Jak dopadla Konference SOFA 2024 - Sociální role školy
29. října 2024
Na Světový den duševního zdraví, tedy 10. října 2024 se konala naše konference s tematikou Sociální role školy.
V prvním bloku jsme řešili, zda škola vůbec má nějakou sociální roli, a jak by v 21. století měla vypadat. Pohled zřizovatele, nám ukázala místostarostka Prahy 7 Hana Šišková. Vizi SOFA a to na jakých základech ji stavíme, představila Lenka Felcmanová. Dana Pražáková (ČŠI) ve svém příspěvku představila do kterých škol a proč se žáci těší. V panelové diskusi o svém vnímání a pohledu na sociální roli školy hovořili zástupci klíčových institucí a organizací - Miluše Horská (Senát ČR), Petra Kačírková (MPSV), Václav Korbel (PAQ Research), Ivana Böhmová (NPI), Pavel Škramlík (Akademie Libchavy). Názory jednotlivých účastníků si můžete poslechnout v našem podcastu, který je záznamem tohoto panelu.
V druhé části jsme se zaměřili na prevenci. Probrali jsme, jak souvisí wellbeing se vzdělávacími výsledky, jak mění chování žáků pozitivní podpora chování (PBIS) a důležitost socioemočního učení.
V odpoledních částech jsme představili, jak fungují týmy duševního zdraví, jak ve třídě uplatňovat principy traumarespektujícího přístupu, nebo jaké jsou nejúčinnější nástroje a metody mezioborové spolupráce při školní sociální práci.
Většina prezentací byla navíc doplněna rozhovory s konkrétními řediteli, učiteli, či sociálními pedagogy o jejich praktických zkušenostech.
O pozornost všech účastníků i jejich wellbeing jsme se postarali v jedinečných brain brejcích s Karlem!
A výsledky?
Na konferenci přišlo 136 účastníků.
Ze zpětných vazeb jsme se dozvěděli, že 95% účastníků hodnotí konferenci pozitivně a 70% se nejvíce líbilo propojení teoretických vstupů s praxí ze škol a 65% účastníků vnímalo radost z nastoleného tématu a možnost propojit se s odborníky a praktiky přímo na konferenci.
Z nápadů pro příště nejvíc rezonovalo "probrat témata více do hloubky". Určitě se na to příště zaměříme!
Děkujeme všem vystupujícím i účastníkům za skvělou atmosféru
Prezentace si můžete prohlédnout zde:
Anna Kubíčková - Jak pozitivní podpora chování PBIS mění chování žáků.pdf
Dana Pražáková - Školy, do kterých se žáci těší.pdf
Jiří Merta - Proč ve škole uplatňovat trauma respektující přístup.pdf
Lenka Felcmanová - Jak wellbeing souvisí s výsledky vzdělávání.pdf
Lenka Felcmanová - Vize SOFA 2024 Sociální role školy.pdf
Lenka Hečková - Týmy duševního zdraví pro děti a adolescenty na Kutnohorsku.pdf
Martina Koplová - Efektivní metody školní sociální práce.pdf
Tereza Svačinová - Význam mezioborové spolupráce v podpoře ohrožených dětí.pdf
Zbyněk Němec - Podpůrné pozice pro rozvoj sociální role školy.pdf