Podpora pedagogických pracovníků SŠ, VOŠ a konzervatoří při práci s tématem duševního zdraví a wellbeingu

22. ledna 2025

Cílem projektu je podpora pedagogů středních škol v Ústeckém kraji v oblasti práce s žáky v ohrožení, žáky s náročným chováním a nastavení systémového přístupu k duševnímu zdraví a wellbeingu ve školách.

Škola je důležitým místem pro podporu duševního zdraví dětí, brzkou identifikaci a intervenci při duševních problémech. Škola také může často poskytnout potřebnou první péči a pomoc. Školní klima má vliv na sociální chování žáků, ale také na jejich motivaci k výkonu, na průběh učení i na učební výsledky. SOFA má s tématem duševního zdraví a jeho implementací do školního prostředí bohaté zkušenosti, a proto jsme byli vybráni pro spolupráci se středními školami v Ústeckém kraji, a přispěli tak ke zlepšení situace v oblasti duševního zdraví a wellbeingu ve školách. 

 V rámci projektu budou systematicky podporovaní pedagogičtí pracovníci při práci s tématem duševního zdraví a wellbeingu formou vzdělávání v následujících tématech:

Trauma respektující přístup

  • kurz seznámí účastníky s principy trauma respektujícího přístupu a jeho uplatněním v praxi, naučí je rozumět důvodům náročného chování dětí a mladistvých  

  • díky praktickému nácviku si pedagogové osvojí funkční techniky a metody v práci s dětmi s náročným chováním, které mohou využít i k podpoře vlastní psychické pohody  

  • zorientují se v postupu včasné identifikace dětí ohrožených domácím násilím a možnostech následné podpory včetně zapojení do mezioborové spolupráce v regionu

Socio-emoční dovednosti 

  • komplexní vzdělávací program zaměřený na socio-emoční učení metodikami RRRR (Respekt, Rozmanitost, Rovnost, Resilience), program adaptovaný pro české školy na základě ověřených australských metodik

  • metodiky navazují na stávající i nově plánované rámcové vzdělávací plány a otevírají klíčová témata, jako jsou silné stránky osobnosti, zvládání stresu a náročných situací, vyhledání pomoci, nebo gender a poznávání vlastní identity 

Wellbeing  

  • program má za cíl seznámit pedagogy s konceptem wellbeingu a jeho významem pro vlastní duševní zdraví a pracovní výkonnost i pro duševní zdraví a vzdělávací výsledky žáků  

Události posledních let a obecně rychlé životní tempo přináší nové výzvy. Psychické zdraví dětí se dlouhodobě zhoršuje, proto je potřeba zaměřit se na pocit bezpečí ve škole a budování wellbeingu. Školy silně vnímají nárůst obtíží, přitom jsou zároveň ideální platformou pro univerzální intervence zaměřené na zlepšení duševního zdraví dětí a dospívajících.  Aktivita by měla pedagogy podpořit v tom, aby se nebáli řešit složité situace, zvládli vést podpůrné rozhovory, vhodně a citlivě reagovat, téma duševního zdraví ve třídách otevírat a podpořit včasné vyhledání odborné pomoci. Téma duševního zdraví by i díky této aktivitě mělo být zakotveno do života školy. 

Učitelé tráví s žáky významnou část času a mohou být zdrojem první podpory – nemohou však zastupovat služby psychologů, psychoterapeutů a lékařů. Včasná intervence je ale pro žáka s psychickými obtížemi stejně důležitá jako pro žáka s poruchami učení. Prožívané psychické obtíže ho ovlivňují mnoha způsoby. Školní výkon žáka může klesat, stejně tak i jeho sebedůvěra, mohou se narušit vztahy se spolužáky a často hrozí předčasný odchod ze vzdělávání. Úkolem pedagoga je rozpoznat žáka v ohrožení a umět jej přesunout v systému péče dále. K tomu je potřeba pedagogy vybavit příslušnými kompetencemi.  A s tím rádi pomůžeme!

Plakát ke stažení

plakát_22012025.png