New project to bring brain breaks to school environments

9 December 2024

Součástí bilaterální iniciativy SOFA a norského Centra pro neurobiologickou vývojovou psychologii (SNU) je příprava projektové žádosti výzvy EU4Health zaměřené na podporu duševního zdraví na systémové úrovni. V rámci projektu reagujeme na některé výzvy, jako je nedostatečná prevence duševních onemocnění u dětí a mladistvých u nás a nevyužitý potenciál, který v tomto ohledu skýtá prostředí škol. Naším záměrem je vyvinout program, který by pomohl pedagogům zavádět do výuky efektivní nástroje pro zlepšení schopnosti soustředění a seberegulace žáků, snížení výskytu náročného chování a zvýšení wellbeingu nejen dětí a mladistvých, ale i samotných vyučujících.

Jedním takovým nástrojem jsou brain breaky, neboli přestávky pro mozek, na které se projekt zaměří. V první fázi se budeme věnovat zejména vývoji programu, ten následně pilotně ověříme na vybraných školách a na základě zpětné vazby upravíme tak, aby co nejlépe odpovídal potřebám pedagogů a žáků.

Jak může taková přestávka pro mozek (brain break) vypadat?

Přestávkou pro mozek je myšlena krátká pauza ve výuce, kdy děti motivujeme k senzomotorickým aktivitám. Účelem takových přestávek je poskytnout mozku mentální odpočinek spojený s regulací systému reakce na stres a umožnit tak přesun nově naučených informací do dlouhodobé paměti.

Pokud do takové aktivity zapojíme celou třídu, získáme ve výsledku více času pro samotnou výuku, protože po těchto aktivitách se děti lépe soustředí. Příkladem přestávek pro mozek mohou být krátká cvičení, tanec nebo naopak klidnější činnost, například vyzveme děti, aby se opřely zády o opěradlo židle a tlačily své dlaně proti sobě, jak nejsilněji dokážou.

Další příklady brain breaků:

Lví dech

Hluboce se nadechněte. Otevřete ústa, co nejvíc to jde, vyplázněte jazyk směrem k bradě a vydechněte, zatímco řvete jako lev. Můžete opakovat několikrát.

Dirigent

Pusťte hudbu a požádejte děti, aby si hrály na dirigenty. Úplně nejlepší je, pokud u toho budou dělat velké pohyby, které budou přesahovat střed jejich těla.

Přesuň knihu

Požádejte děti, aby se postavily do dvou řad čelem k sobě. Musí stát co nejblíže a dotýkat se přitom o sebe dlaněmi. Cílem je přesunout knihu postupně řadou pomocí tlaku dlaní, aniž by upadla na zem. Kniha   nemá v dlaních ležet, ale děti na ni mají tlačit vertikálně proti dlaním spolužáka v řadě naproti. Pokud dítě vedle nás drží knihu, pak k ní přisuneme naši dlaň a zároveň tlačíme na dlaň dítěte, co stojí před námi. Tak dochází k posunu knihy z jednoho konce řady na druhý. Pokud chceme zvýšit úroveň náročnosti, pokusíme se o přesun několika knih najednou.

Líné osmičky

Natáhněte paži přímo před sebe a držte palec vztyčený nahoru. Začněte paží pohybovat do tvaru ležaté osmičky. Střed osmičky je přímo před vámi, takže vždy, když kreslíte osmičku, rukou přecházíte přes střed těla. Držte tělo v klidu a očima sledujte pohybující se palec. Pohyb by měl být klidný a kontrolovaný a šířka osmičky by měla být mezi 30 a 40 cm. Osmičku nakreslete několikrát každou rukou zvlášť a poté oběma rukama najednou.

Projekt je financován z fondů EHP 2014-2021.

IMG_0124 (1)_09122024.png