Partnerství pro vzdělávání 2030+
Jsme jednou ze zakládajících organizací projektu, jehož cílem a náplní je propojovat významné aktéry ve vzdělávání a přispívat k vzájemnému porozumění a koordinaci jejich aktivit. Naším společným cílem je zlepšovat výsledky vzdělávání, podporovat wellbeing a snižovat nerovnosti ve vzdělávání v českých školách.
O projektu
Vznik projektu
- Partnerství 2030+ vzniklo v roce 2020 podpisem sedmi významnými platformami ve vzdělávání.
- Do podzimu 2022 bylo Partnerství 2030+ jednou z iniciativ Stálé konference asociací ve vzdělávání, z. s. (SKAV)
- Samostatný ústav Partnerství pro vzdělávání 2030+ byl založen a zapsán v listopadu 2022.
Cíle projektu
- Partnerství pro vzdělávání 2030+ se ztotožňuje s cíli vymezenými MŠMT ve Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030. Chceme aktivně přispět k naplnění těchto cílů a tím významně a plošně zlepšit učení dětí.
- Na plnění cílů Partnerství 2030+ pracují dvě pracovní skupiny, jejichž členy jsou i naši experti.
Zapojení SOFA
Naši experti jsou členy obou pracovních skupin:
- Pracovní skupina Wellbeing se zaměřuje na vytváření dobrých podmínek pro učení tím, že budou naplňovány základní potřeby dětí (např. pocit bezpečí). Naším cílem je eliminovat nadměrný stres, který dětem škodí, a pomoci dětem naučit se zvládat každodenní stres.
- Pracovní skupina Střední článek se zaměřuje na zajištění cílené podpory školám a vytvoření role prostředníka v komunikaci mezi MŠMT a školami, především ve zprostředkování zpětné vazby a poskytování pomoci a podpory jednotlivým školám
- Výstupy z pracovních skupin jsou doporučení, expertní návrhy a ukázky dobré praxe v řešených tématech, které jsou sdíleny s klíčovými aktéry vzdělávání.
- Členy obou pracovních skupin v roli konzultačních partnerů jsou zástupci MŠMT a ČŠI, díky tomu jsou výstupy pracovních skupin k dispozici tvůrcům vzdělávací politiky.
Aktuality
Zástupci SOFA v projektu
Materiály
Doporučení k systémové podpoře dětí se speciálními vzdělávacími potřebami při vzdělávání distančním způsobem Po uzavření speciálních škol se aktuálně většina dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) vzdělává distančním způsobem. Děti se SVP a jejich rodiny potřebují k distančnímu vzdělávání maximální možnou podporu ze strany školy i systému.
Publikace přináší užitečné tipy a inspirace, které vzešly z šetření provedeného na jaře 2021 na 72 základních školách z celé republiky sdružených v Asociaci ředitelů základních škol (AŘZŠ). Na vytvoření ankety se spolupodílela Pracovní skupina Partnerství pro vzdělávání 2030+ Wellbeing, kterou vede místopředsedkyně ČOSIV Lenka Felcmanová.
Z dat MŠMT vyplývá, že necelá třetina škol přistoupila při pololetním hodnocení žáků ke kombinaci známek a slovního hodnocení. Hodnocení při distanční výuce by dle člena Pracovní skupiny pro systémové řešení podpory wellbeingu ve vzdělávání projektu Partnerství pro vzdělávání 2030+ Františka Halady mělo zohledňovat i specifické skutečnosti, které vzdělávání v distanční formě ovlivňují.
Dokument Těšíme se do školy přináší doporučení pro základní školy k podpoře návratu žáků k prezenční výuce.