Knihovna: Infografika
Zde najdete veškeré oficiální materiály, které pro vás vytváříme.
PBIS
Evaluační nástroj Kritéria kvality I. úrovně systému PBIS (BoQ) slouží školám, které zavádějí nebo se chystají zavádět PBIS k vyhodnocení aktuálního stavu podpory chování. Zhodnocení slouží jako podklad pro plánování následných kroků.
Tento plakát představuje základní pravidla chování ve třídě, zaměřená na zodpovědnost, bezpečí a respekt.
Tento plakát slouží jako vizuální návod pro děti, jak se správně soustředit během vyučování.
Tento plakát je určen k tomu, aby děti lépe pochopily své osobní hranice a práva, jako je například právo na vlastní názor, právo udělat chybu či na vyjádření pocitů.
Plakát Vzkazy pro sebe obsahuje pozitivní afirmace, které děti mohou využít k posílení svého sebevědomí a k rozvoji zdravého vztahu k sobě samým.
Plakát motivuje děti k rozvíjení růstového myšlení (tzv. „growth mindset“), což je přístup, který podporuje vytrvalost a vůli učit se z chyb.
Tento plakát zdůrazňuje, jak velký vliv mají slova, která říkáme.
Tento plakát se zaměřuje na respekt ve třech oblastech: respekt k sobě, k druhým a k okolí.
Plakát ukazuje různé úrovně hlasitosti a jejich vhodné použití v různých situacích.
Tento plakát pomáhá dětem pochopit a zvládat své emoce, zejména hněv.
Podpora ohrožených dětí
Informační leták k e-learningu Jak identifikovat ohrožené děti. Naučte se včas identifikovat ohrožené děti a efektivně postupovat při zajišťování jejich podpory. V kurzu obdržíte potřebné nástroje, které vám s tím mohou pomoci.
Karty adaptované pro rodiče - využitelné pro rodiče v obtížných životních situacích. Obsahuje kontakty na odbornou pomoc v rámci celé ČR.
Jak získat důvěru dítěte a jak s ním probrat i závažnější témata tak, aby jim porozumělo? Pomocníkem mohou být základní komunikační zásady, které jsou ušité na míru komunikaci s dítětem.
Počet zjištěných případů ohrožení dítěte tvoří jen zlomek reality....výsledky výzkumu v datech.
Vyzkoušejte s dětmi pět relaxačních technik, které pomohou snížit napětí a obnovit jejich rovnováhu a pohodu.
Jak mohou sociální pracovníci a další odborníci jednodušeji navázat vztah s dospělými klienty, jak si k nim najít cestu? Pomocníkem může být šest hlavních principů trauma-informovaného přístupu, které lze využít i v práci s dětskými klienty.
Devět doporučení, jak s ohroženými dětmi NEKOMUNIKOVAT, tedy co NEDĚLAT, co NESLIBOVAT.
Zajímali jste se, zda má dítě ve vaší třídě nebo jiném kolektivu svou blízkou osobu, které se může svěřit? Ví, že když s nikým blízkým nechce anebo nemůže mluvit, tak má možnost anonymně zavolat na řadu linek, kde si s ním promluví a poradí?
Karta popisuje nejčastější obtížné situace, se kterými se ukrajinští adolescenti a mladí dospělí v ČR mohou potýkat. Radí, co dělat a na koho se mohou v případě potřeby obrátit.
Kdo může ve vaší škole vykonávat školní sociální práci? A co je náplní práce těchto odborníků? Dozvíte se v infografice.
Infografika, která přináší fakta o duševním zdraví dětí, výskytu duševních chorob u dětí a mladistvých a také o důsledcích neřešení těchto obtíží.
Stručný popis obsahu e-learningu a jeho modulů. Naučte se včas identifikovat ohrožené děti a efektivně postupovat při zajišťování jejich podpory.
Infografika podporuje včasnou identifikaci a pomoc ohroženým dětem. Radí pracovníkům ve vzdělávání a sociální oblasti, jak se zachovat, je-li dítě v akutním ohrožení a jaké kroky podstoupit, pokud si všimneme varovných signálů v chování či fyzické kondici dítěte. Materiál vznikl v rámci projektu PorT: Porozumění traumatu.
Infografika Bezpečnostní plán vznikla jako podpora dětem, svědkům domácího násilí. Mapuje možnosti dítěte v nelehké situaci a poskytuje kontakt na služby Linky bezpečí. Můžete ji vyvěsit v prostorách, kde se pohybují děti: například na chodbě či ve školní třídě. Materiál vznikl v rámci projektu PorT: Porozumění traumatu.
Karta je určena pro lékaře a zdravotnický personál. Pro správné používání karty jsou k dispozici metodiky adaptované pro zdravotnické prostředí.
Karta je určena pro sociální pracovníky. Pro správné používání karty jsou k dispozici metodiky adaptované pro sociální oblast.
Karta je určena pro učitele a další pracovníky škol. Pro správné používání karty jsou k dispozici metodiky adaptované pro školní prostředí.
Karta je určena pro policisty a hasiče. Pro správné používání karty jsou k dispozici metodiky adaptované pro složky IZS.
Karta adaptovaná pro děti. Popisuje nejčastější situace, které nasvědčují tomu, že je dítě v ohrožení a radí, na koho se může v případě potřeby obrátit. Obsahuje kontakty v rámci celé ČR, na které se děti mohou obrátit ve složitých situacích. Určená pro rozdávání přímo dětem.
Počet zjištěných případů ohrožení dítěte tvoří jen zlomek reality. Z porovnání dat Studie negativních zkušeností v dětství (Velemínský a kol., 2017), která zjišťuje četnost výskytu traumatizujících zkušeností ve věku 0 až 18 let a dat MPSV o případech ohrožených dětí řešených orgány sociálně-právní ochrany dětí vyplývá, že stát se o většině ohrožených dětí nikdy nedozví. Každoročně je zjištěno jen asi 8 tisíc případů ohrožení dítěte, skutečný počet ohrožených dětí je ale mnohonásobně vyšší. Neřešená traumata v dětství mají přitom zásadní dopad na kvalitu života a zdraví v dospělosti. Namísto investice do včasného záchytu a podpory ohrožených dětí a jejich rodin stát vynakládá obrovské prostředky na řešení dopadů traumatu v oblasti zdravotnictví, sociálních služeb nebo vězeňství.
Dobrá komunikace s rodiči stojí na oboustranném porozumění a důvěře. Vyvarujte se tedy domněnek, škatulkování a snažte se spíše rodinu poznat a pochopit. Více praktických tipů se dozvíte ve videu nebo v knize Posílení rodiny od autorky Insoo Kim Berg.
Pět aktivit, kterými lze podpořit regulaci vztahem v rámci prevence. Využít je můžete v jakémkoliv dětském kolektivu, ať už ve třídě, školní družině nebo při volnočasových aktivitách s dětmi.
Oblasti, kde nastává výrazná proměna v práci s rodinou, ve které začne působit case manager.
Přehled služeb pro pomoc dětem v krizových situacích.
Čísla na krizové linky vždy po ruce. Zpracovali jsme pro vás seznam základních krizových kontaktů, protože včasné vyhledání pomoci je prvním krokem k úspěšnému vyřešení jakéhokoliv problému.
Karty obsahují příběhy ohrožených dětí (kamarádů) a mají za cíl přístupnou formou poukázat na různé problémy dětí a informovat o tom, že k jejich řešení lze vyhledat pomoc.
Karta poskytuje vodítka k identifikaci ohrožení života, bezpečí a zdraví dítěte. Je určena pro učitele, sociální pracovníky, zdravotníky, policisty, hasiče a další profese, které mohou přijít do kontaktu s ohroženými dětmi. Popisuje postup, jak v případě ohrožení dítěte zajistit jeho ochranu v souladu s jeho nejlepším zájmem a platnými právními předpisy. Ke každé kartě je k dispozici metodika, která poskytuje odborný rámec problematiky identifikace ohroženého dítěte a praktické informace k postupům poskytování podpory.
Prevence násilí v blízkých vztazích
Rodičovské kompetence
Tento plakát zdůrazňuje sílu pozitivní komunikace a ukazuje starším dětem (i dospívajícím), jak volit slova, která mohou druhé potěšit, namísto těch, která by mohla ublížit.
Materiál „Doma na pohodu“ vznikl v rámci projektu Signály při spolupráci odborníků mezioborové platformy v ORP Chomutov. Prevence duševních obtíží dětí začíná v rodinách a rodiče sami mají mnoho možností, jak svému dítěti v jeho vývoji prospět. Smyslem materiálu je povzbudit rodiče v respektujícím přístupu k dětem a nabídnout jim pomoc v případě, že si v některých oblastech nevědí rady.
Socio-emoční učení
Situační kartičky pro děti v MŠ
Soubor pracovních listů je určen pro děti v předškolním věku. Aktivity pomáhají dětem lépe se orientovat ve svých emocích a pochopit jejich význam.
Plakát je určený dětem v předškolním věku a znázorňuje škálu vzteku.
Karty(Ú)klid v hlavě pro mateřské školy podporují seberegulaci a učí děti vnímat vlastní tělo a emoce. Obsahují 35 aktivit zaměřených na zklidnění nebo aktivizaci.
Metodika socio-emočního učení nabízí činnosti, které pomohou rozvíjet sebepoznání, empatii, spolupráci i schopnost zvládat náročné situace. Každá kapitola se zaměřuje na konkrétní oblast rozvoje a hravou formou rozvíjí dovednosti, které dětem budou užitečné po celý život.
Plakát je určený dětem v předškolním věku a znázorňuje jednoduché seberegulační strategie.
Plakát je určený dětem v předškolním věku a pomáhá rozpoznat a regulovat emoce.
Plakát je určený dětem v předškolním věku a pomáhá dětem lépe porozumět emocím a jejich významu.
Plakát je určený dětem v předškolním věku a pomáhá jim vyjádřit pocity během dne.
Plakát je určený dětem v předškolním věku a znázorňuje čtyři základní emoce.
Plakát zobrazuje 26 emocí. Materiál je vhodný pro využití v aktivitách zaměřených na rozvoj emočních dovedností dětí v mateřských a základních školách.
Plakáty jsou zaměřeny na rozvoj socio-emočního učení. Můžete je využívat v komunikaci s žáky o náročných situacích a vyhledání odborné pomoci nebo zvládání vzteku. Pro žáky na středních školách přinášíme tipy, jak na stres před maturitou nebo jak se bránit prokrastinaci. Ve škole je možné zařadit práci s plakáty do třídnických hodin nebo komunitních kruhů. Plakáty jsou určené pro děti druhého stupně a střední školy. Metodické materiály byly vytvořeny v rámci projektu financovaného z Fondů EHP 2014-2012
Plakáty jsou zaměřeny na rozvoj socio-emočního učení. Můžete je využívat v komunikaci s dětmi o emocích a řešení problému. Ve škole je možné zařadit práci s plakáty do třídnických hodin nebo komunitních kruhů. Plakáty jsou určené pro děti prvního stupně. Metodické materiály byly vytvořeny v rámci projektu financovaného z Fondů EHP 2014-2012.
Připravili jsme pro vás plakáty využitelné v aktivitách zaměřených na rozvoj emočních dovedností dětí v mateřských školách, na základních a středních školách.
Společné vzdělávání
Jednou ze zahraničních inspirací byly týdenní plány, se kterými pracují žáci v primárních i sekundárních školách. V každém předmětu jsou stanoveny úkoly, které mají žáci v průběhu jednoho týdne splnit. Úkoly jsou diferencované podle obtížnosti do tří úrovní.
Připravili jsme pro vás tři infografiky shrnující základní principy neurobiologie mozku a poznatky mezinárodně ověřených přístupů.
Co je to inkluzivní vzdělávání? V čem spočívá podstata tzv. inkluzivní reformy účinné od září školního roku září 2016/2017? Co jsou to speciální vzdělávací potřeby a na jaká podpůrná opatření mají děti se speciálními vzdělávacími potřebami nárok?
Představujeme záznam z 1. on-line setkání pro pracovníky školních poradenských pracovišť. V těchto dnech každý z nás potřebuje podporu. Obzvlášť ti, kteří ji sami poskytují jiným. Ve středu 18.11. 2020 jsme proto pořádali 1. online setkání pro pracovníky školních poradenských pracovišť.
Trauma respektující přístup
Jak se u dětí projevuje trauma a co můžeme udělat pro podporu traumatizovaných dětí? Dozvíte se v infografice.
Negativní zkušenosti může každý z nás vnímat s rozdílnou silou dopadu do běžného života. Může se jednat například o zanedbávání, domácí násilí, sexuální zneužívání, uvěznění člena rodiny, duševní onemocnění. Následující přehled ukazuje zastoupení osob v ČR podle počtu NZD, kterým je nebo bylo vystaveno.
Nenaplňování základních potřeb dítěte v rodině, ve škole nebo mimo ni, působí dítěti výrazný stres. Silný nebo chronický stres způsobuje obrannou reakci organizmu. Naše infografika ukazuje, jak taková reakce u dítěte může vypadat?
Máte ve třídě dítě, které prochází nebo prošlo traumatickými zkušenostmi? Rádi byste mu nabídli podpůrné a bezpečné prostředí? Nabízíme vám konkrétní tipy pro jednotlivé oblasti, které vám pomohou vytvářet vhodné podmínky nejen pro děti s negativními zkušenostmi.
Je pravděpodobné, že jste se ve své praxi setkali s dítětem, které prožívá akutní trauma. Jak se k dítěti v takových chvílích máme chovat, jak k němu přistupovat, co mu poskytnout a jak jej podpořit? Konkrétní doporučení a tipy najdete v této infografice.
Brožura je neoddělitelnou součástí celého kurzu, během kterého s ní pracují účastníci a zůstává jim pro další využití v jejich praxi. Brožura je rozdělena na následující kapitoly, pro ukázku je k dispozici kapitola 9.
Regulace a seberegulace je dovednost. Je to něco, co se děti učí od nás dospělých. Pojďme je podpořit a nabídnout jim takové aktivity, které odpovídají jejich věku a možnostem. Touto infografikou se mohou děti inspirovat pro jednotlivé aktivity, které jim pomohou zvládnout náročné situace.
Při práci s dětmi nebo mladými dospělými pomáhá zapojování krátkých, pravidelných přestávek pro mozek (brain breaks). Můžeme je rozdělit na ty, které nám pomáhají ke zklidnění a na ty, které stimulují aktivitu a pozornost. Je důležité je zapojovat krátce a často, příjemně a s úctou, vztahově, rytmicky, opakovaně, přiměřeně náročně, cíleně a s pravidly, s individuálním přístupem.
Relaxační koutek je místem, kde se žák může cítit bezpečně a kde může mít prostor ke zvládnutí neklidu a množství stresu v bezpečí a v soukromí.
Pomůcka pomáhá dětem rozpoznat svůj aktuální stav. Pokud jsou příliš unavené nebo naopak rozrušené, nemohou se učit. K dosažení rovnováhy jim pomohou seberegulační techniky. Pokud dětem pomůžeme naučit se monitorovat svůj stav, mohou předejít jeho eskalaci a podpořit své učení.
Stručný popis projektu a akreditovaného školení Trauma respektující přístup jako řešení náročného chování pro pracovníky ve školství a v sociální sféře.
Jistě si dokážete vybavit různé neposedné zvyky, které bezděky děláme v situacích, které vyžadují naše soustředění. U školních dětí to bývá houpání na židli, hraní si s věcmi, čmárání po lavici, ničení obalů od sešitu, kousání nehtů nebo třeba cvakání tužkou či uzávěrem od lahve. Řešení těchto rušivých projevů ve třídě přináší seberegulační pomůcky. Jak na to? To Vám napoví nová infografika.
Zažili jste situaci, kdy se Vám vypařily z hlavy naučené informace a vy jste nebyli schopní přemýšlet? Může se nám to stát během stresující zkoušky, ale i vlivem vážnějších událostí. Co se s dětmi (i námi) v takové okamžiky děje? To pomáhá blíže poznat nová infografika.
Infografika je určena pracovníkům ve vzdělávání či v sociální oblasti, kteří se setkávají, nebo se mohou setkat s dítětem s náročným chováním. Popis kroků je velmi stručný, materiál slouží k upevnění znalostí načerpaných během 16 kurzu Trauma respektující přístup jako řešení náročného chování u dětí.
Stres má dvě podoby. Jednu, která nám pomáhá růst a druhou, která nás zraňuje. Stejně působí i na děti. Některé z nich zažily či zažívají nepříznivé zkušenosti, které ovlivnily jejich chování. Infografika nám nabízí přístupy, pomocí kterých můžeme tyto děti podpořit. Materiál vznikl v rámci projektu PorT: Porozumění traumatu.
Wellbeing
Infografika, která přináší fakta o duševním zdraví dětí, výskytu duševních chorob u dětí a mladistvých a také o důsledcích neřešení těchto obtíží.
Infografika, která pomáhá v identifikaci projevů panické ataky, a zároveň přináší ověřené způsoby, jak ji zastavit.