Školení lektorů trauma respektujícího přístupu
12. dubna 2023
V oblasti trauma respektujícího přístupu jsme na jaře roku 2023 proškolili 58 lektorů z celé České republiky, kteří od června do konce roku 2023 proškolí více než tisícovku pedagogických pracovníků mateřských, základních a středních škol, sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách. Školení lektorů proběhla v Praze a v Brně, aby byla dobře dostupná ze všech krajů ČR, školení cílových účastníků probíhala napříč celou Českou republikou.
V projektu se nesoustředíme jen na naši republiku. Hlavní myšlenky a zásady trauma respektujícího přístupu budeme předávat také odborníkům ze zemí V4, tedy na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. I v těchto zemích proběhne školení s názvem TRAUMA RESPEKTUJÍCÍ PŘÍSTUP K ŘEŠENÍ NÁROČNÉHO CHOVÁNÍ.
Vzhledem k tomu, že již proběhlo několik pilotních školení ve sborovnách základních škol, máme k dispozici první zpětné vazby, které nám pomáhají s finální úpravou celého kurzu. Účastníci velmi kladně hodnotí brožuru, pracovní listy a infografiky, které obdrželi v rámci 16hodinového školení. Ty jim mohou být oporou pro další zavádění trauma respektujícího přístupu do svých tříd. Vysoká hodnocení mají také prezentace, které lektoři využívají a která obsahují audio citace peer spolupracovníků a videa ze školního prostředí. Veškeré zmíněné podpůrné materiály pomáhají účastníkům lépe pochopit možné příčiny náročného chování dětí nebo mladých dospělých. Obsah a uspořádání kurzu včetně jednotlivých aktivit dále rozšiřují znalosti a dovednosti, které mohou účastníci následně využívat při každodenní komunikaci s dětmi nebo mladými dospělými a zároveň lépe nastavovat preventivní opatření, potřebná pro budování podpůrného prostředí.
Věříme, že šířením trauma respektujícího přístupu vytváříme vhodnější podmínky pro to, aby dětem s traumatickými zkušenostmi byla ve školách a v dalších institucích poskytována podpora napomáhající při zmírňování důsledků negativních zkušeností. Trauma respektující přístup zároveň zlepšuje komunikaci, podporu, vzájemné vztahy i mezi pracovníky a těmi dětmi a mladými dospělými, kteří nezažili nebo nezažívají negativní zkušenosti.
Tento přístup je totiž přínosný pro nás pro všechny.