PBIS
Systém pozitivní podpory chování, tzv. PBIS, který vznikl v USA koncem 80. let 20. století a staví na přirozené schopnosti dětí naučit se reagovat na různá prostředí (doma, ve škole, v kroužku) určitým chováním. Říká tedy mimo jiné, že chování je možné naučit podobně jako jiný vzdělávací obsah.
Primárním postupem je prožití a fixace pozitivně formulovaných pravidel chování, tzv. očekávaného chování, jednotného pro celou školu. Díky tomu se daří vytvářet pro děti srozumitelné a předvídatelné prostředí, které podporuje wellbeing jich samotných
i pracovníků školy a zlepšuje v ní celkové klima.
Systém zároveň sjednocuje přístup jednotlivých učitelů, kteří sami v souvislosti se zavedením systému popisují zlepšení vlastního wellbeingu. Pozitivní dopad na duševní i fyzické zdraví pedagogů prokázala i řada výzkumných studií zaměřujících se na dopady dlouhodobě udržovaného systému.
PBIS je tříúrovňový systém podpory. To znamená, že na první úrovni celá škola zavádí prvky nespecifické prevence a sjednocuje se přístup napříč školou. Sjednocování v rámci první úrovně trvá minimálně jeden rok, často ale i několik let. Po zavedení klíčových prvků první úrovně může škola přidávat intervence ze druhé úrovně podpory, které jsou zaměřeny na děti s mírnými obtížemi s chováním, u nichž tyto intervence pomáhají během několika měsíců tyto mírné obtíže zmenšit. Po zavedení této včasné podpory na druhé úrovni následuje zavádění individualizované podpory dětí s komplexními obtížemi, které potřebují dlouhodobou mezioborovou podporu v chování a duševním zdraví, tedy třetí úroveň podpory v systému PBIS, který je tu pro všechny. Zavedení celého systému PBIS trvá v zahraničí minimálně 3 roky (1 rok na každou úroveň), v českém prostředí výrazně déle. Jeho udržování po období zavádění by pak mělo být běžnou součástí procesů školy a přístupu k žákům. Časová náročnost se v průběhu zavádění snižuje a při implementaci s více než 70% přesností se investovaný čas a energie vrací v podobě snížení náročného chování žáků.
Systém PBIS jsme v ČR úspěšně odpilotovali
Stalo se tak během let 2020-23 v projektu Škola pomáhá ohroženým dětem. Pilotáž zahrnovala ověření systému PBIS a podpory jeho zavádění na několika základních školách. A její součástí byla i tvorba metodických materiálů, které školám nabízíme zdarma ke stažení, aby se s principy pozitivní podpory chování mohly blíže seznámit
a vyzkoušet si je v praxi.
Poskytujeme kurzy pro sborovny a provázení při zavádění PBIS do života školy
Naše komplexní podpora zahrnuje nejdříve proškolení celé sborovny. Na něm se vyučující dohodnou na očekáváních spojených s chováním, která bude škola vůči žákům mít, a na přípravě aktivit, kterými budou žáky těmto očekáváním zážitkovou formou učit. Následně škola využívá návaznou podporu PBIS kouče pro plánování konkrétních kroků a pomoc dle aktuálních potřeb v průběhu jednoho roku. V prvním roce se škola soustředí zejména na zavádění opatření I. úrovně, tedy proaktivních preventivních opatření podporujících očekávané chování žáků. Implementace vyšších úrovní nebo dlouhodobější spolupráce je možná po domluvě s naším týmem.
Nabízíme i kurzy určené jednotlivým pracovníkům škol
Jde o tzv. třídní PBIS, které učitelům pomáhá nastavit funkční podporu chování žáků
v konkrétní třídě. Často je absolvování tohoto kurzu odrazovým můstkem pro celoškolní zavedení systému PBIS.
Udělujeme certifikát PBIS škola
Pokud se škole daří zavádět klíčové prvky PBIS alespoň ze 70 %, získává náš certifikát PBIS škola. Certifikát lze získat i několik let po implementaci a slouží jak pro zviditelnění dobré praxe v regionu, tak jako orientační bod pro další školy v ČR i zahraničí se zájmem o PBIS. Kritéria certifikace zahrnují například zhodnocení fungování školního PBIS týmu, vzdělávací aktivity pro žáky zaměřené na nácvik očekávaného chování, zavedená opatření při poskytování zpětné vazby k chování žáků a podobně.
Spolupracujeme se zahraničními odborníky a školíme nové PBIS kouče
Máme propracované know-how a zkušenosti z Česka i zahraničí, pravidelně konzultujeme s předními odborníky a jsme součástí mezinárodních sítí a projektů. Díky tomu PBIS přinášíme nejen do konkrétních škol, ale také školíme další certifikované kouče PBIS, kteří následně pomáhají školám v regionu se zaváděním první úrovně PBIS.
Podílíme se na přenášení principů PBIS do vzdělávacího systému
Dlouhodobě se zaměřujeme nejen na šíření vzniklých materiálů a informací o PBIS v praxi, ale také na to, aby se stal součástí strategických dokumentů klíčových institucí. Například Česká školní inspekce (ČSI) definovala obsáhlou metodiku Přístupy k náročnému chování dětí a žáků ve školách a školských zařízeních a možnosti jeho řešení, kam jsme mohli přispět právě na základě zkušeností z práce se systémem PBIS. Díky spolupráci s pedagogickými fakultami a MŠMT se o PBIS zmiňuje také Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství. Organizace konferencí
a šíření materiálů nám pomáhá zvýšit zájem učitelů a ředitelů o PBIS jako celek nebo o jeho dílčí nástroje; přenášení PBIS do vzdělávacího systému umožňuje naplnit tuto poptávku z praxe.