Chystáte se na zápis nebo dokonce přemýšlíte o odkladu? Pomoci může socio-emoční učení

12. března 2025

Blíží se zápisy do prvních tříd. Letos proběhnou v období od 1. do 30. dubna a jako každý rok budou tisíce rodičů zvažovat, zda pro své děti nežádat odklad školní docházky. V počtu dětí, které u nás každoročně dostávají možnost zůstat o rok déle v předškolním vzdělávání, patří Česká republika mezi evropské unikáty. Průměrně totiž krok do první třídy neudělá pětina až čtvrtina populačního ročníku.

Vysoký počet odkladů školní docházky ale komplikuje situaci jak školám, tak rodičům, kteří nemohou najít místo pro mladší děti v přeplněných mateřských školách. Stát se proto rozhodl, že se pokusí vysoký počet odkladů řešit. Chystá řadu opatření, která by měla snížit tlak na děti a upřít pozornost na socializaci a prospěch každého dítěte, podporu motivace k učení a celkový osobnostní a sociálně-emoční rozvoj dětí. Právě včasná investice do socio-emočních dovedností dětí má totiž pozitivní dopad na kognitivní vývoj a budoucí životní úspěšnost.

Pokud máte obavy, co všechno by vaše dítě před vstupem do základního vzdělávání mělo umět a znát, seznamte se s přehledem očekávaných výstupů na konci předškolního vzdělávání, které by měly respektovat i základní školy při zápisech. Naučte ho zavázat si tkaničky, ale není třeba trénovat počítání do deseti nebo psaní písmen abecedy. Pro hladký nástup do školy dítě potřebuje umět vyjadřovat své potřeby, projevovat zájem o svět kolem sebe, domluvit se s ostatními a spolupracovat, dodržovat základní společenská pravidla, být schopno základní sebeobsluhy, chovat se ohleduplně k druhým a adaptovat se na nové prostředí.

To vše souvisí především se socio-emočními dovednostmi, které mohou rozvíjet nejen učitelé v mateřských školách, ale také vy jako rodiče. Podporujte dítě v samostatnosti a budování sebedůvěry. Oceňujte úspěch a snahu, ale umožněte mu také dělat chyby a učit se z nich. Rozvíjejte jeho zvídavost a zájem, tato investice se mnohonásobně vyplatí v další vzdělávací cestě.

 

11 praktických tipů, jak rozvíjet emoční inteligenci u předškoláků:

1. Podporujte samostatnost

Při oblékání, stolování nebo uklízení hraček nechte dítě, aby co nejvíce úkolů zvládalo samo. Postupně ho zapojujte do chodu domácnosti a nechte na něm některé úkoly úměrné jeho věku. Podpoříte tak jeho sebedůvěru a odpovědnost.

 

2. Zahrňte děti do rozhodování

Pokud je to možné, zapojujte děti do každodenních rozhodnutí, která mají vliv na jejich život.

 

3. Podporujte vyjádření emocí prostřednictvím kreativity

Učte děti pojmenovat, jak se cítí a povzbuzujte je ke kreslení, malování nebo jiné kreativní činnosti, která může pomoci dětem vyjádřit a vizualizovat své emoce. Vyzkoušejte například naše pracovní listy pro rozvoj socio-emočních dovedností.

 

4. Zaveďte pravidelný čas pro relaxaci

Děti potřebují čas na kvalitní odpočinek a uvolnění. Zahrňte do jejich dne prostor na poslouchání hudby, relaxaci, mindfulness nebo dechová cvičení.

 

5. Vyzkoušejte edukační hry                                                                                                                

Udělejte z učení zábavu, vyzkoušejte filmy, videa, deskové hry, plakáty nebo obrázkové karty.

 

6. Povídejte si o příbězích a emocích postav

Při čtení pohádek se zaměřte na pocity postav. Například u pohádky o Popelce si povídejte: „Jak myslíš, že se Popelka cítila, když na ní byly sestry zlé?“ nebo „Co bys dělal/a na jejím místě?“

 

7. Nacvičujte s dětmi pozitivní vnitřní dialog

Pomozte dětem rozvíjet pozitivní sebepojetí tím, že je naučíte vnímat své silné stránky. Vyzkoušet můžete i pozitivní afirmace.

 

8. Nechte děti řešit problémy

Podporujte děti v tom, aby se nebály vyzkoušet různé způsoby řešení problémů. Můžete s nimi procházet každodenní situace a ptát se, co by mohlo pomoci vyřešit nějaký problém, a pak společně diskutovat, jak se rozhodnout.

 

9. Ukažte dětem bezpečné způsoby, jak vyjádřit emoce                                        

Intenzivní prožívání emocí je u dětí běžné, ukažte dětem, jak mít své emoce pod kontrolou. Třeba když mají vztek. Můžete si např. vytvořit koberec k vydupání zlosti. Efektivní cestou pro nácvik seberegulace jsou i naše karty (Ú)klid v hlavě ve variantě pro mladší děti.

 

10. Zapojte tělo – pohyb pomáhá regulovat emoce

Pohyb může pomoci dítěti zbavit se napětí, zklidnit se nebo získat energii. Když vidíte, že dítě prožívá silnou emoci, nabídněte mu možnost, jak ji vyjádřit pohybem. Užitečné jsou i senzomotorické pomůcky při stresu nebo napětí.

 

11. Vyberte knihy pro děti zaměřené na emoce a wellbeing                                                                

Společné čtení nabízí skvělou příležitost, jak s dětmi mluvit o tom, co cítí, a ukázat jim, že všechny emoce jsou v pořádku a důležité.

Oziewicz, T. (2021). Co dělají pocity? Host

Oziewicz, T. (2024). Co dělají pocity v noci? Host

Stará, E. (2019). Milda a Milda: Jakou barvu má radost? Mladá fronta

Landmann, B. (2021). Mapy mých pocitů. Portál.

Stará E., Starý M., Draberová J., Kniha pocitů. Pasparta

Diepmann, R. (2022) Já a moje pocity. Pasparta

Selingerová, L. (2025) Je mi skvěle. Pikola

Z výzkumů víme, že děti, u nichž v předškolním období docházelo k systematickému osobnostnímu rozvoji, práci s emocemi a sociálními dovednostmi, zvládají lépe studijní nároky a dosahují lepších studijních výsledků v dalším vzdělávání. Lépe umí nakládat s emocemi a jsou ochotné spolupracovat. Rozvoj socio-emočního učení má také pozitivní vliv na důvěru ve vlastní schopnosti a na pocit bezpečí a sounáležitosti ve školním prostředí. Pokud potřebujete více inspirace nebo konkrétní nástroje, jak na to, nahlédněte do naší metodiky socio-emočního učení pro MŠ: Poznáváme sebe a druhé.