Podpora socio-emočního učení v mateřských školách pomáhá dětem připravit se na školu i na život
12. března 2025
→ Socio-emoční učení – základ pro zdravý vývoj i spokojený a úspěšný život dětí.
→ Organizace SOFA dlouhodobě podporuje systematické začleňování socio-emočního učení do všech úrovní vzdělávání.
→ Nově přichází s Metodikou socio-emočního učení pro mateřské školy.
Praha, 12. března 2025 – Organizace SOFA dlouhodobě nabízí školám řadu možností, jak podpořit rozvoj socio-emočních dovedností dětí a mladistvých. Patří mezi ně i metodiky socio-emočního učení pro ZŠ a SŠ či vzdělávání zaměřené na podporu wellbeingu a prevenci násilí v blízkých vztazích. Nyní se organizace soustředí na rozšíření i do mateřských škol. Více než tři sta vědeckých studií prokázalo, že kvalitně koncipované programy zaměřené na socio-emoční učení mají pozitivní dopad na chování, postoje, prožívání a vzdělávací výsledky žáků.
„Socio-emoční učení není jen nadstavba vzdělávání, ale jeho naprostý základ. Je klíčové pro podporu duševního zdraví i dobré studijní výsledky. Napomáhá žákům budovat respektující vztahy s vrstevníky i učiteli, pomáhá předcházet náročnému chování a šikaně. Díky němu mají děti větší předpoklady k pokračování ve studiu i dobrému uplatnění na trhu práce,” vysvětluje předsedkyně organizace SOFA, Lenka Felcmanová.
Co jsou socio-emoční dovednosti dle mezinárodní organizace CASEL?
● Porozumět emocím a zvládat je
● Stanovit si pozitivní cíle a dosáhnout jich
● Cítit a vyjadřovat empatii
● Navazovat a udržovat pozitivní vztahy
● Přijímat odpovědná rozhodnutí
● Rozvíjet odolnost a zvládat změny
● Vytvářet pozitivní genderové normy
● Přispívat k sociální soudržnosti
Moderní svět klade na děti stále vyšší nároky. Vzdělávání ve smyslu předávání znalostí z konkrétních oborů ztrácí své výsadní postavení. Děti tráví více času online, mají méně sociálních kontaktů a jejich duševní zdraví se zhoršuje. Ve světle těchto jevů, se faktorem rozhodujícím o budoucí možnosti uspět a žít spokojený život stává právě podpora rozvoje socio-emočních dovedností.
Včasná podpora je stěžejní
„Pro prožití dobrého života je důležité, aby člověk znal sám sebe, měl se rád a uměl sám se sebou vyjít. Aby dokázal žít ve společnosti druhých, spolupracovat s nimi a navazovat pevné vztahy. Svět by byl lepším místem, kdybychom se vzájemně respektovali a chovali se k sobě ohleduplně. Právě v předškolním věku se pokládají základy, na nichž člověk staví celý život – a je zásadní, aby byly pevné a kvalitní.” přibližuje PhDr. Eva Koželuhová, PhD., spoluautorka metodiky.
Ukazuje se, že v předškolním vzdělávání máme rezervy právě v podpoře osobnostního rozvoje v oblasti emoční, sociální, hodnotové a postojové. Nový rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) osobnostní a sociální rozvoj dítěte akcentuje už jen tím, že tyto oblasti uvádí na prvních místech ve výčtu cílů předškolního vzdělávání.
Před vstupem do vzdělávacího systému by měl rozvoj socio-emočních dovedností probíhat na úrovni rodiny. Protože ale nelze v každé rodině očekávat adekvátní rodičovské kompetence, musí se socio-emoční učení stát součástí vzdělávání. Učit děti sebepoznání, komunikaci, emoční gramotnost a rozvíjet jejich psychickou odolnost by tak měly i mateřské školy.
Metodika socio-emočního učení pro MŠ: Poznáváme sebe a druhé
Metodika je navržena tak, aby učitelům a učitelkám poskytla komplexní oporu v podpoře osobnostního rozvoje dětí. Poskytuje klíčová východiska, popis činností, praktické tipy, doporučenou literaturu pro děti i pedagogy a reflektivní otázky pro pedagogy. Každá kapitola se zaměřuje na konkrétní oblast rozvoje – identitu, silné stránky osobnosti, emoční gramotnost, zvládání náročných situací, řešení problémů, vyhledání pomoci a budování pozitivních vztahů. Obsahuje cílené činnosti a hry, které pomáhají dětem rozvíjet socio-emoční dovednosti. Metodika je flexibilní a umožňuje přizpůsobení aktivit věku i aktuálním potřebám dětí. Učitelům nabízí konkrétní postupy, jak děti podpořit v různých fázích jejich rozvoje a hravou formou rozvíjet dovednosti, které jim budou užitečné po celý život.
Metodika vznikla v rámci projektu: „Rozvoj spolupráce v podpoře duševního zdraví českých a norských dětí“ za finanční podpory států Islandu, Lichtenštejnska a Norska prostřednictvím Fondů EHP 2014-2021.
V případě dalších dotazů prosím kontaktujte:
Kateřina Lánská
E-mail: katerina.lanska@so-fa.cz
Tel.: 775 632 033
Poznámky pro editory:
● Metodika socio-emočního učení pro mateřské školy ke stažení zde.
SOFA
Jsme nezisková organizace SOFA. Už více než dekádu konzistentně a usilovně pracujeme na změnách, díky kterým je stále více škol, v nichž všechny děti zažívají přijetí a úspěch. Bez ohledu na startovní podmínky dostávají šanci stát se sebevědomými dospělými, kteří znají svou cenu a místo ve společnosti.