Library: Inclusion
Here you will find all the official materials we have created for you. Most of them are available only in Czech.
Inclusion
Infografika s počtem dětí s SVP v českých školách v roce 2020, dopady novely vyhlášky o inkluzi navrhovaných změn a podpory poté.
Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání spolupracuje s norskou organizací RVTS Ost, konkrétně s Dr. Larsem Lysterem. RVTS Ost je centrem pro podporu duševního zdraví a prevenci sebevražd a z jeho dílny vzešlo i sdílené inspirativní video. ČOSIV díky vzájemnému partnerství s RVTS Ost získal partnera pro koncepci výcviků zaměřených na podporu dětí s náročným chováním a problémy v oblasti duševního zdraví. ČOSIV využívá video v kurzech Podpory dětí a žáků s náročným chováním ve škole.
Rok poté - Výsledky výzkumu prezentují dopady reformy společného vzdělávání Podle výzkumu, který zjišťoval názory ředitelů a učitelů na dopady reformy společného vzdělávání (inkluzivní novely), se po prvním roce praxe nejvíce zlepšilo financování podpory vzdělávání pro děti se speciálními potřebami. Ředitelé běžných základních škol se však nadále potýkají s nedostatkem asistentů pedagoga nebo speciálních pedagogů. Problém vidí učitelé také ve velkém počtu žáků ve třídách.
Stanovisko ČOSIV ke vzdělávání ukrajinských dětí se závažným zdravotním znevýhodněním. Z důvodu válečného konfliktu na Ukrajině do České republiky přicházejí i děti se závažným zdravotním znevýhodněním, které se ve své rodné zemi vzdělávaly ve speciálních a běžných školách. Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání naléhavě doporučuje, aby byla co nejrychleji zajištěna kontinuita vzdělávání i v případě těchto dětí.
ČOSIV připravil novou infografiku, která učitelům poskytuje soubor tipů, jak mohou podpořit své žáky a pomoci jim v nelehké situaci.
Co je to inkluzivní vzdělávání? V čem spočívá podstata tzv. inkluzivní reformy účinné od září školního roku září 2016/2017? Co jsou to speciální vzdělávací potřeby a na jaká podpůrná opatření mají děti se speciálními vzdělávacími potřebami nárok?
Erika Mann Grundschule je oceňovanou inkluzivní berlínskou základní školou pro žáky 1. až 6. ročníku.
Heinz Brandt Schule je sekundární škola. Na rozdíl od tradičních sekundární škol v Německu, tato škola vzdělává společně žáky maturitních a nematuritních oborů. Po jednotné zkoušce v 10. ročníku žáci dále pokračují ve vzdělávání dle své profilace na gymnáziu nebo v odborné přípravě na výkon povolání.
Heinrich Zille Grundschule je škola v berlínské čtvrti Kreuzberg, ve které je již po desetiletí vyšší podíl obyvatel s imigrantskými kořeny, zejména z Turecka. První až třetí ročníky jsou spojené do věkově heterogenních tříd, od čtvrtého do šestého ročníku jsou již žáci vzdělávání ve věkově homogenních třídách. Heinrich Zille Grundschule obdržela ocenění Jacob Muth-Preis pro svůj inkluzivní přístup ke vzdělávání.
Inkluze je proces, na kterém již léta usilovně pracuje řada aktérů napříč státní správou, akademickou sférou, poradenskými pracovišti, školami a nevládním sektorem. A rolí ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) je cíleně identifikovat a systémově reagovat na překážky, které brání její dobré implementaci v praxi. A k tomu je třeba transparentní komunikace s jednotlivým aktéry ve vzdělávání, odborná spolupráce, kvalitní data, kvalitní metodické vedení a funkční individualizovaná podpora.
Debata s matkou dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, speciální pedagožkou a předsedkyní České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání a ředitelkou základní školy ZŠ Gutha Jarkovského, které mají s inkluzí z různých úhlů pohledu dlouhodobé praktické zkušenosti, se konala 3. dubna 2019 v Městské knihovně v Praze.
Index inkluze je průvodce a inspirační databáze cílená na celkový rozvoj škol a vytváření inkluzivního a přátelského prostředí pro všechny děti bez rozdílu.
Vysoká hladina hluku ve třídě obtěžuje žáky i učitele. Okřikování také není příjemné učiteli ani žákům. Od prvního ročníku je vhodné zavést pravidla pro hlučnost ve třídě, jejichž součástí je i signál, který bude učitel využívat k upozornění na to, že je ve třídě příliš velký hluk. Jako nejúčinnější se jeví signály neverbální.
Systém tří úrovní obtížnosti úloh je založen na předpokladu, že všichni žáci nemusejí a v mnoha případech ani nemohou dosahovat ve stejný čas stejného výkonu.
Pro žáky s potřebou mírné podpory ve vzdělávání nebo zapojení v kolektivu školy od roku 2016 zpracovávají plány pedagogické podpory. Zpracování plánu není podle vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných nezbytnou podmínkou poskytování podpůrných opatření 1. stupně, nicméně pro efektivitu podpory žáka je užitečné takový plán zpracovat.