Diskuzní karty pro podporu sociálně - emočního učení
Přinášíme vám celkem 36 diskuzních karet pro podporu sociálně emočního učení.
Karty jsou vhodné pro první i druhý stupeň základní školy. Na kartách naleznete situace, se kterými se žáci mohou setkat, ale ne vždy vědí, jak se v takové chvíli zachovat. Nácvikem těchto dovedností připravujete žáky na životní situace, které mohou nastat, na reakce, jež by měly následovat a také, v neposlední řadě, zlepšujete klima třídy.
Jak s kartami pracovat?
- S kartami doporučujeme pracovat v komunitním nebo ranním kruhu. Každý týden si jeden žák vylosuje kartu a pokusí se odpovědět, jak by se zachoval, když... Celý týden se k situaci můžete vracet a nacvičovat reakce.
- Zahajte diskuzi mezi žáky. Jak by různě mohli situaci řešit?
- Povzbuzujte žáky k hledání vlastních řešení.
- Žáci mohou také pracovat ve dvojicích a diskutovat nad tématy.
- Nácvik sociálně emočních dovedností pomocí karet můžete také rozvíjet formou dramatizace.
- Karty můžete využít jako prostředek pro slohové cvičení.
- U mladších žáků můžete diskuzi moderovat tak , aby společně našli několik vhodných způsobů řešení.
Naše doporučení:
- Nechejte žákům dostatek času na promyšlení odpovědi.
- Nehodnoťte ani nesuďte odpovědi žáků. Každá karta může mít několik možných odpovědí. Nechejte žáky, aby se k nim postupně dostali.
- Pokud žák/žákyně nechce odpovídat, nenuťte ho/ji.
- Práce s kartami je dobrovolná.
- Žák/žákyně by měl/měla vysvětlit rozhodnutí pro
- svou reakci.
- Některá témata mohou být pro žáky citlivá, zvažte
- použití takových karet vzhledem k věku skupiny a
- individuálním problémů jednotlivých žáků.