Trauma respektující přístup

Pomáháme odborníkům pracujícími s dětmi porozumět potřebám traumatizovaných dětí a vytvářet pro ně prostředí, které je povede k zotavení.
About Topic
Traumatické zkušenosti v dětském věku mají negativní vliv na vývoj mozku, a tedy i na rozvoj motorických, emočních, sociálních a kognitivních schopností. Děti, které vyrůstaly nebo vyrůstají v ohrožujícím prostředí, prožívají toxický stres a současně jim schází ze strany pečujících osob nezbytná podpora, kterou potřebují pro rozvoj schopnosti seberegulace.
Důsledkem pak může být, že dítě intenzivně reaguje na mírné stresory a nedokáže se samo zklidnit. Rozeznat traumatizované děti není snadné. Jejich chování je často vnímáno jako náročné a v rámci diagnostiky zaměňováno například s ADHD. O to důležitější je zabývat se příčinami chování a porozumět vlivu traumatu na projevy dětí.
Abychom jim mohli nabídnout bezpečné a podporující prostředí, musíme při práci s nimi zavádět principy tzv. trauma respektujícího přístupu. Ten snižuje riziko retraumatizace a poskytuje důležité ochranné faktory, napomáhající zotavení traumatizovaných dětí.
Základem je snaha naplňovat potřebu bezpečí a současně nabízet příležitosti pro zvětšování kontroly nad vlastním životem, přičemž je klíčové podporovat rozvoj jejich schopnosti zdravé seberegulace.
Projects
E-learning: how to support children and young people with traumatic experiences
e-Lektra
Introducing e-learning, focused on the basics of a trauma-informed approach to children. One of the five modules is dedicated specifically to the issue of childhood trauma in relation to war and forced displacement.
Courses
Currently no date
Основи травмоорієнтованого підходу / Základy trauma respektujícího přístupu
free of charge