Pojďme mluvit o trauma respektujícím přístupu jako účinném řešení náročného chování dětí

25. dubna 2024

→ Trauma je reakcí na negativní zkušenost (např. násilí, zanedbávání, rozvod rodičů, šikanu, sociální izolaci v době pandemie), dítě, u kterého se rozvinulo trauma, může být v každé třídě

→ Trauma se u dětí může projevovat nepozorností, apatií a demotivací nebo naopak hyperaktivitou a agresivitou

→ Organizace SOFA nabízí vzdělávací kurzy zaměřené na účinné řešení náročného chování v důsledku traumatu

Praha, 23. duben 2024 – Máte ve svém okolí dítě, které je apatické, stažené do sebe, nebo naopak hyperaktivní se sklony k agresi? Může jít o dítě, u kterého se následkem negativní zkušenosti rozvinulo trauma. Náročné chování dítěte ovlivňuje atmosféru ve třídě i škole, vztahy mezi žáky a učitelem a v neposlední řadě také vzdělávací výsledky žáků a míru wellbeingu pociťovanou učiteli. Organizace SOFA nabízí vzdělávání v trauma respektujícím přístupu (e-Lektra, PorT a STRONG), jehož zavedení pomáhá posilovat odolnost dětí a účinně předcházet jejich náročnému chování.

Organizace SOFA se s finanční podporou Evropské komise věnovala vývoji kurzu a metodických materiálů zaměřených na zavádění trauma respektujícího přístupu pro pracovníky ve vzdělávání a sociální oblasti. Proškolila také síť více než 60 lektorů, kteří dále proškolili téměř 1 800 pedagogů a sociálních pracovníků. Mezinárodní projekt, který se zavádění trauma respektujícího přístupu věnuje, nese název PorT: Porozumění traumatu. „Naším cílem je, aby dětem s traumatickými zkušenostmi byla ve školách a dalších institucích poskytována podpora napomáhající zmírnění důsledků traumatu, aby mohly naplno rozvinout svůj potenciál a prožít spokojený život,“ říká předsedkyně SOFA, Lenka Felcmanová.

Aktivity a poslání organizace SOFA podporuje také Světová zdravotnická organizace (WHO): Činnost a poslání organizace SOFA podporuje také Světová zdravotnická organizace (WHO): "Péče o duševní zdraví a psychosociální pohodu mladých je prvořadá, protože dětství a dospívání jsou rozhodujícími etapami, které utvářejí jejich budoucnost. Kancelář WHO v České republice je hrdá na to, že může stát po boku našich partnerů v oblasti duševního zdraví a psychosociální podpory (MHPSS) a uvědomuje si zásadní význam péče o bezpečné a podpůrné prostředí pro naše mladé. Neštěstí v raném věku, ať už se s nimi setkáváme doma, ve škole, v komunitách nebo na internetu, mohou významně ovlivnit duševní zdraví. Proto jsou neocenitelné iniciativy, jako je SOFA, které se zaměřují na podporu bezpečného vzdělávacího prostředí, posilování odolnosti pedagogů a zvyšování jejich schopnosti podporovat studenty. Společně usilujeme o kultivaci společnosti, ve které se každému dítěti a dospívajícímu může duševně a emocionálně dařit," uvedla Zsofia Pusztai, vedoucí Kanceláře WHO v Česku.

Dostupné studie ukazují, že výskyt negativních zkušeností v dětství je v České republice vysoký. Mezi nejčastěji uváděnými faktory se objevuje odloučení nebo rozvod rodičů, domácí násilí v roli svědka, psychické či fyzické týrání nebo alkoholismus rodičů. Velmi častou potenciálně traumatickou zkušeností je i šikana a mnoho dětí také zasáhla sociální izolace v době pandemie. Děti s traumatem mají častěji obtíže v duševním a fyzickém zdraví, propadají závislostem a dosahují horších vzdělávacích výsledků i budoucího profesního uplatnění. Negativní zkušenosti v dětství jsou spojené s působením tzv. toxického stresu . nadměrného nepředvídatelného stresu, který může narušit vývoj a fungování dětského  mozku, a ve svém důsledku negativně ovlivnit kognitivní schopnosti, emoční prožívání, sociální fungování a chování dítěte. Abychom mohli dětem účinně pomoci, je důležité znát způsoby, jakými může tělo na stres reagovat, rozumět chování dítěte a vhodně podpořit jeho seberegulaci.

Proč tomu tak je?

Pokud se dětem nedostane vhodné podpory, toxický stres změní jejich stresovou reakci. Jinými slovy jejich stresová reakce zcitliví. I drobný stresor, který ostatní téměř nevnímají, je rozhodí a reagují na něj náročným chováním. Jejich stresová reakce eskaluje rychleji, jednu chvíli v klidu píšou do sešitu a v další minutě je vidíme nadávat spolužákovi nebo povalit lavici. Tyto děti bez podpory okolí velmi těžko regulují své chování, ke zklidnění potřebují také mnohem více času, než je u dětí jejich věku obvyklé. 

Je proto důležité, aby ti, kdo s dětmi pracují, rozuměli tomu, co se děje a proč se to děje. A také věděli, jak stresovou reakci dítěte účinně regulovat.

Když se rozvine trauma...

Trauma můžeme označit za důsledek události nebo okolností, které dané dítě vnímá jako fyzicky nebo emocionálně škodlivé a někdy dokonce život ohrožující. Tyto negativní zkušenosti mají nepříznivý dopad na vývoj a celkové fungování dítěte.

Je pravděpodobné, že v každé třídě je jedno nebo i více dětí, které traumatickou zkušenost zažily nebo zažívají. Rolí učitele není psychoterapeutická práce s dítětem, ale preventivní uplatňování takového přístupu, který bude posilovat jeho odolnost a regulaci stresu, a naopak nebude jeho potíže zhoršovat. Trauma respektující přístup navíc prospívá všem dětem, protože jim pomáhá zlepšit soustředění na učení a začlenění v kolektivu. Není to tedy něco, co by učitel měl uplatňovat jen k některým žákům, tento přístup zlepšuje wellbeing a vzdělávací výsledky všech dětí.

Důležitý je podporující přístup

Dopady působení toxického stresu na fungování mozku lze změnit.

K zotavení z traumatu dětem můžeme pomoci zejména vhodným přístupem, jak potvrzuje psycholožka, Kristýna Šeniglová:

„Ze své praxe mohu doporučit, abychom zaměřili naši pozornost také na poskytnutí vhodné regulační podpory k budování odolnosti dětí a jejich schopnosti zvládat zdravou míru stresu. Toho lze docílit například tím, že s nimi budeme trénovat sociální a emoční dovednosti, pokusíme se o vytvoření struktury a předvídatelnosti v rámci zajištění bezpečného prostředí nebo dětem nabídneme např. senzomotorickou pomůcku či regulační aktivitu (tzv. brain break). Díky tomu můžeme přispět k lepšímu zvládání stresu a posílit zotavení dětí s náročnými zkušenostmi.“

Zvládání stresu neboli seberegulaci se učíme v průběhu dětství díky láskyplné péči rodičů nebo jiných pečujících osob. Děti, které se ve své rodině s regulační podporou nesetkaly, mohou mít potíže zvládat stres a zabránit tak impulzivnímu chování.

„Zásadním úkolem dospělých podporujících děti s vývojovým traumatem je právě poskytování regulační podpory,“ dodává Šeniglová.

Důležité je také udržovat ve škole celkově podpůrné prostředí naplňující základní lidské potřeby. V oblasti fyziologické je to zejména potřeba pohybu, jejímuž naplňování často brání dlouhé sezení v lavicích. Zcela zásadní je také naplňování potřeby bezpečí, které můžeme podpořit například zavedením přehledné struktury a pravidel. Děti také potřebují cítit, že jsou přijímané učiteli i vrstevníky a zažívat uznání a ocenění. Díky tomu se mohou učit naplno a rozvíjet si vnitřní motivaci k učení.

 

Trauma respektující přístup se lze naučit

Školení PorT a STRONG

Akademie SOFA nabízí celou řadu prakticky využitelných školení pro učitele a sociální pracovníky. V rámci projektu „Porozumění traumatu“ vzniklo 16hodinový kurz, který se zaměřuje na uplatnění principů trauma-respektujícího přístupu v praxi a účastníkům poskytuje účinné postupy v řešení náročného chování dětí s traumatickou zkušeností. Věnuje se také prevenci náročných situací ve škole nebo sociální službě.

Organizace SOFA dále nabízí postupy, jak podpořit děti a mladistvé zasažené válkou a nuceným vysídlením. Pro tuto cílovou skupinu nabízí program s názvem STRONG. Tento program pomáhá těmto dětem a mládeži zlepšit jejich duševní zdraví a pocit bezpečí, zároveň podporuje zpracování traumatické zkušenosti a adaptaci v novém prostředí. Zaškolení v programu je možné díky 16hodinovému kurzu, kde účastníci získají i veškeré metodické materiály pro realizaci programu.

E-learning „Jak podporovat děti a mladé lidi s traumatickými zkušenostmi“

Organizace SOFA nabízí také ucelený e-learningový kurz uvádějící do základů trauma respektujícího přístupu s názvem e-Lektra, který je určen především pedagogům a dalším profesím pracujícím s dětmi a mládeží. Kurz informuje o projevech traumatu a jeho možných dopadech na děti a nabízí konkrétní techniky, jak traumatizovaným dětem pomoci.

Jak se zdarma přihlásit na kurz

E-learning s názvem „Jak podporovat děti a mladé lidi s traumatickými zkušenostmi“ je zdarma k dispozici všem zájemcům na webu projektu. Pro vstup do něj stačí vyplnit a odeslat registrační formulář.

 

V případě dalších dotazů prosím kontaktujte:

Mgr. Martina Špittová

PR specialista

martina.spittova@so-fa.cz

tel. č. + 420 730 862 526

 

SOFA 

Jsme nezisková organizace SOFA. Už více než dekádu konzistentně a usilovně pracujeme na změnách, díky kterým je stále více škol, v nichž všechny děti zažívají přijetí a úspěch. Bez ohledu na startovní podmínky dostávají šanci stát se sebevědomými dospělými, kteří znají svou cenu a místo ve společnosti. 

Používáme cookies, abychom zlepšovali naše služby a web správně fungoval. Proto od vás potřebujeme souhlas se zpracováním cookies, stačí kliknout na „PŘIJMOUT VŠE”. Děkujeme.

Aby naše stránky fungovaly.

Abychom si pamatovali košík, vaše přihlášení.

Abychom věděli, co na webu děláte a co zlepšit.

Abychom vás neobtěžovali nerelevantní reklamou.