RRRR

Podpora duševního zdraví dětí a adolescentů prostřednictvím zavádění komplexních vzdělávacích programů zaměřených na socio-emoční učení a prevenci násilí v blízkých vztazích. ​

O projektu

Metodiky socio emočního učení

  • Projekt RRRR (Respekt, Rozmanitost, Rovnost, Resilience) přináší sadu osmi praktických příruček socio emočního učení, které byly vyvinuty v Austrálii a následně našimi experty adaptovány pro české školy.
  • Věříme, že škola může být klíčovým místem pro formování duševního zdraví, respektujících vztahů a pro prevenci násilí v blízkých vztazích. 
  • Komplexní preventivní program nabízí školám osvědčený nástroj pro rozvoj emocionální gramotnosti napříč všemi stupni vzdělávání – od prvních tříd ZŠ až po poslední ročníky SŠ. 
  • Tato moderní metodika navazuje na stávající i nově plánované RVP a otevírá klíčová témata, jako jsou silné stránky osobnosti, zvládání stresu a náročných situací, vyhledání pomoci, nebo gender a poznávání vlastní identity. 


Preventivní program Blízké vztahy bez násilí

  • Násilí ve vztazích je stále velké téma. K partnerskému násilí dochází nejčastěji v dospívání a v mladém věku, proto chceme mladistvé učit, co násilí ve vztahu vlastně znamená, a co dělat, pokud mu je někdo vystaven nebo se ho sám dopouští.  
  • Ve spolupráci s norskými experty jsme vyvinuli unikátní program prevence násilí pro mladistvé od 13 let, kterým předáváme: informace, kompetence, otevřenost k tématu násilí a zároveň jasný signál, že násilí nelze schvalovat a korektivní zkušenost a motivaci ke změně 
  • Pilířem programu je osvětový film Všude dobře, doma nejlíp? a sešit pro žáky Důkaz lásky, nebo násilí?  
  • Program je vhodný pro všechny základní a střední školy, ale hodí se i pro dětské domovy, nízkoprahová centra a další sociální služby pracující s mladistvými. 
  • Více informací o preventivním programu


  • Chcete realizovat preventivní program i u vás? Neváhejte se nám ozvat, máme kvalifikovaný tým lektorů, který je připraven vyrazit za vámi kamkoliv. 
  • Chcete se sami nebo váš tým vyškolit ve vedení preventivního programu? Nabízíme školení přizpůsobené vašim potřebám.
  • Kontaktujte nás mailem na akademie@so-fa.cz


  • Číslo projektu: ZD-MGS1-020​
  • Období realizace: 3/2022–12/2023​
  • Tematická oblast: Zdraví​
  • Partneři: Alternativ til Vold (Norsko), Centrum LOCIKA, Střední škola technická Most, Základní škola Praha – Kbely, 18. Základní škola v Mostě ​
  • Financování: Fondy EHP 2014-2021


Nabídka školení

Aktuality

Videa

Zástupci SOFA v projektu

Foto PhDr. Lenka Felcmanová, PhD.

PhDr. Lenka Felcmanová, PhD.

Odborná garantka

Foto Monika Kubásková

Monika Kubásková

Expertní tým

Foto Bc. Magdalena Olšanová

Bc. Magdalena Olšanová

Expertní tým

Materiály

Metodiky RRRR

Metodiky Respekt, Rozmanitost, Rovnost, Resilience (RRRR), byly navrženy pro učitele základních a středních škol s cílem rozvíjet socio-emoční dovednosti žáků a jejich pozitivní vztahy.

pdf icon
Plakát Jak se cítíš?

Plakát zobrazuje 26 emocí. Materiál je vhodný pro využití v aktivitách zaměřených na rozvoj emočních dovedností dětí v mateřských a základních školách.

Plakáty pro rozvoj socio-emočního učení - starší žáci

Plakáty jsou zaměřeny na rozvoj socio-emočního učení. Můžete je využívat v komunikaci s žáky o náročných situacích a vyhledání odborné pomoci nebo zvládání vzteku. Pro žáky na středních školách přinášíme tipy, jak na stres před maturitou nebo jak se bránit prokrastinaci. Ve škole je možné zařadit práci s plakáty do třídnických hodin nebo komunitních kruhů. Plakáty jsou určené pro děti druhého stupně a střední školy. Metodické materiály byly vytvořeny v rámci projektu financovaného z Fondů EHP 2014-2012

Plakáty pro rozvoj socio-emočního učení - mladší žáci

Plakáty jsou zaměřeny na rozvoj socio-emočního učení. Můžete je využívat v komunikaci s dětmi o emocích a řešení problému. Ve škole je možné zařadit práci s plakáty do třídnických hodin nebo komunitních kruhů. Plakáty jsou určené pro děti prvního stupně. Metodické materiály byly vytvořeny v rámci projektu financovaného z Fondů EHP 2014-2012.

pdf icon
Konverzační hra "Jaký byl tvůj den?"

Konverzační hra "Jaký byl tvůj den?" pomáhá dětem reflektovat jejich zkušenosti, názory a postoje vztahující se nejen k prožitému dni. Hra nemá složitá pravidla, obsahuje 32 otázek, které přirozeně podporují vyjadřování dítěte a učí ho poznávat sebe sama a druhé.

pdf icon
Karty (Ú)klid v hlavě

Karty (Ú)klid v hlavě podporují seberegulaci a učí děti vnímat vlastní tělo a emoce. Obsahují 27 aktivit zaměřených na zklidnění nebo aktivizaci.

pdf icon
Příručka pro vedení pro vedení programu Prevence násilí

Doprovodná příručka pro lektory preventivního programu, která poskytuje kompletní instrukce pro přípravu a vedení programu.

Důkaz lásky, nebo násilí?

Doprovodný sešit pro žáky k osvětovému filmu Všude dobře, doma nejlíp? poskytuje doplňující informace, úkoly ke zpracování a podněty k diskusi.

pdf icon
Karty (Ú)klid v hlavě pro MŠ

Karty(Ú)klid v hlavě pro mateřské školy podporují seberegulaci a učí děti vnímat vlastní tělo a emoce. Obsahují 35 aktivit zaměřených na zklidnění nebo aktivizaci.

pdf icon
Metodika pro MŠ: Poznáváme sebe a druhé

Metodika socio-emočního učení nabízí činnosti, které pomohou rozvíjet sebepoznání, empatii, spolupráci i schopnost zvládat náročné situace. Každá kapitola se zaměřuje na konkrétní oblast rozvoje a hravou formou rozvíjí dovednosti, které dětem budou užitečné po celý život. 

Pexeso "Jak se cítíš?"

Zahrajte si s dětmi pexeso "Jak se cítíš?" Učí je hravou formou poznávat emoce. Znalost emocí dětem významně pomáhá orientovat se v situacích kolem nich a adekvátně na ně reagovat. Naopak děti, které nemají rozvinuté emoční dovednosti mohou být častěji odpojené, úzkostné a uchylovat se k agresivnímu chování. To může často vést k jejich vyčlenění z kolektivu, zhoršenému prospěchu či šikaně.

Partneři

Donoři

shape