Financování části podpůrných opatření by nově měli zajišťovat zřizovatelé škol. To může ohrozit jejich dostupnost pro žáky

10. března 2025

Praha, 10. března - Poslanci budou v úterý 11. března hlasovat o novele školského zákona, která přináší změny ve financování některých podpůrných opatření a další změny, které mohou ohrozit vzdělávání dětí se znevýhodněním. Návrh ruší podpůrné opatření “další učitel”, který ve třídě pomáhá například dětem s poruchou autistického spektra, s vážným onemocněním a dalším dětem, které potřebují zvýšenou míru podpory. Zároveň novela převádí financování části podpůrných opatření na zřizovatele, čímž komplikuje jejich bezprostřední dostupnost, kterou v současné praxi školám garantuje stát.

Organizace SOFA spolu s dalšími organizacemi ve vzdělávání vydává Stanovisko k chystané úpravě školského zákona, ve kterém upozorňuje na to, že snaha o převod financování části podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) na zřizovatele škol může ohrozit dostupnost těchto opatření ve školách. Jedná se o nepedagogická podpůrná opatření, jako je tlumočník znakového jazyka, přepisovatel pro neslyšící a dále pomůcky pro děti se SVP, zejména kompenzační pomůcky pro děti se zdravotním postižením. Tato opatření by neměla být podle návrhu financována jako doposud normativně ze státního rozpočtu, nově by je hradili zřizovatelé. Převedením financování podpůrných opatření na obce a kraje bude ale ohroženo zajištění jejich právní garance, protože stát nemá žádné právní nástroje, jak jejich financování vymáhat.

Školy mají povinnost poskytnout žákům podpůrná opatření bez zbytečného odkladu po doručení doporučení poradenského zařízení a udělení souhlasu zákonných zástupců. Bezprostředně je vykážou ministerstvu školství a to na ně další měsíc pošle peníze. Převedením jejich financování na obce bude zajištění této právní garance ohroženo, protože stát nemá žádné právní nástroje, jak jejich financování vymáhat.

„Žáci, kteří potřebují nepedagogickou podporu, mohou být znevýhodněni v přístupu ke vzdělávání v situaci, kdy zřizovatel odmítne podpůrná opatření neprodleně uhradit. Neposkytnutí podpory nebo časová prodleva mohou přímo ohrozit účast žáka na vzdělávání např. žáka s tělesným postižením, který k pobytu ve škole potřebuje upravenou lavici a fixační židli, nebo žáka se zrakovým postižením, který potřebuje elektronickou lupu nebo zařízení pro psaní Braillovým písmem. Bez těchto pomůcek tyto děti nebudou moci ve školách být. Každý měsíc zpoždění ohrozí jejich vzdělávací úspěch a rodiče postaví do složité situace s udržením zaměstnání,” komentuje možné dopady změny zákona Lenka Felcmanová, předsedkyně organizace SOFA.

Další souvislosti a dopady této legislativní změny vysvětluje společné Stanovisko třiceti organizací ve vzdělávání. Kromě organizace SOFA jej podepsala také Národní rada osob se zdravotním postižením ČR, z.s., Společnost pro ranou péči, z. s., Asociace pracovníků speciálně pedagogických center a další.

 

Kontakt pro média:

Kateřina Lánská

E-mail: katerina.lanska@so-fa.cz

Tel.: 775 632 033

 

Poznámky pro editory:

 

SOFA   

Jsme nezisková organizace SOFA. Už více než dekádu konzistentně a usilovně pracujeme na změnách, díky kterým je stále více škol, v nichž všechny děti zažívají přijetí a úspěch. Bez ohledu na startovní podmínky dostávají šanci stát se sebevědomými dospělými, kteří znají svou cenu a místo ve společnosti.