Rodičovské kompetence
Počet dětí, jejichž vývoj je ohrožen v důsledku zanedbávání či jiného nevhodného zacházení ze strany pečujících osob, v ČR stoupá. Jejich podíl v dětské populaci
v současné době odhadem tvoří asi 15 %. Zanedbání péče patří mezi nejčastější příčiny odebrání dítěte z rodiny (platí to u devíti z deseti dětí, jež se ocitly v péči státu) (MŠMT a Nadace J&T, 2023).
Situace není příznivější ani v celosvětovém měřítku. WHO (Světová zdravotnická organizace) například v roce 2022 uvedla, že globálně jsou prakticky 3 ze 4 dětí ve věku 2–4 roky pravidelně fyzicky trestány a/nebo zažívají psychické násilí ze strany rodičů a pečujících osob.
Tato čísla jsou ještě závažnější v kontextu zjištění, že negativní zkušenosti v dětství mají dopady na celkovou kvalitu života jedince. ACE studie realizované po celém světě prokázaly silný vztah mezi špatným zacházením v dětství a rizikovým chováním v pozdějším věku, jako je kouření, užívání nelegálních drog, pití alkoholu či časté střídání sexuálních partnerů.
Současně platí, že čím více negativních zkušeností v dětství jedinec má, tím větší je u něj pravděpodobnost vzniku závažných onemocnění v dospělosti (např. srdečních nebo duševních onemocnění, diabetu, obezity apod.) i riziko předčasného úmrtí. V širších souvislostech tyto dopady představují významnou zátěž pro zdravotní a sociální systém a vynakládají se na ně značné finanční prostředky.
Abychom dokázali předcházet transgeneračnímu přenosu (kdy si děti, které byly týrané nebo zanedbávané přenášejí tyto nevhodné výchovné vzorce do vlastního rodičovství)
a přerušili bludný kruh ústavní výchovy, potřebujeme zvyšovat schopnosti a dovednosti rodičů, kteří se sami v dětství nesetkali s modelem funkční rodiny.
Vzdělávání zaměřené na rozvoj rodičovských kompetencí, jež zahrnuje i práci s vlastními negativními zkušenostmi z dětství, je důležitou prevencí špatného zacházení s dítětem a jeho odebrání do péče státu.
Vytvořili jsme kurz Posilování rodičovských kompetencí:
Pracujeme s nejnovějšími poznatky
Skupinový kurz Posilování rodičovských kompetencí primárně cílí na rodiny ohrožené selháním při péči o dítě. Je založen na vědecky ověřených principech Neurosekvenčního modelu, což je celostní přístup k výchově, vzdělávání i terapeutické práci, který skrze porozumění uspořádání a fungování mozku přináší vhled do lidského chování a prožívání a umožňuje intervenovat za účelem naplnění potřeb dítěte (viz Neurosequential.com).
Stavíme na sebepoznání
Program se dále opírá o koncepty, jako je význam stresu při budování psychické odolnosti, o teorii základních lidských potřeb (Maslow) a teorii citové vazby (Bowlby). Za nejdůležitější považuje nabídnout pečujícím osobám možnost sebepoznání, porozumění vlastnímu prožívání a chování.
Dáváme prostor praktickému nácviku
Významnou část kurzu tvoří praktický nácvik osvojených dovedností a technik v modelových situacích. Účastníci se seznamují s prvky nenásilné komunikace, pozitivního vnitřního dialogu, se seberegulačními aktivitami či postupem pro efektivní řešení náročného chování dítěte.
Nabízíme otevřenost, možnost sdílet a pocit sounáležitosti
Pečující osoby mají v rámci kurzu dostatek prostoru pro sdílení a reflexi, což vede k posílení pocitu sounáležitosti mezi účastníky a podpoře motivace pro jejich aktivní zapojení. Forma skupinových setkání navíc umožňuje přirozené rozšíření podpůrné vztahové sítě pečujících osob a navázání kontaktů s těmi, kdo si prošli podobnými zkušenostmi a kdo mohou být oporou při řešení náročných životních situací
v budoucnu.