Wellbeing
Wellbeing chápeme jako stav, ve kterém můžeme v podporujícím a podnětném prostředí plně rozvíjet svůj fyzický, kognitivní, emocionální, sociální a duchovní potenciál a žít spolu s ostatními plnohodnotný a spokojený život (Partnerství pro vzdělávání 2030+). Můžeme o něm zjednodušeně mluvit jako o „dobrém žití“ nebo o přesvědčení, že „jsem správně tam, kde jsem a kým jsem“. Toho je ovšem v současném socio-ekonomickém, environmentálním i politickém dění a za stávajícího překotného technologického vývoje stále obtížnější dosáhnout.
Wellbeing dospělých se spíše zhoršuje. Zhoršený wellbeing můžeme pozorovat i u dětí
a mladistvých. Výskyt duševních onemocnění u nich strmě narůstá a věková hranice jejich rozvoje se snižuje. Prokázal to i první národní monitoring duševního zdraví dětí, který v roce 2023 provedl Národní ústav duševního zdraví mezi žáky devátých tříd. U 50 % z nich byl zaznamenán zhoršený wellbeing, 30 % z nich uvedlo, že pociťuje příznaky úzkosti,
a 4 z 10 dokonce příznaky typické pro deprese. Pokles wellbeingu předznamenává riziko nástupu duševního onemocnění.
Pokládáme za důležité zdůrazňovat, že ve wellbeingu dětí hraje klíčovou roli škola. Vzhledem k nezanedbatelnému množství času, který zde žáci a studenti tráví, je potřeba vytvářet takové školní prostředí, které vnímá a současně naplňuje jejich základní potřeby. Pokud nemají dostatek pohybu, bojí se, necítí přijetí nebo ocenění, nemohou se naplno učit a rozvíjet svůj vzdělávací potenciál. Výzkumy z oblasti neurověd jednoznačně prokázaly, že pokud se děti ve škole necítí dobře, zažívají nejistotu, nebo dokonce strach a pocity ohrožení, omezuje to fungování jejich mozkové kůry a v důsledku toho
i jejich schopnost učení a vybavování informací z paměti.
Jak se snažíme pomoct školám zlepšit wellbeing žáků i pracovníků?
Vzděláváme
Nabízíme workshopy a semináře seznamující s principy podpory wellbeingu ve škole
i komplexní školení sboroven spojené se sebehodnocením stávající podpory wellbeingu, plánováním konkrétních opatření a provázením jejich realizací.
Vytváříme metodické materiály
Předáváme metodickou podporu pro budování bezpečného a přijímajícího školního prostředí a předcházení náročnému chování žáků. Přinášíme metodiky, infografiky, hry
a další materiály, které pomáhají při výuce témat souvisejících s péčí o osobní wellbeing a duševní zdraví.
Pečujeme o wellbeing učitelů
Protože v ČR je přibližně každý pátý učitel ohrožen syndromem vyhoření. S wellbeingem je to přitom stejné jako s kyslíkovou maskou v letadle. Nejdřív je potřeba ošetřit dospělého, aby mohl přinášet kvalitní výuku, ale také vnímat potřeby žáků a pomáhat jim je naplňovat. Wellbeing žáků bez wellbeingu pracovníků škol není reálný.
Podporujeme systémové změny
V rámci advokační činnosti podporujeme systémové ukotvení pozic školního psychologa a speciálního pedagoga a zavedení školní sociální práce. Podporujeme také zavedení osobnostní a sociální výchovy jako vyučovacího předmětu v revidovaném Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, stejně jako zavedení supervize
a intervize coby standardních forem profesní podpory pedagogů.
Spolupořádáme Týden pro wellbeing
V únoru společně s dalšími organizacemi zapojenými do Partnerství pro vzdělávání 2030+ pořádáme každoročně osvětovou akci Týden pro wellbeing ve škole.