Library: Behaviour

Behaviour

At home at ease

Materiál „Doma na pohodu“ vznikl v rámci projektu Signály při spolupráci odborníků mezioborové platformy v ORP Chomutov. Prevence duševních obtíží dětí začíná v rodinách a rodiče sami mají mnoho možností, jak svému dítěti v jeho vývoji prospět. Smyslem materiálu je povzbudit rodiče v respektujícím přístupu k dětem a nabídnout jim pomoc v případě, že si v některých oblastech nevědí rady.

Relaxation corner

Relaxační koutek je místem, kde se žák může cítit bezpečně a kde může mít prostor ke zvládnutí neklidu a množství stresu v bezpečí a v soukromí.

Leaflet about the PorT project - understanding trauma

Brief description of the project and accredited training Trauma Informed Approach as a solution to challenging behaviour for education and social workers.

Samatosenzory aids to help children work with stress

Surely you can recall the various fidgety habits we unwittingly do in situations that require our concentration. For school children, these include rocking in their chairs, playing with things, scribbling on their desks, destroying notebook covers, biting their nails, or even clicking a pencil or bottle cap. Self-regulation aids are the solution to these classroom distractions. How to do it? A new infographic will tell you.

How to identify a child at risk

The infographic supports early identification and assistance to children at risk. It advises educational and social workers on what to do if a child is in acute danger and what steps to take if we notice warning signs in a child's behaviour or physical condition. The material was produced as part of the PorT: Understanding Trauma project.

Safety plan - infographic

The Safety Plan infographic was created to support child witnesses of domestic violence. It maps out the child's options in a difficult situation and provides contact details for the services of the Safety Line. You can post it in areas where children are around: for example, in the hallway or in a school classroom. The material was produced as part of the PorT: Understanding Trauma project.

Level of stress response activation

Have you experienced a situation where all thoughts have disappeared from your mind and you have been unable to think? This can happen to us during exams, but also as a result of more serious events. What happens to us in such moments? This infographic helps us to map it out.

Three steps to manage challenging behaviour

The infographic is intended for educational or social workers who encounter or may encounter a child with challenging behaviour. The description of the steps is very brief, the material is used to consolidate the knowledge gained during the 16 course Trauma Respectful Approach as a solution to challenging behaviour in children.

Stress and its consequences

Stress takes two forms. One that helps us grow and one that hurts us. It has the same effect on children. Some of them have had or are having adverse experiences that have affected their behaviour. This infographic offers us approaches that we can use to support these children. The material was produced as part of the PorT: Understanding Trauma project.

Class practice

The support material includes a brief introduction to the principles of PBIS and self-assessment sheets designed for primary school teachers to gradually transfer positive behaviour support into the classroom.

Functional Behavioural Assessment and Behaviour Support Plan for the pupil

The methodological guide with forms for the implementation of a Functional Behavioral Assessment (FBA) and the development of a Student Behavior Change Support Plan is intended primarily for professionals and teams in elementary schools implementing PBIS and/or who regularly support students with intensive behavioral needs.

Positive support and appropriate responses to pupil behaviour

This methodology presents research-validated strategies and measures to help educators set up an environment that supports appropriate student behaviour.

Inspirativní video pro podporu dětí s náročným chováním

Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání spolupracuje s norskou organizací RVTS Ost, konkrétně s Dr. Larsem Lysterem. RVTS Ost je centrem pro podporu duševního zdraví a prevenci sebevražd a z jeho dílny vzešlo i sdílené inspirativní video. ČOSIV díky vzájemnému partnerství s RVTS Ost získal partnera pro koncepci výcviků zaměřených na podporu dětí s náročným chováním a problémy v oblasti duševního zdraví. ČOSIV využívá video v kurzech Podpory dětí a žáků s náročným chováním ve škole.

Záznam semináře o práci s dětmi s náročným chováním

Záznam semináře - Jak zvládat náročné dítě ve škole? ze dne 9.9.2021.

Poruchy chování v základním školství v datech

Připravili jsme pro vás analýzu vývoje počtu žáků s poruchami chování v základním školství a souvisejících proměnných (vývoje počtu klientů kurátorů pro děti a mládež, počtu trestných činů spáchaných mladistvými apod.).

Žáci s problémovým chováním potřebují péči místo trestu

Článek Žáci s problémovým chováním potřebují péči místo trestu, který vyšel v červnovém čísle Průvodce společným vzděláváním, byl vytvořen za finanční podpory Islandu, Lichtenštejnska a Norska prostřednictvím Fondů EHP 2014-2021, program Vzdělávání.

Vývoj mozku - chování dětí náročné na intervenci

Přednáška Larse Lystera se věnuje přístupům k žákům s náročným chováním v práci učitelů a dalších pedagogických pracovníků - 8.4. 2019 PedF.

Traumatizovaný mozek

Krátké šestiminutové video přibližuje, proč a jak reaguje mozek dítěte s traumatickými zážitky na stres i na první pohled bezvýznamné situace.

Práce s dětmi s problémovým chováním ve školním prostředí

Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání začátkem tohoto školního roku zahájila ve spolupráci s Centrem pro léčbu a profesní rozvoj v oblasti péče o duševní zdraví Østbytunet z Norska realizaci dvouletého projektu s názvem Práce s dětmi s problémovým chováním ve školním prostředí.

Šťastné Česko 2021 - záznam

Záznam přenosu konference Šťastné Česko 25.6.2021

How to handle a panic attack

Infografika, která pomáhá v identifikaci projevů panické ataky, a zároveň přináší ověřené způsoby, jak ji zastavit.

Série infografik o náročném chování pro pedagogy, rodiče i odborníky

Připravili jsme pro vás tři infografiky shrnující základní principy neurobiologie mozku a poznatky mezinárodně ověřených přístupů.

Jak pomoci dítěti s traumatem

Trauma chápeme buď jako zážitek krajního ohrožení spojený s intenzivním strachem, se kterým se dítě nedokáže v krátké době vyrovnat nebo jako dlouhodobé nenaplňování základních životních potřeb dítěte.

Infografiky - náročné chování ve školách

Náročné chování je zastřešující pojem pro chování dětí, které se výrazně odlišuje od očekávaného chování pro daný věk a negativně ovlivňuje učení a vztahy ve škole.

Podpora duševního zdraví ve školách

V pátek 10. ledna 2020 ČOSIV ve spolupráci s Národní sítí Místních akčních skupin (NS MAS ČR) spoluorganizoval seminář na téma podpory dětského duševního zdraví ve školách. Jako první představil Milan Kotík z AISIS program Mimalizace šikany (MIŠ).

Jak podpořit děti s náročným chováním

Jak podpořit děti s náročným chování v důsledku negativních zážitků v raném dětství? V České republice narůstá počet dětí s vývojovým traumatem. Ve školách se často projevují náročným chováním, jehož příčinám a spouštěčům je někdy obtížné správně porozumět. Seminář norských lektorek Kajy Næss Johannessen a Ann-Karin Nielsen Bakken je zaměřen na představení vlivu traumatu v raném dětství na celkový vývoj mozku a jeho další fungování v pozdějším věku.

PBIS: Prevention is the key

V přednášce Margreet van Oudheusden je představena metoda intervence PBIS (Positive Behavior Intervention and Support), především PROČ, JAK a CO tato intervence mění v chování žáků. Jedná se o komplexní systém zaměřený na management třídy, nastavení školního prostředí a cílenou intervenci u žáků s problémovým chováním.

Metodické doporučení – Přístupy k náročnému chování

Přístupy k náročnému chování dětí a žáků a možnosti jeho řešení

Pomůcka pro nácvik řešení problémových situací

Co můžu udělat? Pomůcka pro nácvik řešení problémových situací. Pomůcku můžeme využívat v podpoře rozvoje sociálně-emočních kompetencí u žáků s impulzivními reakcemi a častější tendencí dostávat se ve škole do konfliktních situací.

PBIS - podpora pozitivního chování dětí a žáků

PBIS - Positive Behavior Intervention and Support je implementační rámec pro výběr a použití výzkumně ověřených preventivních a intervenčních postupů poskytující žákům podporu v oblasti akademické, sociální, emoční a také v oblasti chování. Jeho cílem je nastavit podmínky a procesy ve škole tak, aby se účinně předcházelo problémovému chování žáků.

Možnosti regulace hluku ve třídě

Vysoká hladina hluku ve třídě obtěžuje žáky i učitele. Okřikování také není příjemné učiteli ani žákům. Od prvního ročníku je vhodné zavést pravidla pro hlučnost ve třídě, jejichž součástí je i signál, který bude učitel využívat k upozornění na to, že je ve třídě příliš velký hluk. Jako nejúčinnější se jeví signály neverbální.

ACE studie

Jak negativní zkušenosti v dětství ovlivňují náš další život? Respektovaný výzkum Center pro kontrolu a prevenci nemocí publikovaný v roce 1998 pod označením ACE Study o vlivu negativních zkušeností v dětství (NZD) na zdraví a kvalitu života v dospělosti