Plakáty podporující očekávané chování
19. srpna 2024
Připravili jsme pro vás plakáty, které můžete využít s mladšími i staršími žáky. Podporují u žáků očekávané chování a vycházejí ze systému Pozitivní podpory chování PBIS. O PBIS, dalších volně dostupných materiálech a školeních se více dozvíte zde.Plakáty lze vytisknout barevně ve velkém formátu jako podporu k aktuálně probírané problematice i černobíle na A4 jako pracovní listy, do kterých si žáci zapisují nebo kreslí vlastní postřehy. Ideální je témata zařazovat postupně a propojovat diskuzi s modelováním očekávaného chování. S tématy se žáci mohou setkávat v průběhu školního roku například v třídnických hodinách, v českém (či cizím) jazyce, nebo osobnostně-sociální výchově. V rámci ostatních předmětů mohou být plakáty využity v rámci preventivních aktivit zaměřených na očekávané chování ve škole.
Doporučujeme se žáky na konkrétní téma nejdříve zahájit diskuzi a zapisovat nejzajímavější postřehy na tabuli. Například lze žákům položit otázku „Jak se cítíte, když vidíte někoho rozzlobeného? A jaké to je, když se sami rozzlobíte?... Co vám pomáhá to zvládnout?“ (mladší žáci) nebo „Všimli jste si někdy, jak nás ovlivňuje komunikace druhých? Jaké to ve vás vyvolá pocity, když vám někdo řekne „uklidni se“? Zkuste najít ve dvojici příklady vět, které nemáte rádi a napište stejné sdělení ve formě, která by vám nevadila.“ (starší žáci).
Poté, co jste se věnovali tématu v diskuzi, je dobré se žáky vyzkoušet očekávané chování prostřednictvím hraní rolí nebo v modelových situacích. Například můžete vyzvat žáky, aby ve trojici zahráli dvě situace ze života třídy – v první nebudou brát ohledy na ostatní a ve druhé zkusí využít pozitivní komunikaci. Příprava a dramatizace jedné skupiny zabere cca 10 až 20 minut, je tedy vhodné v rámci vyučovací hodiny vyzvat jednu až dvě skupiny k přípravě situací a umožnit dostatek času na reflexi (cca 5-10 minut po každé skupině).V neposlední řadě doporučujeme všímat si situací, kdy žáci vědomě či nevědomě využijí některé strategie z plakátů nebo obecně u nich vidíte očekávané chování či pozitivní komunikaci – v takových chvílích můžete chování podpořit pozitivní zpětnou vazbou. Žáky můžete motivovat například výrokem „Vidím, že jste se domluvili“ nebo „Jsem rád/a, že jsi pomohl/a Aničce“, případně „Těší mě, že se nám daří spolu vycházet“.
PBIS je komplexní systém podpory chování. Vytvořené plakáty jsou jen malým střípkem mozaiky. Zavádění dalších principů PBIS zlepší chování žáků a vytvoří více času pro učení.
Plakát 1: „Co dělat, když mám vztek?“
Plakát 2: „Síla pozitivní komunikace“
Plakát 4: „Naše slova mají moc“