Library: Infografika
Here you will find all the official materials we have created for you. Most of them are available only in Czech.
Children at risk
Informační leták k e-learningu Jak identifikovat ohrožené děti. Naučte se včas identifikovat ohrožené děti a efektivně postupovat při zajišťování jejich podpory. V kurzu obdržíte potřebné nástroje, které vám s tím mohou pomoci.
Karty adaptované pro rodiče - využitelné pro rodiče v obtížných životních situacích. Obsahuje kontakty na odbornou pomoc v rámci celé ČR.
Jak získat důvěru dítěte a jak s ním probrat i závažnější témata tak, aby jim porozumělo? Pomocníkem mohou být základní komunikační zásady, které jsou ušité na míru komunikaci s dítětem.
Počet zjištěných případů ohrožení dítěte tvoří jen zlomek reality....výsledky výzkumu v datech.
Vyzkoušejte s dětmi pět relaxačních technik, které pomohou snížit napětí a obnovit jejich rovnováhu a pohodu.
Jak mohou sociální pracovníci a další odborníci jednodušeji navázat vztah s dospělými klienty, jak si k nim najít cestu? Pomocníkem může být šest hlavních principů trauma-informovaného přístupu, které lze využít i v práci s dětskými klienty.
Devět doporučení, jak s ohroženými dětmi NEKOMUNIKOVAT, tedy co NEDĚLAT, co NESLIBOVAT.
Zajímali jste se, zda má dítě ve vaší třídě nebo jiném kolektivu svou blízkou osobu, které se může svěřit? Ví, že když s nikým blízkým nechce anebo nemůže mluvit, tak má možnost anonymně zavolat na řadu linek, kde si s ním promluví a poradí?
Karta popisuje nejčastější obtížné situace, se kterými se ukrajinští adolescenti a mladí dospělí v ČR mohou potýkat. Radí, co dělat a na koho se mohou v případě potřeby obrátit.
Who can do school social work in your school? And what is the job of these professionals? Find out in this infographic.
An infographic that provides facts about children's mental health, the prevalence of mental illness in childhood and adolescence, and the consequences of not addressing these difficulties.
Brief description of the e-learning content and its modules. Learn how to identify children at risk early and how to effectively support them.
The infographic supports early identification and assistance to children at risk. It advises educational and social workers on what to do if a child is in acute danger and what steps to take if we notice warning signs in a child's behaviour or physical condition. The material was produced as part of the PorT: Understanding Trauma project.
The Safety Plan infographic was created to support child witnesses of domestic violence. It maps out the child's options in a difficult situation and provides contact details for the services of the Safety Line. You can post it in areas where children are around: for example, in the hallway or in a school classroom. The material was produced as part of the PorT: Understanding Trauma project.
Karta je určena pro lékaře a zdravotnický personál. Pro správné používání karty jsou k dispozici metodiky adaptované pro zdravotnické prostředí.
Karta je určena pro sociální pracovníky. Pro správné používání karty jsou k dispozici metodiky adaptované pro sociální oblast.
Karta je určena pro učitele a další pracovníky škol. Pro správné používání karty jsou k dispozici metodiky adaptované pro školní prostředí.
Karta je určena pro policisty a hasiče. Pro správné používání karty jsou k dispozici metodiky adaptované pro složky IZS.
Karta adaptovaná pro děti. Popisuje nejčastější situace, které nasvědčují tomu, že je dítě v ohrožení a radí, na koho se může v případě potřeby obrátit. Obsahuje kontakty v rámci celé ČR, na které se děti mohou obrátit ve složitých situacích. Určená pro rozdávání přímo dětem.
Počet zjištěných případů ohrožení dítěte tvoří jen zlomek reality. Z porovnání dat Studie negativních zkušeností v dětství (Velemínský a kol., 2017), která zjišťuje četnost výskytu traumatizujících zkušeností ve věku 0 až 18 let a dat MPSV o případech ohrožených dětí řešených orgány sociálně-právní ochrany dětí vyplývá, že stát se o většině ohrožených dětí nikdy nedozví. Každoročně je zjištěno jen asi 8 tisíc případů ohrožení dítěte, skutečný počet ohrožených dětí je ale mnohonásobně vyšší. Neřešená traumata v dětství mají přitom zásadní dopad na kvalitu života a zdraví v dospělosti. Namísto investice do včasného záchytu a podpory ohrožených dětí a jejich rodin stát vynakládá obrovské prostředky na řešení dopadů traumatu v oblasti zdravotnictví, sociálních služeb nebo vězeňství.
Dobrá komunikace s rodiči stojí na oboustranném porozumění a důvěře. Vyvarujte se tedy domněnek, škatulkování a snažte se spíše rodinu poznat a pochopit. Více praktických tipů se dozvíte ve videu nebo v knize Posílení rodiny od autorky Insoo Kim Berg.
Pět aktivit, kterými lze podpořit regulaci vztahem v rámci prevence. Využít je můžete v jakémkoliv dětském kolektivu, ať už ve třídě, školní družině nebo při volnočasových aktivitách s dětmi.
Oblasti, kde nastává výrazná proměna v práci s rodinou, ve které začne působit case manager.
Přehled služeb pro pomoc dětem v krizových situacích.
Čísla na krizové linky vždy po ruce. Zpracovali jsme pro vás seznam základních krizových kontaktů, protože včasné vyhledání pomoci je prvním krokem k úspěšnému vyřešení jakéhokoliv problému.
Karty obsahují příběhy ohrožených dětí (kamarádů) a mají za cíl přístupnou formou poukázat na různé problémy dětí a informovat o tom, že k jejich řešení lze vyhledat pomoc.
Karta poskytuje vodítka k identifikaci ohrožení života, bezpečí a zdraví dítěte. Je určena pro učitele, sociální pracovníky, zdravotníky, policisty, hasiče a další profese, které mohou přijít do kontaktu s ohroženými dětmi. Popisuje postup, jak v případě ohrožení dítěte zajistit jeho ochranu v souladu s jeho nejlepším zájmem a platnými právními předpisy. Ke každé kartě je k dispozici metodika, která poskytuje odborný rámec problematiky identifikace ohroženého dítěte a praktické informace k postupům poskytování podpory.
PBIS
Evaluační nástroj Kritéria kvality I. úrovně systému PBIS (BoQ) slouží školám, které zavádějí nebo se chystají zavádět PBIS k vyhodnocení aktuálního stavu podpory chování. Zhodnocení slouží jako podklad pro plánování následných kroků.
This poster introduces the basic rules of classroom behaviour, focusing on responsibility, safety and respect.
This poster serves as a visual guide for children on how to concentrate properly during class.
This poster is designed to help children better understand their personal boundaries and rights, such as the right to their own opinion, the right to make mistakes or to express their feelings.
The Messages to Self poster contains positive affirmations that children can use to boost their self-esteem and develop a healthy relationship with themselves.
The poster motivates children to develop a growth mindset, an approach that encourages perseverance and a willingness to learn from mistakes.
This poster highlights the impact of the words we say.
This poster focuses on respect in three areas: respect for self, respect for others and respect for the environment.
The poster shows the different volume levels and their appropriate use in different situations.
This poster helps children understand and manage their emotions, especially anger.
Prevence násilí v blízkých vztazích
Rodičovské kompetence
This poster highlights the power of positive communication and shows older children (and teens) how to choose words that can please others instead of those that can hurt.
Materiál „Doma na pohodu“ vznikl v rámci projektu Signály při spolupráci odborníků mezioborové platformy v ORP Chomutov. Prevence duševních obtíží dětí začíná v rodinách a rodiče sami mají mnoho možností, jak svému dítěti v jeho vývoji prospět. Smyslem materiálu je povzbudit rodiče v respektujícím přístupu k dětem a nabídnout jim pomoc v případě, že si v některých oblastech nevědí rady.
Socio-emotional learning
Situation cards for children in kindergarten
The material is intended for preschool children and their parents. The activities help children to better navigate their emotions and understand their meaning.
The poster is aimed at pre-school children and depicts a range of anger.
Cards for kindergarten promote self-regulation and teach children to be aware of their own body and emotions. They contain 35 activities aimed at calming or activating.
The socio-emotional learning methodology offers activities to help develop self-knowledge, empathy, cooperation and the ability to cope with challenging situations. Each chapter focuses on a specific area of development and playfully develops skills that will be useful to children throughout their lives.
The poster is aimed at preschool children and illustrates simple self-regulation strategies.
The poster is designed for preschoolers and helps them to recognize and regulate their emotions.
Plakát je určený dětem v předškolním věku a pomáhá dětem lépe porozumět emocím a jejich významu.
The poster is designed for preschoolers and helps them express their feelings during the day.
The poster is designed for preschoolers and depicts the four basic emotions.
Plakát zobrazuje 26 emocí. Materiál je vhodný pro využití v aktivitách zaměřených na rozvoj emočních dovedností dětí v mateřských a základních školách.
Plakáty jsou zaměřeny na rozvoj socio-emočního učení. Můžete je využívat v komunikaci s žáky o náročných situacích a vyhledání odborné pomoci nebo zvládání vzteku. Pro žáky na středních školách přinášíme tipy, jak na stres před maturitou nebo jak se bránit prokrastinaci. Ve škole je možné zařadit práci s plakáty do třídnických hodin nebo komunitních kruhů. Plakáty jsou určené pro děti druhého stupně a střední školy. Metodické materiály byly vytvořeny v rámci projektu financovaného z Fondů EHP 2014-2012
Plakáty jsou zaměřeny na rozvoj socio-emočního učení. Můžete je využívat v komunikaci s dětmi o emocích a řešení problému. Ve škole je možné zařadit práci s plakáty do třídnických hodin nebo komunitních kruhů. Plakáty jsou určené pro děti prvního stupně. Metodické materiály byly vytvořeny v rámci projektu financovaného z Fondů EHP 2014-2012.
Připravili jsme pro vás plakáty využitelné v aktivitách zaměřených na rozvoj emočních dovedností dětí v mateřských školách, na základních a středních školách.
Společné vzdělávání
Jednou ze zahraničních inspirací byly týdenní plány, se kterými pracují žáci v primárních i sekundárních školách. V každém předmětu jsou stanoveny úkoly, které mají žáci v průběhu jednoho týdne splnit. Úkoly jsou diferencované podle obtížnosti do tří úrovní.
Připravili jsme pro vás tři infografiky shrnující základní principy neurobiologie mozku a poznatky mezinárodně ověřených přístupů.
Co je to inkluzivní vzdělávání? V čem spočívá podstata tzv. inkluzivní reformy účinné od září školního roku září 2016/2017? Co jsou to speciální vzdělávací potřeby a na jaká podpůrná opatření mají děti se speciálními vzdělávacími potřebami nárok?
Představujeme záznam z 1. on-line setkání pro pracovníky školních poradenských pracovišť. V těchto dnech každý z nás potřebuje podporu. Obzvlášť ti, kteří ji sami poskytují jiným. Ve středu 18.11. 2020 jsme proto pořádali 1. online setkání pro pracovníky školních poradenských pracovišť.
Trauma respektující přístup
Jak se u dětí projevuje trauma a co můžeme udělat pro podporu traumatizovaných dětí? Dozvíte se v infografice.
Negative experiences can be perceived by each of us with different strengths of impact in everyday life. This can include neglect, domestic violence, sexual abuse, incarceration of a family member, mental illness. The following table shows the representation of people in the country by the number of NHS they are or have been exposed to.
Failure to meet a child's basic needs within the family, at school or outside of school, causes significant stress to the child. Severe or chronic stress causes the body to react defensively. Our infographic shows what this reaction can look like in a child?
Do you have a child in your class who is going through or has gone through a traumatic experience? Would you like to offer him or her a supportive and safe environment? We offer you specific tips for each area to help you create the right conditions for children with negative experiences.
It is likely that you have encountered a child in your practice who is experiencing acute trauma. How should we treat the child at such times, how should we approach the child, what should we provide and how should we support the child? Specific recommendations and tips can be found in this infographic.
Publication is an integral part of the entire course, during which the participants work with it and keep it for further use in their practice. The booklet is divided into the following chapters, Chapter 9 is available for demonstration.
Regulation and self-regulation is a skill. It is something that children learn from us adults. Let's support them and offer them activities that are appropriate to their age and abilities. With this infographic, children can get inspiration for individual activities to help them cope with challenging situations.
When working with children or young adults, it helps to include short, regular brain breaks. We can divide them into those that help us to calm down and those that stimulate activity and attention. It is important to engage them briefly and frequently, in a pleasant and respectful way, relationally, rhythmically, repeatedly, with appropriate challenge, purpose and rules, and with an individual approach.
Relaxační koutek je místem, kde se žák může cítit bezpečně a kde může mít prostor ke zvládnutí neklidu a množství stresu v bezpečí a v soukromí.
Pomůcka pomáhá dětem rozpoznat svůj aktuální stav. Pokud jsou příliš unavené nebo naopak rozrušené, nemohou se učit. K dosažení rovnováhy jim pomohou seberegulační techniky. Pokud dětem pomůžeme naučit se monitorovat svůj stav, mohou předejít jeho eskalaci a podpořit své učení.
Brief description of the project and accredited training Trauma Informed Approach as a solution to challenging behaviour for education and social workers.
Surely you can recall the various fidgety habits we unwittingly do in situations that require our concentration. For school children, these include rocking in their chairs, playing with things, scribbling on their desks, destroying notebook covers, biting their nails, or even clicking a pencil or bottle cap. Self-regulation aids are the solution to these classroom distractions. How to do it? A new infographic will tell you.
Have you experienced a situation where all thoughts have disappeared from your mind and you have been unable to think? This can happen to us during exams, but also as a result of more serious events. What happens to us in such moments? This infographic helps us to map it out.
The infographic is intended for educational or social workers who encounter or may encounter a child with challenging behaviour. The description of the steps is very brief, the material is used to consolidate the knowledge gained during the 16 course Trauma Respectful Approach as a solution to challenging behaviour in children.
Stress takes two forms. One that helps us grow and one that hurts us. It has the same effect on children. Some of them have had or are having adverse experiences that have affected their behaviour. This infographic offers us approaches that we can use to support these children. The material was produced as part of the PorT: Understanding Trauma project.
Wellbeing
An infographic that provides facts about children's mental health, the prevalence of mental illness in childhood and adolescence, and the consequences of not addressing these difficulties.
Infografika, která pomáhá v identifikaci projevů panické ataky, a zároveň přináší ověřené způsoby, jak ji zastavit.