Trauma respektující přístup

Trauma respektující přístup-image

Pomáháme odborníkům pracujícími s dětmi porozumět potřebám traumatizovaných dětí a vytvářet pro ně prostředí, které je povede k zotavení.

About Topic

Traumatické zkušenosti v dětském věku mají negativní vliv na vývoj mozku, a tedy i na rozvoj motorických, emočních, sociálních a kognitivních schopností. Děti, které vyrůstaly nebo vyrůstají v ohrožujícím prostředí, prožívají toxický stres a současně jim schází ze strany pečujících osob nezbytná podpora, kterou potřebují pro rozvoj schopnosti seberegulace.

Důsledkem pak může být, že dítě intenzivně reaguje na mírné stresory a nedokáže se samo zklidnit. Rozeznat traumatizované děti není snadné. Jejich chování je často vnímáno jako náročné a v rámci diagnostiky zaměňováno například s ADHD. O to důležitější je zabývat se příčinami chování a porozumět vlivu traumatu na projevy dětí.

Abychom jim mohli nabídnout bezpečné a podporující prostředí, musíme při práci s nimi zavádět principy tzv. trauma respektujícího přístupu. Ten snižuje riziko retraumatizace a poskytuje důležité ochranné faktory, napomáhající zotavení traumatizovaných dětí.

Základem je snaha naplňovat potřebu bezpečí a současně nabízet příležitosti pro zvětšování kontroly nad vlastním životem, přičemž je klíčové podporovat rozvoj jejich schopnosti zdravé seberegulace.

Projects

SUPPORTING TRANSITION RESILIENCE OF NEWCOMER GROUPS

STRONG

We offer psychosocial support to Ukrainian children and help them successfully integrate into Czech society and the education system.

E-learning: how to support children and young people with traumatic experiences

e-Lektra

Introducing e-learning, focused on the basics of a trauma-informed approach to children. One of the five modules is dedicated specifically to the issue of childhood trauma in relation to war and forced displacement.

Understanding trauma

PorT

We create conditions to meet the needs of children with traumatic experiences and introduce a trauma-informed approach in schools and other institutions.

připravujeme vzdělávací program pro pedagogy

Rozvoj norsko-české spolupráce v oblasti podpory znevýhodněných dětí

We cooperate with the child psychiatric centre Østbytunet and preparing a training programme for teachers.

WE ARE ONE OF THE EXPERT PARTNERS

Erasmus + Trauma-Friendly Approach

We work together to spread trauma-responsive approaches in schools not only in our country but also in Slovakia.