Inkluze - infografiky

Co je to inkluzivní vzdělávání? V čem spočívá podstata tzv. inkluzivní reformy účinné od září školního roku září 2016/2017? Co jsou to speciální vzdělávací potřeby a na jaká podpůrná opatření mají děti se speciálními vzdělávacími potřebami nárok?

Novela školského zákona č. 82/2015 (tzv. inkluzivní) nezavedla od 1. září 2016 inkluzi v českých školách. Přinesla však několik zásadních změn v přístupu k podpoře dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a financování v potřebné výši ze strany státu.

Každý žák se speciálními vzdělávacími potřebami má právní nárok na adekvátní podporu na základě svých individuálních vzdělávacích potřeb.

Druhy podpůrných opatření a jejich normovanou finanční náročnost vymezují právní předpisy. Podpůrná opatření 1. stupně poskytuje škola na základě vlastního vyhodnocení vzdělávacích potřeb žáka. O poskytování podpůrných opatření 2. – 5. stupně pak rozhoduje školské poradenské zařízení tzv. „Doporučením ke vzdělávání žáka se SVP“. Jedná se o pravomocné rozhodnutí orgánu veřejné moci, proti kterému je možné se odvolat v revizním řízení. Škola má povinnost takto přiznaná podpůrná opatření poskytovat. A stát garantuje jednotné financování přiznané podpory v potřebné výši z veřejného rozpočtu.

To vše se snažíme jednodušše a přehledně přiblížit v následujících infografikách.

Speciální vzdělávací potřeby

Načítání náhledu ...
PDF0.59MB8. 3. 2023

Podstata inkluzivní reformy

Načítání náhledu ...
PDF0.62MB8. 3. 2023

Podstata inkluzivní novely

Načítání náhledu ...
PDF0.60MB8. 3. 2023

Podpůrná opatření na školách

Načítání náhledu ...
PDF0.59MB8. 3. 2023

Inkluzivní vzdělávání

Načítání náhledu ...
PDF0.55MB8. 3. 2023