Socio-emotional learning
V dosavadní historii vzdělání hrálo zásadní roli trivium (a tato role mu i nadále spolu s potřebou funkční gramotnosti zůstává). Nicméně současnost ukazuje, že klíčové spolu s ním už nebudou oborové znalosti, ale socio-emoční dovednosti, jež umožní další generaci adaptovat se na neustále se měnící svět i umět v něm žít spokojený a produktivní život.
Na nutnost změny poukazuje zhoršující se psychický stav dětí. V období mezi lety 2019 a 2022 došlo dle Linky bezpečí k nárůstu počtu sebevražd mladistvých
o více než 110 %. Monitoring NÚDZ v roce 2023 ukázal, že více než 50 % dotazovaných žáků 9. tříd v ČR projevuje známky zhoršeného wellbeingu. A v průměrné třídě o dvaceti žácích jich přibližně osm vykazuje příznaky středně těžké, až těžké deprese.
Děti zcela evidentně potřebují posílit svou psychickou odolnost skrze cílenou podporu rozvoje socio-emočních dovedností. Programy zaměřené na tuto oblast jsou tak jedním z nejúčinnějších nástrojů prevence obtíží v oblasti duševního zdraví.
Za 5 základních socio-emočních dovedností považujeme:
SEBEUVĚDOMĚNÍ, schopnost pochopit vlastní emoce, myšlenky a uvědomovat si, jak nás ovlivňují,
SEBEŘÍZENÍ, umění regulovat chování v závislosti na situaci, schopnost zvládat stres i dosahovat cílů,
ZODPOVĚDNÉ ROZHODOVÁNÍ, spojené s uměním dělat konstruktivní a respektující rozhodnutí,
VZTAHOVÉ DOVEDNOSTI, tedy schopnost navazovat zdravé podpůrné vztahy, jasně komunikovat,
SOCIÁLNÍ VĚDOMÍ čili empatii a vnímání druhých, porozumění sociálním a etickým normám (zdroj: CASEL).
Kde mají děti tyto dovednosti získat? V rodinách, ve školách, ale i v širší komunitě. Protože však v rodině nelze vždy předpokládat dobré rodičovské kompetence, je nutné právě do škol přenést socio-emoční učení jako jeden z pilířů RVP. Důležité to bude i pro školy samotné. Socio-emoční učení pomáhá uzdravit klima v kolektivech a navazovat dobré vztahy s učiteli. Přispívá k wellbeingu žáků, učitelů i k prevenci šikany. A protože rozvíjí tzv. skills, mají díky němu děti větší předpoklady k úspěšnému studiu i šance, že v budoucnu najdou uplatnění na trhu práce.
Pracujeme na brzké integraci socio-emočního učení do vzdělávání:
Poskytujeme metodiku pro všechny stupně vzdělávání
Vypracovali jsme komplexní metodické materiály Respekt, Rozmanitost, Rovnost, Resilience (RRRR), které poskytujeme školám (ale i rodičům, nízkoprahovým centrům nebo centrům volného času) zdarma. Jsou do detailu propracované pro jednotlivé ročníky. Věnují se emoční inteligenci, rozvoji silných stránek, dovedností pro zvládání náročných situací i umění zklidnit se. Nabízejí zdravé techniky zmírňování stresu, řeší problematiku genderové identity a obecně akcentují budování pozitivních vztahů k sobě samotným i v kolektivu.
Školíme a provázíme pedagogy aplikací metodik na ZŠ a SŠ
Připravujeme sebezkušenostní školení, aby si učitelé uměli poradit i s momenty, kdy se ve třídě objevují citlivá témata nebo se jim děti s něčím svěří. Ukazujeme cesty mezioborové spolupráce nejen na půdě školy, věnujeme se komunikačním strategiím se žáky, rodiči i v pedagogickém sboru. Nabízíme půlroční provázení a metodickou podporu při zavádění metodik do výuky nebo třídnických hodin.
Máme konkrétní doklady pozitivního dopadu metodiky
Během pilotního roku 2023 jsme vyškolili 400 učitelů, kteří zapojili více než 4000 žáků. Počet stažení metodiky RRRR (Respekt, Rozmanitost, Rovnost, Resilience) přesáhl 16 000 a skvělé jsou i zpětné vazby: 90 % zapojených učitelů zaznamenalo výrazné zlepšení žáků například v oblasti komunikace nebo emoční gramotnosti a 96 % z nich říká, že jim metodika pomohla k podpoře vlastního wellbeingu.
Usilujeme o systémovou změnu
Důležitým momentem se stalo také umístění projektu ve finále prestižních cen SDGs! Ale tím rozhodně nekončíme. Naším cílem je systémová změna. Chceme, aby se do roku 2028 socio-emoční učení stalo součástí rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, a nejlépe i samostatným předmětem.