Socio-emoční učení

Zasazujeme se o to, aby se socio-emoční učení stalo nedílnou součástí vzdělávání a pomohlo dětem připravit se na život.
O tématu
Ve světě, který na nás klade stále se zvyšující nároky, ztrácí své výsadní postavení vzdělávání ve smyslu předávání znalostí z konkrétních oborů. A v kontextu zhoršujícího se duševního zdraví dětí se faktorem rozhodujícím o jejich budoucí možnosti uspět a žít spokojený život stává podpora rozvoje tzv. socio-emočních dovedností.
Osvojit si je znamená získat například nástroje umožňující vyznat se ve svých emocích a zvládat je, objevit svou schopnost vytyčit si cíle a dosahovat jich, cítit a vyjadřovat empatii, navazovat a udržovat přínosné, pozitivní vztahy nebo dělat zodpovědná rozhodnutí. A k takovým dovednostem určitě nevede cesta přes memorování nebo písemné práce.
Socio-emoční učení je proces, s níž by se mělo začít již od vstupu do vzdělávacího systému. A předtím i paralelně k němu také na úrovni rodiny. Měl by vést k sebepoznání, učit schopnosti komunikovat, emoční gramotnosti i psychické odolnosti. Protože nelze v každé rodině očekávat adekvátní rodičovské kompetence, musí se socio-emoční učení stát součástí výuky, tedy rámcových vzdělávacích programů.
Socio-emoční učení pomáhá uzdravit klima v kolektivech a navazovat dobré vztahy s učiteli. Přispívá k wellbeingu žáků, učitelů i prevenci šikany. A protože rozvíjí tzv. skills, mají díky němu děti větší předpoklady k úspěšnému studiu i šance, že v budoucnu najdou uplatnění na trhu práce.
Kurzy
Materiály
Materiál je určen pro děti v předškolním věku a jejich rodiče. Aktivity pomáhají dětem lépe se orientovat ve svých emocích a pochopit jejich význam.
Plakát je určený dětem v předškolním věku a znázorňuje škálu vzteku.
Karty(Ú)klid v hlavě pro mateřské školy podporují seberegulaci a učí děti vnímat vlastní tělo a emoce. Obsahují 35 aktivit zaměřených na zklidnění nebo aktivizaci.
Metodika socio-emočního učení nabízí činnosti, které pomohou rozvíjet sebepoznání, empatii, spolupráci i schopnost zvládat náročné situace. Každá kapitola se zaměřuje na konkrétní oblast rozvoje a hravou formou rozvíjí dovednosti, které dětem budou užitečné po celý život.
Plakát je určený dětem v předškolním věku a znázorňuje jednoduché seberegulační strategie.
Plakát je určený dětem v předškolním věku a pomáhá rozpoznat a regulovat emoce.
Plakát je určený dětem v předškolním věku a pomáhá dětem lépe porozumět emocím a jejich významu.
Plakát je určený dětem v předškolním věku a pomáhá jim vyjádřit pocity během dne.
Plakát je určený dětem v předškolním věku a znázorňuje čtyři základní emoce.
Plakát zobrazuje 26 emocí. Materiál je vhodný pro využití v aktivitách zaměřených na rozvoj emočních dovedností dětí v mateřských a základních školách.
Plakáty jsou zaměřeny na rozvoj socio-emočního učení. Můžete je využívat v komunikaci s dětmi o emocích a řešení problému. Ve škole je možné zařadit práci s plakáty do třídnických hodin nebo komunitních kruhů. Plakáty jsou určené pro děti prvního stupně. Metodické materiály byly vytvořeny v rámci projektu financovaného z Fondů EHP 2014-2012.
Plakáty jsou zaměřeny na rozvoj socio-emočního učení. Můžete je využívat v komunikaci s žáky o náročných situacích a vyhledání odborné pomoci nebo zvládání vzteku. Pro žáky na středních školách přinášíme tipy, jak na stres před maturitou nebo jak se bránit prokrastinaci. Ve škole je možné zařadit práci s plakáty do třídnických hodin nebo komunitních kruhů. Plakáty jsou určené pro děti druhého stupně a střední školy. Metodické materiály byly vytvořeny v rámci projektu financovaného z Fondů EHP 2014-2012
Konverzační hra "Jaký byl tvůj den?" pomáhá dětem reflektovat jejich zkušenosti, názory a postoje vztahující se nejen k prožitému dni. Hra nemá složitá pravidla, obsahuje 32 otázek, které přirozeně podporují vyjadřování dítěte a učí ho poznávat sebe sama a druhé.
Karty (Ú)klid v hlavě podporují seberegulaci a učí děti vnímat vlastní tělo a emoce. Obsahují 27 aktivit zaměřených na zklidnění nebo aktivizaci.
Připravili jsme pro vás plakáty využitelné v aktivitách zaměřených na rozvoj emočních dovedností dětí v mateřských školách, na základních a středních školách.
Metodiky Respekt, Rozmanitost, Rovnost, Resilience (RRRR), byly navrženy pro učitele základních a středních škol s cílem rozvíjet socio-emoční dovednosti žáků a jejich pozitivní vztahy.