Zmizí sociální pedagogové ze základních škol?
17. ledna 2025
V souvislosti s aktuálně projednávanou novelou školského zákona se pod záštitou Mgr. Jany Hanzlíkové, místopředsedkyně Stálé komise pro rodinu a rovné příležitosti, členky Výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu a Výboru pro sociální politiku ve spolupráci se SOFA dne 14. ledna 2025 v Poslanecké sněmovně konal Kulatý stůl na téma: „Význam sociálního pedagoga ve školách“. Kulatého stolu se zúčastnili zástupci MŠMT, MF, poslankyně školského výboru Parlamentu ČR, zástupci Asociace ředitelů základních škol, Asociace sociálních pedagogů, ředitelé a ředitelky základních škol, neziskových organizací a řada dalších odborníků.
Sociální pedagog ve školách prokazatelně přispívá ke snižování počtu žáků se školním neúspěchem, snižování počtu absencí a předčasných odchodů ze vzdělávání a včasnému řešení mnoha případů ohrožených dětí. Učitelům pomáhá řešit problémy související s rodinným zázemím žáků. Je pomyslným mostem školou a rodinami žáků. Zastupuje školu také ve spolupráci s dalšími aktéry ochrany dětí, např. OSPOD, sociálními a zdravotními službami, policí nebo středisky výchovné péče.
Účastníci kulatého stolu sdíleli praktické zkušenosti škol ze spolupráce se sociálními pedagogy, uváděli konkrétní okruhy problémů, které sociální pedagog nejčastěji řeší a představili aktuální data o prokazatelném přínosu sociálního pedagoga ve školách jak pro žáky, pedagogy, rodiče i systém. Uváděli také, že sociální pedagogové by měli být financováni stejně jako psychologové nebo speciální pedagogové, a rozšířit tak podpůrné pozice, které školy budou moci nově hradit z prostředků státního rozpočtu. Školy by měly mít možnost si vybrat podpůrné pozice podle skladby a potřeb žáků i dostupnosti odborníků v území. Ředitelé škol nejlépe vědí, jakou odbornost ve své škole potřebují a koho ve své lokalitě mohou sehnat. Změna by neznamenala navýšení výdajů státního rozpočtu, jen rozšíření možností využití podpůrných pozic.
Školní sociální pedagog je podporou nejen pro učitele, ale zejména pro ohrožené děti, tedy pro tu nejzranitelnější skupinu obyvatel. Pokud ze škol zmizí, o podporu tak přijdou tisíce dětí.
K takovým dětem patří například Anička z první třídy, která nevidí na tabuli. I přes přemístění do první lavice nenastala změna. Paní učitelka navázala rodinu na sociální pedagožku, ta mamince pomohla zajistit vyšetření u očního lékaře, kde byla zjištěna těžká oční vada. Sociální pedagožka pomohla mamince v náročně finanční situaci zajistit úhradu brýlí prostřednictvím nadace. Měla by Anička bez podpory sociální pedagožky šanci na plnohodnotné vzdělávání?
Pavel z šesté třídy se ve škole sebepoškozuje. Díky podpoře sociální pedagožky bylo rozklíčováno, že důvodem je rozvodová situace rodičů. Zhruba po měsíci práce s celou rodinou došlo po svolání případového setkání k dohodě rodičů o změně péče, Pavlovi byla zajištěna terapeutická podpora. Jak by asi příběh Pavla bez podpory sociální pedagožky skončil?
Jana chodí do druhé třídy, často v oblečení, které neodpovídá povětrnostním podmínkám, při vyučování je velmi roztržitá. Před vyučovací hodinou proběhla návštěva sociální pedagožky ve třídě. Jana se k ní sama rozeběhla s tím, že jí potřebuje něco říci. Jana se svěřila, že jí doma otec mlátí, nechává ji zavřenou ve tmě v pokoji. Jana se otce bojí. Sociální pedagožka začala situaci ihned řešit ve spolupráci s OSPOD a PČR. Jak dlouho by ještě Jana byla vystavena násilí, pokud by sociální pedagožka ve škole nebyla?
Eva chodí do 8. třídy a má obavy z hodin tělocviku. Před každou hodinou se jí udělá špatně od žaludku a nechce cvičit. Ke sportu nemá celkově kladný vztah. Díky podpoře sociální pedagožky byl nastaven ve spolupráci s Evou a matkou týdenní plán postupných fyzických aktivit, které vedly ke zlepšení fyzické výkonnosti a budování vztahu ke sportu. Přibližně do 2 měsíců se Eva začala účastnit hodin tělesné výchovy bez větších problémů. Jak by asi příběh Evy dopadl bez aktivity sociální pedagožky?
Jedná se pouze o zlomek příběhů dětí, které by přišly o přístup k dostupné podpoře. Kdo jiný jim pomůže, když zmizí z jejich příběhu sociální pedagog?
Největší obavy se týkají nejasného legislativního ukotvení a absence systémového financování sociálních pedagogů.
Aktuální stav:
MŠMT působení sociálních pedagogů v základních školách do roku 2024 financovalo ze šablon a Národního plánu obnovy. Z evaluace NPO vyplynulo, že se jedná o velmi účinné opatření v předcházení školní neúspěšnosti a předčasným odchodům ze vzdělávání. Aktuálně je sociální pedagog na cca 300 školách.
MŠMT ale pro nadcházející období již financování sociálních pedagogů v základních školách ze šablon zrušilo (46 % dosavadních zdrojů na sociální pedagogy) a končí i NPO (30 % dosavadních zdrojů na sociální pedagogy), protože se počítalo, že se jejich financování překlopí do státního rozpočtu (šablony na sociální pedagogy budou už jen pro mateřské a střední školy).
To znamená, že základní školy budou muset většinu sociálních pedagogů propustit. Nejhorší ale budou důsledky pro samotné děti. Opět hrozí, že řada ohrožených dětí nedostane podporu včas, ale i zvýšení absencí, propadání, opakování ročníku, nedokončování ZŠ, omezený přechod na SŠ. To vše je v dospělém životě spojeno s častějším výskytem chudoby, závislosti na dávkách, patologických jevů, kriminality a s tím souvisejícími vysokými náklady v sociálním a zdravotním systému.
Zakotvení sociálních pedagogů v zákoně o pedagogických pracovních i jejich financování ve školském zákoně z aktuálně projednávané novely školského zákona totiž vypadlo!
Chystá se sice pozměňovací návrh, který ale řeší pouze zakotvení sociálního pedagoga v zákoně o pedagogických pracovnících. Zavedení mechanismu financování sociálních pedagogů ze státního rozpočtu ale chybí.
Díky tomu sociální pedagogy nepůjde financovat z plánované indexace pro znevýhodněné školy (zde je již schváleno 300 mil) a ani z PHPMaxu na podpůrné pozice ve školách (aktuálně speciální pedagogy a psychology).
Co je potřeba udělat:
Novela školského zákona je aktuálně po prvním čtení v Poslanecké sněmovně a 5. února 2025 ji bude projednávat “školský výbor” PS. Osud sociálních pedagogů je tedy v rukou poslanců.
Pozici sociálního pedagoga je potřeba legislativně upravit v zákoně o pedagogických pracovnících.
A zejména je potřeba připravit a podat takový pozměňovací návrh, který zakotví mechanismus financování sociálních pedagogů ve školském zákoně, samozřejmě v rámci již schválených prostředků.
Děkujeme paní poslankyni Janě Hanzlíkové, že se tomuto důležitému tématu věnuje. Věříme, že není lhostejné ani dalším poslancům a legislativa zajišťující udržitelné působení sociálních pedagogů v základních školách se nakonec podaří prosadit.
Zeptejte se svého poslance, zda a jak sociální pedagogy a školy, ve kterých působí, podpoří.
Prezentace z Kulatého stolu na téma Význam sociálního pedagoga ve školách:
Proč školy potřebují sociálního pedagoga: Natálie Jaššová.pdf
ASOCP - Význam sociálního pedagoga ve školách: Jiří Daněk, Jan Šmída, Nicola Blábolilová.pptx
Rizika v udržitelnosti sociálních pedagogů ZŠ: Lenka Felcmanová.pptx
Sociální pedagog ve školách a školkách na Praze 7: Hana Šišková.pptx
Výstupy dotazníkového šetření s AŘZŠ ČR - Školní sociální práce (podzim 2024): Luboš Zajíc.pptx