Příprava budoucích učitelů zohlední vytváření bezpečného prostředí pro učení, zavádění podpoří MŠMT

21. října 2024

→ Organizace SOFA se díky spolupráci s MŠMT propojila s devíti veřejnými pedagogickými fakultami v ČR

→ Cílem společného dialogu je rozšířit kompetence univerzit a zajistit podmínky pro to, aby se studenti/ky již na univerzitě učili/y vytvářet podpůrné a vztahově bezpečné prostředí ve třídách

→ Spolupráce se má v budoucnu rozšířit také na střední pedagogické školy, soukromé univerzity a další pracoviště

 

Praha, 21. října 2024 - Propojení know-how odborníků ze všech pedagogických fakult veřejných vysokých škol v ČR je nyní oficiálně podporováno MŠMT pod vedením organizace SOFA. Diskuze nad aktuálními obsahy studijních programů a výzkumně ověřenými přístupy  pomůže v budoucnu více strukturovat obsah a souvislosti ve vzdělávání.

Vhodné provázání důležitých témat bude směřovat k lepší podpoře duševního zdraví a vhodného chování dění.

„Výuka pedagogů bude více zaměřena na rozšiřování znalostí a praktických dovedností spojených s vytvářením bezpečného a pozitivního prostředí ve třídách. Brzy budeme mít k dispozici výstupy z analýzy studijních programů, ze které následně vytvoříme doporučení, jak konkrétně by mělo vzdělávání budoucích učitelů a dalších pedagogických pracovníků vypadat. Důležitou složkou spolupráce je pravidelné sdílení zkušeností a dobré praxe mezi fakultami, což napomůže rychlejšímu zavádění změn na jednotlivých pracovištích,” vysvětluje předsedkyně SOFA, Lenka Felcmanová.

Zkušenosti dobré praxe sdílí nejen jednotlivé univerzity mezi sebou, ale v akademickém roce 2024/25 bude důraz na propojování s českými i mezinárodními akademickými pracovníky a neziskovými organizacemi.

Společně vedeme diskuze o tom, jak budoucí učitele a další pedagogické pracovníky co nejlépe připravit v podpoře pozitivního klimatu ve třídách a očekávaného chování ve školním prostředí.

Cílem spolupráce je mimo jiné právě doporučení, jak konkrétně by měly studijní programy vypadat s ohledem na vzdělávání v tématu managementu chování žáků a vytváření bezpečného prostředí pro učení, ve kterém se jejich žáci dokáží efektivně učit, přejímají vhodné modely chování a budují zdravé vztahy.

Zapojilo se již devět fakult

Spolupráce zahrnuje všechny pedagogické fakulty veřejných vysokých škol v České republice, konkrétně devět fakult: UK, UPOL, MUNI, UHK, UJEP, OU, JČU, ZČU, TUL a některé nepedagogické fakulty vzdělávající budoucí učitele. V budoucnu plánujeme oslovit střední pedagogické školy, soukromé vysoké školy a vyšší odborné školy s pedagogickým zaměřením.

Pro vyučující na vysokých školách tato změna znamená postupné začlenění nových přístupů a materiálů do stávajícího kurikula. Spolupráce je cenná také díky sdílení a výměně zkušeností mezi fakultami a později se zahraničními odborníky.

Změna je spíše v myšlení než v materiálech

Budoucí učitelé by kromě teoretických znalostí měli mít v rámci zachování bezpečného prostředí ve třídě také přehled o různých přístupech aplikovaných v ČR. Celá myšlenka spolupráce vznikla s cílem vytvořit koncept, co, kdy a jak učit na vysoké škole, aby za tři až pět let studia odcházeli absolventi, kteří vědí, které materiály a jak využívat, popřípadě uměli zavést do praxe nové přístupy při zachování bezpečného prostředí.

Studentům pedagogiky, přinese tato spolupráce také zvýšení jejich kompetencí v oblasti managementu chování žáků, podpory wellbeingu žáků a obecně podpůrných nástrojů. To jim umožní lépe zvládat výzvy spojené s prací ve školním prostředí a předcházet syndromu vyhoření. Pro jejich budoucí žáky znamená tato změna bezpečnější prostředí pro učení, které podporuje jejich osobní rozvoj a školní úspěch.

Organizace SOFA věří, že tato spolupráce obohatí studium pedagogických oborů a podpoří kvalitní vzdělávání budoucích učitelů.

obrázek_31102024.png

 

V případě dalších dotazů prosím kontaktujte:

Mgr. Martina Špittová

PR specialista

martina.spittova@so-fa.cz

tel. č. + 420 730 862 526

 

SOFA 

Jsme nezisková organizace SOFA. Už více než dekádu konzistentně a usilovně pracujeme na změnách, díky kterým je stále více škol, v nichž všechny děti zažívají přijetí a úspěch. Bez ohledu na startovní podmínky dostávají šanci stát se sebevědomými dospělými, kteří znají svou cenu a místo ve společnosti.