SOFA's position on the proposal to enact exclusion measures for pupils under the age of 15

6 August 2024

Tímto stanoviskem reagujeme na návrh poslankyň a poslanců Podvýboru pro regionální školství a celoživotní učení na uzákonění možnosti vyloučení z výuky na určitou dobu u žáků mladších 15 let v případě, že se dopouštějí jednání narušujícího výuku.

Navrhovaný kázeňský postih považujeme za nevhodný a neefektivní postup při řešení problematiky náročného chování ve školách. Toto přesvědčení stavíme na poznatcích neurověd o příčinách a efektivních způsobech řešení náročného chování a výstupech výzkumů a zkušeností zemí, ve kterých zákon umožňuje vyloučení žáka na dobu určitou ze vzdělávání. Z výzkumů jednoznačně vyplývá, že toto opatření nevede k očekávaným výsledkům a nese s sebou riziko negativních dopadů na žáky samotné, jejich rodiny, spolužáky a pedagogy, a přináší významnou zátěž na systémové úrovni.

Kromě stanoviska přikládáme odkazy na rozsáhlé studie mapující dopady kázeňského opatření spočívajícího v dočasném vyloučení žáka ze vzdělávání.

 Studie analyzující data za 10 let ze všech škol v New Yorku neprokázala žádné pozitivní dopady na chování a vzdělávací výsledky spolužáků vyloučených žáků a naopak zjistila řadu negativních dopadů na vyloučené žáky – krátký report s výsledky je zde: NYC-Suspension-Effects-Behavioral-Academic-Outcomes-Brief-August-2021.pdf (air.org)

Studie zaměřená na duševní zdraví prokazuje vyšší míru depresivity u spolužáků vyloučených žáků ve školách, kde je suspendace uplatňována. Taktéž se jednalo o rozsáhlý vzorek národní studie duševního zdraví.

Exclusionary School Discipline Policies and Mental Health in a National Sample of Adolescents without Histories of Suspension or Expulsion - Mara Eyllon, Carmel Salhi, John L. Griffith, Alisa K. Lincoln, 2022 (sagepub.com)

 Další výzkumné studie prokazující negativní dopady suspendací na žáky a pedagogy naleznete ve stanovisku.

Celé stanovisko zde: Stanovisko Society for All k návrhu uzákonění opatření vyloučení z výuky.pdf