Children need to hear what they are doing right. Positive feedback can work wonders

13 April 2025

Kdo by to byl řekl, že umění chválit je taková věda? Jako rodiče intuitivně víme, že děti potřebují pozitivní podporu, ale realita je často jiná. Místo nadšeného oceňování se přistihneme, jak zase jen kritizujeme: „Proč jsi to neuklidil?" „Zase jsi něco rozházela!"

Mozek nás totiž klame. Je naprogramovaný vnímat spíše to, co nefunguje, než oceňovat drobné úspěchy. Jenže děti potřebují slyšet, co dělají dobře, možná ještě víc než to napomínání.

Pozitivní zpětná vazba není jen prázdné „Ty jsi šikovný!" Jde o umění všimnout si konkrétního úspěchu. Když dítě samo od sebe uklidí hračky, poděkujte mu a pochvalte ho: „Oceňuju, že jsi dneska uklidil hračky bez mého připomínání. To je opravdu skvělé!"

Pozitivní zpětná vazba je mnohem účinnější než neustálá kritika

Vědecké výzkumy ukazují, že takový přístup funguje jako kouzlo. Dítě dostává jasný signál, co je žádoucí chování, a navíc roste jeho vnitřní motivace. Místo neustálého napomínání se učí rozpoznávat a opakovat pozitivní vzorce chování.

Nejde přitom o to děti rozmazlovat. Kritika má své místo, jen by měla být konstruktivní a zaměřená na konkrétní situaci. Místo „Ty jsi ale nepořádný!" je lepší „Pojď mi ukázat, jak by sis mohl svůj pokojíček uklidit."

Co to v praxi znamená? Zaměřte se na oceňování drobných úspěchů a vhodného chování. Některé praktické tipy, jak na to:

  • Všímejte si i malých pozitivních momentů (pomoc sourozenci, samostatné oblečení, úklid hraček)

  • Buďte konkrétní při chvále (místo „Jsi šikovný" raději „Moc se mi líbí, jak sis pečlivě uklidil svoje hračky")

  • Odměňujte i snahu a postup, ne jen výsledek

  • Vytvářejte prostor pro pozitivní zpětnou vazbu mezi sourozenci

  • Buďte ve svém ocenění upřímní

Zajímavostí je takzvané pravidlo čtyř ku jedné - na každou kritickou poznámku by měla připadat čtyři pozitivní ocenění. Zní to jako hodně? Zkuste to a uvidíte, jak moc se změní atmosféra doma.

 Častou otázkou rodičů je, zda dítě chválit za každou maličkost, a jestli nadměrná pochvala nemůže vést k rozmazlenosti. Opak je pravdou. Pozitivní zpětná vazba není jen pouhé bezmyšlenkovité chválení. Jde o cílenou a promyšlenou strategii, která prokazatelně zvyšuje motivaci, sebevědomí a výkonnost dětí. Klíčové zjištění zní: opakovaná pozitivní motivace má výrazně lepší a trvalejší dopad na chování než kritika. Je to jako dodávat palivo do vnitřního motoru dítěte.

Neznamená to však, že budeme dětem tolerovat nevhodné chování. Konstruktivní korekce má stále své místo, ale měla by být:

  • zaměřená na konkrétní čin, nikoliv na osobnost dítěte,

  • doprovázená návodem, jak se příště zachovat lépe a ujištěním, že dítě máme rádi bez ohledu na jeho momentální chování.

Pozitivní zpětná vazba je součástí Systému pozitivní podpory chování  PBIS, který staví na přirozené schopnosti člověka naučit se reagovat na své prostředí určitým chováním. Tedy, že chování je třeba učit podobně jako jiný vzdělávací obsah. Jde o výzkumně ověřený systém, který je využíván v základních a středních školách po celém světě. Do ČR jej přináší  SOFA.

Tip na konec: Příští týden se zaměřte na maličkosti. Všímejte si drobných projevů spolupráce, samostatnosti, laskavosti. Oceňujte snahu, ne jen dokonalý výsledek. A hlavně - buďte upřímní. Děti poznají falešnou pochvalu na první pohled.

Rodičovství není věda. Je to dobrodružství plné pokusů, omylů a překvapení. A pozitivní zpětná vazba? To je jeden z nejcennějších nástrojů, který máme.

Chcete se o pozitivní zpětné vazbě a pozitivní podpoře chování (PBIS) dozvědět víc? Navštivte naše webové stránky.