Library: Children at risk
Here you will find all the official materials we have created for you. Most of them are available only in Czech.
Children at risk
Informační leták k e-learningu Jak identifikovat ohrožené děti. Naučte se včas identifikovat ohrožené děti a efektivně postupovat při zajišťování jejich podpory. V kurzu obdržíte potřebné nástroje, které vám s tím mohou pomoci.
Karty adaptované pro rodiče - využitelné pro rodiče v obtížných životních situacích. Obsahuje kontakty na odbornou pomoc v rámci celé ČR.
Jak získat důvěru dítěte a jak s ním probrat i závažnější témata tak, aby jim porozumělo? Pomocníkem mohou být základní komunikační zásady, které jsou ušité na míru komunikaci s dítětem.
Karta vytvořená pro laickou veřejnost. Využitelná pro kohokoli, kdo má podezření na ohrožení dítěte ve svém okolí. Poskytuje vodítka, jak postupovat a na koho se v případě potřeby obrátit.
Počet zjištěných případů ohrožení dítěte tvoří jen zlomek reality....výsledky výzkumu v datech.
Vyzkoušejte s dětmi pět relaxačních technik, které pomohou snížit napětí a obnovit jejich rovnováhu a pohodu.
Jak mohou sociální pracovníci a další odborníci jednodušeji navázat vztah s dospělými klienty, jak si k nim najít cestu? Pomocníkem může být šest hlavních principů trauma-informovaného přístupu, které lze využít i v práci s dětskými klienty.
Devět doporučení, jak s ohroženými dětmi NEKOMUNIKOVAT, tedy co NEDĚLAT, co NESLIBOVAT.
Zajímali jste se, zda má dítě ve vaší třídě nebo jiném kolektivu svou blízkou osobu, které se může svěřit? Ví, že když s nikým blízkým nechce anebo nemůže mluvit, tak má možnost anonymně zavolat na řadu linek, kde si s ním promluví a poradí?
Karta popisuje nejčastější obtížné situace, se kterými se ukrajinští adolescenti a mladí dospělí v ČR mohou potýkat. Radí, co dělat a na koho se mohou v případě potřeby obrátit.
Who can do school social work in your school? And what is the job of these professionals? Find out in this infographic.
An infographic that provides facts about children's mental health, the prevalence of mental illness in childhood and adolescence, and the consequences of not addressing these difficulties.
Brief description of the e-learning content and its modules. Learn how to identify children at risk early and how to effectively support them.
Case management as a family support tool. Methodological manual of case management (CM).
The evaluation is based on a survey that we conducted with 66 respondents before and after completing the e-learning course. The results are very encouraging. Respondents positively evaluate both the training itself and the impact on their work and perception of stress.
The infographic supports early identification and assistance to children at risk. It advises educational and social workers on what to do if a child is in acute danger and what steps to take if we notice warning signs in a child's behaviour or physical condition. The material was produced as part of the PorT: Understanding Trauma project.
The Safety Plan infographic was created to support child witnesses of domestic violence. It maps out the child's options in a difficult situation and provides contact details for the services of the Safety Line. You can post it in areas where children are around: for example, in the hallway or in a school classroom. The material was produced as part of the PorT: Understanding Trauma project.
The registration guide briefly informs you about all the steps you need to go through in order to successfully enrol in an e-learning course. With its help, you are sure to succeed both in enrolling and starting the course. You will also find contact details in case of any complications.
The Discussion Group Guide provides a structured guide to regularly discuss the e-learning modules completed in a group. The proposed discussion group model allows for deeper reflection on the topics covered in the course and provides a space for useful sharing of views and experiences.
The workbook is an integral part of the e-learning course How to support children and young people with traumatic experiences. Participants are encouraged to complete the exercises within the relevant module throughout the course. The workbook is used to practise and review theoretical knowledge and practical skills.
Karta je určena pro lékaře a zdravotnický personál. Pro správné používání karty jsou k dispozici metodiky adaptované pro zdravotnické prostředí.
Karta je určena pro sociální pracovníky. Pro správné používání karty jsou k dispozici metodiky adaptované pro sociální oblast.
Karta je určena pro učitele a další pracovníky škol. Pro správné používání karty jsou k dispozici metodiky adaptované pro školní prostředí.
Karta je určena pro policisty a hasiče. Pro správné používání karty jsou k dispozici metodiky adaptované pro složky IZS.
Karta adaptovaná pro děti. Popisuje nejčastější situace, které nasvědčují tomu, že je dítě v ohrožení a radí, na koho se může v případě potřeby obrátit. Obsahuje kontakty v rámci celé ČR, na které se děti mohou obrátit ve složitých situacích. Určená pro rozdávání přímo dětem.
The appendix to the Czech version of the e-learning course How to support children and young people with traumatic experiences, which SOFA prepared together with partners from the USA within the e-Lektra project, briefly complements and develops the content of the e-learning itself. It aims to put the topics covered in the e-learning into the context of the Czech system of education and support for children and young people at risk. It contains useful links to specific services, materials and contacts. Supplementary information on selected topics also links to resources where the issue is discussed in more detail. The appendix also links the topics mentioned to other projects that SOFA is implementing and that primarily address the specific issue.
Počet zjištěných případů ohrožení dítěte tvoří jen zlomek reality. Z porovnání dat Studie negativních zkušeností v dětství (Velemínský a kol., 2017), která zjišťuje četnost výskytu traumatizujících zkušeností ve věku 0 až 18 let a dat MPSV o případech ohrožených dětí řešených orgány sociálně-právní ochrany dětí vyplývá, že stát se o většině ohrožených dětí nikdy nedozví. Každoročně je zjištěno jen asi 8 tisíc případů ohrožení dítěte, skutečný počet ohrožených dětí je ale mnohonásobně vyšší. Neřešená traumata v dětství mají přitom zásadní dopad na kvalitu života a zdraví v dospělosti. Namísto investice do včasného záchytu a podpory ohrožených dětí a jejich rodin stát vynakládá obrovské prostředky na řešení dopadů traumatu v oblasti zdravotnictví, sociálních služeb nebo vězeňství.
Video popisuje nejčastější situace, které nasvědčují tomu, že je dítě v ohrožení a radí, na koho se může v případě potřeby obrátit.
Dobrá komunikace s rodiči stojí na oboustranném porozumění a důvěře. Vyvarujte se tedy domněnek, škatulkování a snažte se spíše rodinu poznat a pochopit. Více praktických tipů se dozvíte ve videu nebo v knize Posílení rodiny od autorky Insoo Kim Berg.
Pět aktivit, kterými lze podpořit regulaci vztahem v rámci prevence. Využít je můžete v jakémkoliv dětském kolektivu, ať už ve třídě, školní družině nebo při volnočasových aktivitách s dětmi.
Oblasti, kde nastává výrazná proměna v práci s rodinou, ve které začne působit case manager.
Přehled služeb pro pomoc dětem v krizových situacích.
Čísla na krizové linky vždy po ruce. Zpracovali jsme pro vás seznam základních krizových kontaktů, protože včasné vyhledání pomoci je prvním krokem k úspěšnému vyřešení jakéhokoliv problému.
Karty obsahují příběhy ohrožených dětí (kamarádů) a mají za cíl přístupnou formou poukázat na různé problémy dětí a informovat o tom, že k jejich řešení lze vyhledat pomoc.
Karta poskytuje vodítka k identifikaci ohrožení života, bezpečí a zdraví dítěte. Je určena pro učitele, sociální pracovníky, zdravotníky, policisty, hasiče a další profese, které mohou přijít do kontaktu s ohroženými dětmi. Popisuje postup, jak v případě ohrožení dítěte zajistit jeho ochranu v souladu s jeho nejlepším zájmem a platnými právními předpisy. Ke každé kartě je k dispozici metodika, která poskytuje odborný rámec problematiky identifikace ohroženého dítěte a praktické informace k postupům poskytování podpory.