přístupů.

Aktivita na seznámení s dyslexií

Tato aktivita je jednou z možností, jak seznámit žáky ve třídě s důvody a formami podpory, která je poskytována žákovi s dyslexií.

pdf icon
Metodické doporučení – Přístupy k náročnému chování

Přístupy k náročnému chování dětí a žáků a možnosti jeho řešení

pdf icon
Nácvik prostorové orientace

Dostatečná úroveň rozvoje prostorové orientace je nezbytnou podmínkou pro úspěšné osvojení čtení, psaní i počítání. S dětmi v předškolním věku a na začátku školní docházky trénujeme orientaci všemi směry. K nácviku rozlišení levé a pravé strany v ploše můžeme využít např. pomůcku Kolíčky, Pohádku nebo Diktát.

pdf icon
Vizualizace nejčastějších pokynů a instrukcí

Porozumění nejčastěji používaným instrukcím můžeme podpořit tím, že pro ně vytvoříme vhodnou vizuální podobu a s ní vytvoříme komunikační karty. Ty můžeme používat u nejmladších žáků s celou třídou nebo je můžeme používat individuálně vůči konkrétnímu žákovi nebo žákům.

pdf icon
Vizuální pomůcka pro předvídání následků reakcí

Impulzivita je jedním z projevů syndromu ADHD, řada žáků má také sklon k impulzivním reakcím, aniž by měli tuto diagnózu. Impulzivita je přitom velmi ohrožující, neboť žáka vede k neuváženým reakcím, které jej mohou ohrozit na životě (rozběhne za míčem do silnice, aniž by se rozhlédl, zda nejede auto). Impulzivita také velkou měrou přispívá ke špatným vzdělávacím výsledkům - např. tím, že žák nevyslechne nebo nedočte celou instrukci a již začne vypracovávat úkol; nerozmyslí si dostatečně postup řešení a aplikuje postup, který uplatňoval v předchozí úloze apod.

pdf icon
Uvolnění psychomotorického neklidu

Žáci se syndromem ADHD (poruchou pozornosti s hyperaktivitou) často projevují téměř neustálou drobnou fyzickou aktivitu, známá také jako psychomotorický neklid. Jednou z možností podpory žáků s psychomotorickým neklidem je nabídnutí vhodných pomůcek, které žákovi umožní naplnění potřeby této fyzické aktivity způsobem, který neruší ostatní spolužáky.

Plán pedagogické podpory

Pro žáky s potřebou mírné podpory ve vzdělávání nebo zapojení v kolektivu školy od roku 2016 zpracovávají plány pedagogické podpory. Zpracování plánu není podle vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných nezbytnou podmínkou poskytování podpůrných opatření 1. stupně, nicméně pro efektivitu podpory žáka je užitečné takový plán zpracovat.

Diferenciace úloh a činností podle obtížnosti

Systém tří úrovní obtížnosti úloh je založen na předpokladu, že všichni žáci nemusejí a v mnoha případech ani nemohou dosahovat ve stejný čas stejného výkonu.

pdf icon
Metody pro efektivní nastavení třídní komunikace

V přiloženém materiálu se seznámíte s metodami pro efektivní nastavení třídní komunikace.

Aktivita na seznámení s dysgrafí

Tato aktivita je jednou z možností, jak seznámit žáky ve třídě s důvody a formami podpory, která je poskytována žákovi s dysgrafí.

pdf icon
Zvukové pexeso

K podpoře sluchového rozlišování zvuků si děti v mateřské škole nebo v prvním ročníku základní školy mohou společně vyrobit zvukové pexeso. Pexeso lze využívat i se staršími žáky v rámci reedukací.

video icon
Záznam semináře o práci s dětmi s náročným chováním

Záznam semináře - Jak zvládat náročné dítě ve škole? ze dne 9.9.2021.

video icon
Rozvoj zrakového vnímání

Metodické video . Načerpejte informace a inspiraci díky metodickému videu na téma Rozvoj zrakového vnímání u dětí v předškolním věku a na začátku školní docházky. Inspirace pro efektivní podporu rozvoje jednotlivých složek zrakového vnímání u dětí v předškolním a mladším školním věku, které lze využít v přípravě na školní docházky nebo při reedukaci.

video icon
Rozvoj sluchového vnímání

Metodické video - rozvoj sluchového vnímání u dětí v předškolním věku a na začátku školní docházky

pdf icon
Podpora koncentrace

Jedná se o strategii v přístupu k žákovi s poruchou pozornosti a impulzivitou, kdy cíleně omezujeme množství podnětů, které by mohly působit rušivě a odvádět žákovu pozornost.

Inkluze pohledem rodiče, speciálního pedagoga a ředitele školy

Debata s matkou dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, speciální pedagožkou a předsedkyní České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání a ředitelkou základní školy ZŠ Gutha Jarkovského, které mají s inkluzí z různých úhlů pohledu dlouhodobé praktické zkušenosti, se konala 3. dubna 2019 v Městské knihovně v Praze.

pdf icon
Pomůcka pro nácvik řešení problémových situací

Co můžu udělat? Pomůcka pro nácvik řešení problémových situací. Pomůcku můžeme využívat v podpoře rozvoje sociálně-emočních kompetencí u žáků s impulzivními reakcemi a častější tendencí dostávat se ve škole do konfliktních situací.

pdf icon
Možnosti regulace hluku ve třídě

Vysoká hladina hluku ve třídě obtěžuje žáky i učitele. Okřikování také není příjemné učiteli ani žákům. Od prvního ročníku je vhodné zavést pravidla pro hlučnost ve třídě, jejichž součástí je i signál, který bude učitel využívat k upozornění na to, že je ve třídě příliš velký hluk. Jako nejúčinnější se jeví signály neverbální.

pdf icon
Multisenzoriální pomůcky

Multisenzoriální pomůcky aneb učíme se více smysly najednou. Nejen žáci, které mají oslabení sluchové rozlišování zvukově podobných hlásek, ocení pomůcky, které k učení využívají současně zrak, sluch a hmat. Hmatové pomůcky ocení také děti, které se dobře učí prostřednictvím manipulace a pohybu.

Pomůcky pro výuku na základní škole

Propojování znázornění matematických jevů, nácvik postupu vícekrokové úlohy nebo činnosti, převody jednotek, porozumění řádů čísel, vizualizace číselné řady