SOFA's statement on the proposed removal of the support measure another teaching assistant

6 September 2024

Ministerstvo školství v připravované novele školského zákona navrhuje mimo jiné zrušení podpůrného opatření další pedagogický pracovník. Toto podpůrné opatření je přitom poskytováno spíše ojediněle dětem s potřebou nejvyšší míry podpory v případech, kdy ji nelze zajistit jiným podpůrným opatřením. Tato změna se navíc v novele objevila nestandardně a nečekaně až po skončení připomínkového řízení bez jakékoliv odborné diskuze. Jeví se tak jako další snaha šetřit na podpoře vzdělávání těch nejzranitelnějších dětí.

Ve školách zřízených podle § 16 odst. 9 ale i v běžných školách totiž může vážně ohrozit vzdělávání žáků s nejzávažnějším postižením, jimž právě toto podpůrné opatření umožňuje vzdělávání ve školním prostředí.

Již parametrizace počtu asistentů pedagoga ve školách zřízených podle § 16 odst. 9 bez možnosti zohlednění skutečné skladby žáků vedla k více než dvounásobnému zvýšení počtu žáků se 4. a 5. stupněm podpůrných opatření v individuálním vzdělávání. V těchto případech to většinou není volba rodičů, ale reakce na situaci, kdy škola deklaruje, že pro vzdělávání jejich dítěte nemá podmínky a personální podporu. Týká se to zejména žáků s poruchou autistického spektra s těžkou symptomatikou, kde je dostatečná personální podpora nezbytná pro zajištění vzdělávání a zejména bezpečí samotného žáka i ostatních žáků ve třídě. Dále pak žáků s vážnými logopedickými obtížemi nebo žáků s duševními problémy.

Rodiče dětí s těžkým postižením mají obecně ztížený přístup na trh práce. Pokud by museli zajišťovat vzdělávání svých dětí namísto škol, hrozily by jim existenční i psychické potíže (často se jedná o samoživitelky/samoživitele) z důvodu nemožnosti docházet do zaměstnání i permanentní náročné každodenní péče o dítě. Zrušení možnosti využití dalšího pedagoga v těchto případech zásadní úspory nepřinese, mohlo by však vážně ohrozit rodiny s dětmi s nejtěžšími handicapy a výdaje státního rozpočtu by se v souvislosti s nezbytným zajištěním dávek pro tyto rodiny nebo umístěním dětí do ústavní péče jen přesunuly jinam. Vyčlenění těchto dětí z dětských kolektivů také může ohrozit jejich integraci do společnosti.

Navrhovaný krok lze považovat za hrozbu naplnění práva na vzdělání, protože se pro děti s těžkým postižením stane plnění povinné školní docházky v základní škole nedostupné. Na základě platných mezinárodních smluv i vnitrostátní legislativy mají navíc všechny děti se speciálními vzdělávacími potřebami právní nárok na taková podpůrná opatření, která ke vzdělávání a rozvoji svého potenciálu potřebují.

Podpůrné opatření další pedagogický pracovník je proto z výše uvedených důvodů nezbytné zachovat.

S  rušením podpůrného opatření další pedagogický pracovník nesouhlasí Veřejný ochránce práv, který k tématu vydal tiskovou zprávu a zaslal své výhrady také Ministrovi školství.

Stanovisko, které upozorňuje na negativní dopady na vzdělávání nejzranitelnějších dětí, vydala také Asociace pracovníků SPC, která má s jejich vzděláváním a doporučováním tohoto podpůrného opatření bohaté praktické zkušenosti.

 

Soubory ke stažení:

Celé vyjádření SOFA k navrhovanému rušení podpůrného opatření

Stanovisko APSPC

Příloha ke stanovisku